Mad-Jim 1 Postad 30 April , 2014 Har precis köpt en saga 27. Själv septitanksventilen sitter fast. Någon som har tips på att få den att funka? Planen nästa år att är byta och även sätta sugtömning, men i nuläget är jag glad om jag kan öppna ventilen. Se på bild hur ventilen ser ut. För kännedom har båten varit på land 2,5 år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2014 Lossa slangen och smörj kulan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 30 April , 2014 Okej, även smörja från utsidan för att komma åt kulan, in genom genomföringen? Wb40 först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2014 Hur sitter tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 30 April , 2014 Tanken sitter på babord sida... Och ventilen på styrbord... I höjd med styrplatsen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 April , 2014 Jag undrar om det inte hade varit bättre att haft kulventilen halvöppen. Den kan vara sönderfrusen. Jag hade motsvarande ventil som inte gick att rubba, jag bytte den. Men såg å andra sidan inget tecken på frostskador. Jag skulle prova våldsmanövrering, om det inte leder till resultat så hade jag bytt ventil. Nått är knas om den inte går att vrida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Maj , 2014 Jag undrar om det inte hade varit bättre att haft kulventilen halvöppen. Den kan vara sönderfrusen. Jag hade motsvarande ventil som inte gick att rubba, jag bytte den. Men såg å andra sidan inget tecken på frostskador. Jag skulle prova våldsmanövrering, om det inte leder till resultat så hade jag bytt ventil. Nått är knas om den inte går att vrida. Helt riktigt. Men som jag tolkar bilden ser det ut som att den fastnat i nästan halvöppet läge och då är frysrisken minimal. Jag skulle tro att hela ventilens insida inklusive kulan är täckta med urinsten, vilken kan bygga millimetertjocka lager stenhårt material. Toaens fråga var tanken befinner sig tolkar jag som var befinner sig tanken i förhållande till ventilen i höjdled, mycket bra fråga när slangen ska monteras bort. Mitt recept: två träbitar och en skruvtving om slangen. Vid återmontering av slangen vrid ena slangklämman 180 grader så att snäckskruvarna befinner sig på olika sidor av slangen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 1 Maj , 2014 Skall ut och knacka på den med hammaren... Lagom hårt... Även försöka sätta något på vredet så jag får mer hävarmseffekt... Bra tips med twin och träbitar runt slangen. Det ser visserligen ut som att septitanken är tom... men dumt att chansa.... Om jag nu måste byta... är det krångligt? Förnodar att man lossar med två skiftnyckar... Och sedan, behövs det någon extra tätning på gängorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Maj , 2014 Ja lin, gängtape eller någon annan gängtätning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 1 Maj , 2014 lin och tätningspasta är bäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2014 Kanske kan man få igång ventilen med lite våld. Men jag skulle inte ens försöka utan byta direkt. Ingen annan ventil kan ställa till så mycket elände som denna! När man ändå byter ventil så byt slang samtidigt, det är ju troligen samma årsmodell som ventilen. Om du pumpar upp lite vatten i toan, rinner det ut genom ventilen då? Då lär ju tanken vara tom i alla fall och man behöver inte klämma eller frysa slangen. Är du nu ändå igång, sätt en trevägsventil för sugtömningen, anslutningen till däck kan man plugga i avvaktan på att få dit slang mm för sugtömning. Och, lin & pasta är rätt metod för att få garanterat tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 1 Maj , 2014 Är ute i båten nu... Knackade lite lätt med hammare på sidan av ventilen (mycket lätt)... Satte på 15 cm längre skaft på vredet... Och vred, behövdes inte så värstans mycket kraft trots allt.../)) Blir då till nästa säsong att sätta byta ventil, då till en 3 vägs... Precis som bhmac belyser. Så, vad tror ni, kan man vara lugn denna säsongen, nu när den väl lossat? Mycket tacksam för alla glada tillrop och tips:)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2014 Fyll tanken med vatten, håller ventilen tätt kan du nog vara lugn i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 1 Maj , 2014 Om Du inte gjort det redan så spraya på 5-56 el dyl vid kranen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 1 Maj , 2014 Sprayade idag innan jag fick loss den, så det hjälpte på traven. Nu funkar den:)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 1 Maj , 2014 Har precis köpt en saga 27. Själv septitanksventilen sitter fast. Någon som har tips på att få den att funka? Planen nästa år att är byta och även sätta sugtömning, men i nuläget är jag glad om jag kan öppna ventilen. Se på bild hur ventilen ser ut. För kännedom har båten varit på land 2,5 år.... Vi hade exakt samma problem. Jag fyllde tanken och vips; ventilen lossnade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Maj , 2014 Har precis köpt en saga 27. Själv septitanksventilen sitter fast. Någon som har tips på att få den att funka? Planen nästa år att är byta och även sätta sugtömning, men i nuläget är jag glad om jag kan öppna ventilen. Se på bild hur ventilen ser ut. För kännedom har båten varit på land 2,5 år.... Vi hade exakt samma problem. Jag fyllde tanken och vips; ventilen lossnade! Vad hade du ätit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 1 Maj , 2014 Om Du inte gjort det redan så spraya på 5-56 el dyl vid kranen... Menade även efter att Du fått loss den....vrid antal gånger så att oljan tränger ned ordentligt så slipper Du problem framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser