Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Mikelino

Val av motorlås?

Rekommendera Poster

Blev med båt i höstas och måste nu montera ett motorlås enligt försäkringsbolaget.
Problemet är att jag inte vet vilket lås jag ska köpa, och båtservice hade tid först om ett par veckor för montering. Båten ska i nu under helgen.

Har en Mercury 500 (50hk) från 1978.

När jag kollar på Combilock-låsen så blir jag inte klok på vilket lås jag ska ha, och vilket som skulle passa, och hur tusan de ska monteras. Monteringen bör inte vara några problem då jag inte har tummen mitt i handen, men jag vet inte om jag ska köpa (Combilock Outborder -50)

för "bygelupphängda med bygelskruvlåsning" eller den andra varianten (Combilock Outborder +50)

där man slipper borra hål i akterspegeln, för det vill jag helst slippa.

Och när jag tittar på bilderna på nätet och jämför med hur min upphängning ser ut, så blir jag tvärförvirrad.

Mina frågetecken:
- Outborder -50 är för motorer under 50hk, min är 50hk.
- Är det bygelupphäng med bygelskruvlåsning jag har (se bilden)?
- Outborder -50 verkar vara en liten gängad stav, inte alls dom 19mm jag har, funkar detta?

- Outborder +50 verkar också ha en klen gängad stav, funkar den ändå?
- Outborder +50, är det den grova gängade staven på bilden som jag ska byta ut, eller ska detta lås monteras genom akterspegeln, även om det står att man inte ska behöva borra? Eller ska detta lås monteras i något annat hål på motorfästet?
- Outborder +50 uppger bult-längd inkl tjockleken på akterspegeln, men man ska väl inte igenom akterspegeln, eller?

På bifogade bilden kan ni se hur min upphängning ser ut.

Lite dimensioner för att underlätta?
* Den gängade bulten som går genom motorfäster är 95mm lång och har en diameter på 19mm
* Akterspegeln är 55mm tjock
* Akterspegel + bygel = 110mm

 

Hoppas någon klok människa kan svara på detta.
Tack på förhand.

post-104700-0-54876700-1398807852_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kostar låset..? 1000 spänn..? Va är självrisken OM motorn skulle bli stulen.. Ett par tusen spänn..? Va är värdet på motorn..? Ett par tusen spänn..?

 

Det som möjligen kan hända är att nån pundare "lånar" hela ekipaget och råkar sätta det på en grynna. Men då snackar vi totalförlust och inte enbart motorn. Risken eller chansen att nån skulle besvära sej med att stjäla enbart motorn ens om den är olåst är minimal. Åtminstone förr fanns även bolag som inte krävde låst motor överhuvudtaget om det nu spelar nån roll. Nä, jag hade inte krabbat med detta överhuvudtaget men det är bara mina två ettöringar av myntet ;)

 

Om du ändå känner att du vill gå vidare så är det Comstedt som är agenter för Combilock, ring eller mejla dom vetja:

 

Tel: 031 775 65 30
Epost: info@comstedt.se
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mercury 2 takt från 78 vill ingen i öststaerna ha så jag kan bara hålla med Jarb strunta i lås

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dom tar hela ekipaget så är det fine med mig.

Om dom tar motorn så blir kostnaden att jag

A: behöver köpa ny motor till denna båt.
eller

B: köpa nya båt med motor.

 

Visst, egentligen skiter jag i det, men försäkringsbolaget ville att jag skulle ha ett motorlås.
Dessutom har jag sagt till dom att jag har ett, eller att jag skulle montera ett ivf.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ditt försäkringsbolag vad de värderar motorn till. Lägg sen ihop kostnaden för ett motorlås och självrisken vid stöld. Jag är ganska säker på att du i slutändan hamnar nära noll.


 


Min tankegång: Du betalar 1000 spänn för låset. Det otroligt osannolika inträffar, motorn stjäls, självrisken är 2000 kr. Försäkringsbolaget värderar motorn i 3000 kr, med självrisken avdragen betalar de ut 1000 kr till dej. Den tusenlappen har du redan bränt på låset. Summa pengar - Noll. Skit i låset då har du åtminstone sparat en tusing eftersom sannolikheten är att motorm stjäls är så otroligt liten.


 


Men som sagt känner du ändå att du vill gå vidare så kontakta Comstedt, de löser säkert ditt monteringsproblem.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...