Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
siteadmin

Trevlig Valborg!

Rekommendera Poster

Trevlig Valborg önskar maringuiden.se

Hoppas att ni snart får i era båtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jo vi hade en trevlig Valborg och han upp i båten innan det började regna.

Tre timmar kvar till sjösättning.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sköna maj välkommen....

eller?

Bara att pallra sig ner till varvet och sätta igång värmen i båten så man kan städa inför sjösättningen i morgon

post-54277-0-28564500-1398925871_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Trevlig Valborg önskar maringuiden.se

Hoppas att ni snart får i era båtar!

Som Mackey hade jag en trevlig Valborgsmässoafton och dag.

På förmiddagen hjälpe jag en kompis att sjösätta hans sipa och att köra den få den ena Smögenhamnen till den andra - den nya och en för honom ny båtplats. Lättilgänglig och med Y-bommar. 

Själv är jag inte något för att ligga med aktern in, men för hans båt tyckte jag det skulle va perfekt. Den har så ytterst smala skarndäck och för en annan som är seglare tycker jag att den är ytterst rank. Platsen ligger ganska nära land och vägbanken och vinkeln mellan vägen och pontonbryggan är betydligt  mindre än 90 grader, så det är inte så mycket utrymme att manövrera på. Fick den stora äran att försöka backa in båten och jag lyckades faktiskt på tredje försöket.  :)

Fixade till förtöjningarna, så att han har tre färdiga öglor att bara lägga på och den fjärde tampen att "straffa till" förtöjningarna med. Vi skall splitsa två öglor vid tillfälle, men tills vidare får det duga med två pålstekar. En tamp hade redan en passande ögla.

Var i samband med båttransporten borta hos min "båtmekaniker" Anders Olofsson och förhandsbokade sjösättning. Nån gång före midsommar,  :P - med upptagning några dar nån vecka tidigare. Anders kan hantera  min båt med med masten på. Skall jag anlita Smögenvarvet med mobilkran (vilket händer), måste jag masta av pga mastens placering i sittbrunnen . Det blir de åren jag ändå skall masta av. Enkelt att lyfta masten i spinnakerfallet med mobilkranen.

Kvällen bjöd på fint väder med valborgsmässofirande på Flundrebosand (mellan Smögenön och Kleven) Med manskör, vårtalare och eld. I år fick elden inskränkas till en liten i en eldkorg, då den parkeringsplats där valborgsmässofirandet traditionsenligt hålls, i år också används till upplagsplats och förråds- och matbodar för ett vägarbete. 

Förr när Kleven var ett industriområde med bl.a en plastbåtstillverkare som byggde stora skrov som skulle transporteras landsvägen med lastbilar var vägen smal och slingrig. Nu när området skall bli andelslägenheter för badgäster måste det naturligtvis till en bred och rak väg så att badgästerna klarar att ta sig ut till Kleven med sina personbilar.  :unsure:

Förvånansvärt fint väder även om det blev lite kallt på slutet. Tidsoptimist som jag är kom jag naturligtvis för sent till själva valborgsmässofirandet, men jag missade i varje fall inte kaffet som också det traditionsmässigt avnjöts i Smögens missionskyrkas källare. Blev sittandes tillsammans med en seglarkompis och mycket seglingssnack och seglingsplanering blev det.

Nu skall jag åka till båten och städa efter vinterns arbete.  :rolleyes:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...