Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
ljud

Bottenmåla över havstulpaner?

Rekommendera Poster

Hej,

Det rör sig om en liten hard top på 5.60 (Bella561). Jag köpte den ny 2007 och har aldrig bottenmålat den, har legat i Östersjön. Det har gått bra att göra botten superren, dvs högblank varenda höst, men i höstas var tydligen smekmånaden över. Vid upptagning högtryckstvättades skrovet, men roten,(typ som ringar) av tulpanerna sitter kvar och jag kunde inte få bort dom, man behövde typ rakblad, annars var det mer plast som skulle skrapas.

Jag antar att dom inte sitter mindre fast nu efter vintern och hade tänkt att dra på bottenfärg för för första gången. Hur noga behöver man vara, är det helt puckat att måla över detta millimetertjocka lager från tulpaner som vägrar ge sig? 

Otroligt tacksam för tips! Om ni vet nån bra prisvärd bottenfärg får ni gärna hojta till om det också.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp kalkbort (hittar min på ICA) och badda botten med det - de löser upp kalket i skalet så de är lätta att få bort.

post-54277-0-61280800-1398873046.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inte svar på frågan, men har du provat syra? Lär lösa det kalk som finns i ringarna från havstulpanerna.

...cia var snabbare...
:-D

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att blanda kalkbort ell oxalsyra i tapetklister för att få det segare och därmed sitta kvar på botten längre så blir effekten bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Otroligt bra, tack för att ni finns!

Önskar att jag hade frågat er i höstas.

Kalkbort får det bli. Är det framgångsrikt har jag ju ett recept och kanske vågar skippa bottenmålning i år också.

Ni tror inte det kommer bli ett helvete nu när det suttit hela vintern? Det satt, som sagt, förbannat hårt redan i höstas.

Redigerad av ljud
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går bra -kalk som kalk. Tog bort det på loggen i helgen och resultatet blir finfint

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...