btr04 0 Postad 30 April , 2014 (redigerade) Hej! Jag är ny här på forumet och har precis köpt min första "riktiga" båt (idag!) Jag är en hobbymekaniker och hemmafixare så detta borde gå-vägen. Det är en örnvik 510 med en Honda 50hk four-stroke. Jag köpte den av min granne som haft den ståendes på land i 4-5 år. Jag tänkte göra en ordentlig upprustning av den innan den sjösätts och det är här jag behöver lite tips och ideér. Vad behöver jag tänka på? Ny olja, filter, tändstift är givet. Jag skall tvätta och vaxa, polera (vad skall jag använda?). Jag har läst om att man bör byta impeller med jämna mellanrum. Vad är detta och hur vet jag om den behöver bytas? Alla tips och information är hjärtligt välkommet! Vad skall jag köpa, vad skall jag se över, hur skall jag göra Redigerad 30 April , 2014 av btr04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 30 April , 2014 Jag polerade min med vanligt båtvax sen lade jag på sonax hårdvax.. även motorn fick sig en omgång:) blev nöjd med resultatet.. har du ingen bild så får vi se vilket skick den är i.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 30 April , 2014 Grattis till båten förresten:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
btr04 0 Postad 30 April , 2014 Hej! Tack för svaret=) Den är VÄLDIGT smutsig, men jag tänkte börja med att blåsa av den med högtryckstvätten i morgon. Om ni har några generella tips när det gäller polering, vaxning etc. så vore det fint=) Jag slänga upp lite bilder i morgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybbe79 7 Postad 30 April , 2014 Prova med Sharkbite eller rönnqvist, två bra produkter som tar bort det mesta skit på båten, finns på Jula m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 30 April , 2014 Grattis till den nya båten. Jag rekommenderar starkt Smartabs produkter. Kolla med Capitain här på forumet, han säljer det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 2 Maj , 2014 Använd inte rubbing om du inte måste, försök gnida med tvättmedel och cleaner sen vaxa bort skiten.Dynor kan du med fördel använda grumme såpa och en mjuk borste, det gjorde jag igår med mina dynor, blir kanonbra. Å det är ett mycket snällt rengöringsmedel. Impeller är stt skovelhjul som super upp sjövatten för att kyla motorn, har du precis köpt båten är rekommendationen att byta - så du vet att den är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser