Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
mikael_matsson

Vibrerande rigg

Rekommendera Poster

Hej på er. Jag är ny på det här med segling. Eller rättare sagt ny på det här med att ha egen båt. 

Jag köpte en J17 för några veckor sedan (6m lång, mastheadrigg). Fick hjälp av förre ägaren att masta på. Vi spände vanten och stagen lite på känn som han brukade ha det ungefär, (typ så hårt man kan med nyporna utan skiftnyckel, ögonmåttat att masten ser rak ut).

 

Problemet:

När båten ligger i hamn utan segel och det blåser så vibrerar mast och bom nåt fruktansvärt. Att sova i båten vore omöjligt då hela rufftaket "spelar med" av vibrationerna. 

När man seglar går det tyst och fint på alla bogar utom när man kryssar och går upp högt i vind, då börjar förstaget vibrera istället. Faller man av och släpper ut fockskotet lite så slutar det.

 

Är riggen för löst spänd när det beter sig så här? Eller vad tror ni jag gjort fel?

 

Tack på förhand. Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragit det för hand alltså??

Utan verktyg?

Jag drar mina vant och stag med skiftnyckel mod lite större såpass hårt jag bara orkar. Därefter engageras nån med mer armmuskler som får spänna efter. Och då har jag nog fortfarande eg inte spänt tilräckligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Nyporna hårt om vantskruvarna och vridit åt så hårt vi orkat. Han sa att han inte brukar dra hårdare/använda verktyg, däremot göra om proceduren när det "satt sig lite" nån gång mitt i sommaren. Jag litade på det och seglade hem, han har ju trots allt erfarenhet av den båten, inte jag. 

Men med tanke på det jag skrev tidigare undrar jag om inte allt ska dras åt hårdare ändå....

Är det såhär en för löst spänd rigg beter sig? Med kraftiga vibrationer som följd. Eller har ni några andra tankar om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du ska dra (MYCKET) hårdare än du gjort är solklart. Om vibrationerna kommer sig av dåligt ansatt rigg är mycket troligt. Hade vibrationer och "pumpningar" i min rigg (Maxi77) första året jag hade den och fattade inte varför. Tyckte ju jag sträckt vanten myyyyycket hårt. En klubbkamrat sträckte då ytterligare en hel del (såpass att jag trodde han skulle spräcka en åder) och sa att "nu är det nästan tillr hårt ansatt"

Symptomen försvann och min rädsla f att dra för hårt är borta med vinden sas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seldén har ju skrivit ett dokument om hur man trimmar riggen. Finns säkert på deras hemsida. Om jag inte minns fel så skulle toppvanten på en mastheadrigg spännas åt till 15% av brottgränsen? Det gör du inte med enbart handkraft. Köp dig en wirespänningsmätare så ser du hur mycker du skall dra åt (ja, det ska göra lite ont i själen när man tar hem det sista).

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seldéns riggtrim har en bra metod att mäta spänningen i vant och stag med en tumstock.

 

Du tejpar fast en 2 m lång tumstock på vajern så att den stöder mot vajerns infästning nere vid vantskruven.

Sedan ska du sträcka vajern så att den töjer sig 3 mm på dessa två meter för att få 15 % av brottlasten vilket är en vanlig spänning.

 

Kolla vad som skrivs om just din rigg. Funkar bra att använda även till andra fabrikat.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även hård ansatt dirk kan vara en orsak till sjungande vibbar i riggen.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tejpar fast en 2 m lång tumstock på vajern så att den stöder mot vajerns infästning nere vid vantskruven.

Sedan ska du sträcka vajern så att den töjer sig 3 mm på dessa två meter för att få 15 % av brottlasten vilket är en vanlig spänning.

 

Det beror lite på det. Vi har uppgraderat vant och stag från 7 till 8 mm. D.v.s. 30 % mer material och därmed 30 % stummare. Skulle man använda sig av samma metod i de 2 fallen betyder det att vi numera skulle lägga på 30% större kraft i "viloläge". Jag talade med Lars-Olof Norlin om detta och han menade på att det inte är så bra om man inte vill ha en bananbåt. Vi sträcker alltså ca 2 mm numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du tejpar fast en 2 m lång tumstock på vajern så att den stöder mot vajerns infästning nere vid vantskruven.

Sedan ska du sträcka vajern så att den töjer sig 3 mm på dessa två meter för att få 15 % av brottlasten vilket är en vanlig spänning.

 

Det beror lite på det. Vi har uppgraderat vant och stag från 7 till 8 mm. D.v.s. 30 % mer material och därmed 30 % stummare. Skulle man använda sig av samma metod i de 2 fallen betyder det att vi numera skulle lägga på 30% större kraft i "viloläge". Jag talade med Lars-Olof Norlin om detta och han menade på att det inte är så bra om man inte vill ha en bananbåt. Vi sträcker alltså ca 2 mm numera.

 

 

Precis. Bättre då med en wirespänningsmätare som har olika spår för olika tjocklekar av wire.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vibrationerna är väl en "stående våg" att vinden gör att hela eller delar av riggen kommer i självsvängning. Väldigt lite energi behöver tillföras av vinden för att underhålla svängningen.

 

Olika längd och spänning på vant/stag/rundhult kan svänga vid olika frekvenser beroende på vindstyrkan.

 

Jag har liknande problem med min förstagsprofil, den kan komma i självsvängning. Tillfälligt så kan jag få bort problemet genom att spänna eller slacka på riggen. Men, det handlar om att jag "stämmer" förstaget till en annan frekvens (på samma sätt som stränginstrument). Så när vinden ändras så  börjar förstaget svänga med en lite annan frekvens.

 

Det är inte självklart att en mast som svänger är för löst ansatt (eller tvärtom).

 

Jag har löst mitt problem med att ha en lätt spänd lina mellan förstaget och spinnakerbomsfästet på masten.

 

Det finns ganska mycket skrivet om det: https://www.google.se/search?q=självsvängning+i+mast

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Har läst igenom både länkarna till andra diskussioner och seldens riggskoga. J17 har ju masten stående på rufftaket vilket jag förstår bidrar en del till resonansljudet. 

Jag är som sagt ny på det här att rigga segelbåt. Men har en hel del mekvana från bil/mc/flyg/motorbåt, vilket gör mig lite förvånad, ja nästan skeptisk, till hur hårt många av er seglare vill spänna riggen.

Jag betvivlar inte er erfarenhet av hur det ska vara. Men samtidigt så säger allt sunt förnuft att  "- ta i allt du kan med en stor skiftnyckel på en m6-m8 gäng fäst i glasfiber och alukonstruktioner"- att något kommer att gå sönder!? 

Minns från min flygmekutbildning att det alltid lät ungefär tvärtom "-tar du i vad du tror är lagom så är det åt helvete för hårt!", vilket alltid bekräftades av momentnyckeln.

 

Hur som helst, jag tar åt mig av allas åsikter och går ut och spänner lite, framförallt för och akterstag vågar jag nog lägga en hel del mer spänning på. Återkommer med resultatet.

 

Mvh Micke

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kryssar i så hård vind att båten lutar 20 grader eller mer ska vanten i lä fortfarande vara spända. Det är därför man måste förspänna riggen så mycker.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kryssar i så hård vind att båten lutar 20 grader eller mer ska vanten i lä fortfarande vara spända. Det är därför man måste förspänna riggen så mycker.

 

Mackey

Precis. Den vanligaste orsaken till havererade/tappade master är för löst spända. Vid krysslag slår masten från sida till sida och infästningarna ger med sig till slut. 15% av brottsbelastningen är lagom, max 20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men jag hade också problem med detta tidigare! Jag har en icke genomgående mast. Vid förra årets mastning så fick jag vibrationer i riggen även utan hissade segel. Det jag kom fram till var att mastfotens platta ej var dikt an plattan som den skall vila på. Den vilade alltså inte platt emot, vilket medförde vibrationerna. Det jag gjorde var att lätta alla vant och stag och börja om från början med att spänna förstaget ytterligare lite, osv. tills att "klackarna" var plant mot varandra och vibrationerna försvann.

Kanske har någon redan tipsat om detta. 

 

Lycka till!

Vänligen;

kapten Rilfors

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du dubbla undervant?

Jag måste dra de främre undervanten riktigt hårt så att det blir en anings bakåtböj på masten (masthead) för att den inte ska svänga o härja när jag ligger i hamn o det blåser.

Lite spänn på masten så är den nog mer still på de flesta båtar.

 

Även dirken har levt om så det låter som tvåtaktsraggare på avstånd. Släpper jag på dirken försvinner räcerbåtarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag har dubbla undervant. En pekandes förut och en akterut. Undervanten föröver behöver jag spänna ordentligt för att få böj på masten och mastfoten plan mot plattan/stödet. Snudd på att jag behöver ett undervant till i båtens mittlinje pekandes föröver, för att avlasta vanten på sidan som pekar föröver. Det räckte dock med att spänna dessa mer inledningsvis för att sedan gå vidare med att spänna bakre vanten och till sist förstaget lite lämpligt för att ha möjlighet att kunna böja masten akterut med akterstaget.

 

Har du Rod-kick? Jag använder min dirk till fall istället, då rod-kicken gör jobbet.

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Många hävdar att man ska spänna riggen utav bara den! Jag har alltid litat på att det stämmer men alltid också varit lite tveksam till att göra det på just min egen båt, en 43 år gammal Albin Viggen, i alla fall om man som jag inte kappseglar utan bara cruisar runt i skärgården när vädret är ok. I år så mastade jag på och spännde riggen på känn. Använde skiftnyckel modell normal och tog inte i speciellt mycket alls. Stagen kändes dock ganska spända men jag skulle kunna ha dragit vantskruvarna bra mycket mer utan att anstränga mig.

 

Eftersom jag är en ganska noggrann och vetgirig person så bestämde jag mig för att investera i en vajerspänningsmätare för att vara säker på att jag ansatt riggen tillräckligt bra. Döm om min förvåning när jag upptäckte att jag redan hade uppnått tillräcklig bra spänning utan att ha tagit i av bara f-n.

 

Med denna erfarenhet så vill jag bara lyfta ett varningens finger till er som nu tänker ta den största skiftnyckel ni har inom räckhåll och dra vanstskruvarna så mycket ni bara orkar. Med min erfarenhet så kommer ni att sätta an riggen alldeles för hårt och det är nog inte särskilt bra för båten allra helst om den har några år på nacken.

 

Köp eller låna en vajerspänningsmätare!

 

Se gla ut i en Viggen!

 

Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har problem med att min mast vibrera i hamn

I visa vind styrkor och vind riktning.

Jag har börjat att sätta upp en plast

Skena i storseglets ränna, och det funkar kanon

Inte någon vibration alls kvar!

 

Hittade även denna hos selden

 

http://www.seldenmast.com/files/595-561-S.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, har du något foto.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halloj!

...

 

Med denna erfarenhet så vill jag bara lyfta ett varningens finger till er som nu tänker ta den största skiftnyckel ni har inom räckhåll och dra vanstskruvarna så mycket ni bara orkar. Med min erfarenhet så kommer ni att sätta an riggen alldeles för hårt och det är nog inte särskilt bra för båten allra helst om den har några år på nacken.

 

Köp eller låna en vajerspänningsmätare!

 

Se gla ut i en Viggen!

 

Thomas S

Stämmer, jag sträcker våra vant med ca. 1 tons drag med en liten 6" skiftnyckel utan problem. Så ska vår rigg spännas.

 

De flesta riggar är konstruerade så att vanten ska spännas med 15 - 20 % av vantens brottlasten och det motsvarar att töja vanten ca. 1,5 mm per meter vire.

 

Om du inte har en "vajerspännmätare" så tejpa fast en tvåmeters tumstock på vantet så att den stödjer mot infästningen nere vid vantskruven. Dra sedan vantparet så att viren töjer sig 3 mm. Då har du rätt spänning.

 

På ganska hård bidevindsegling med 20 graders lutning ska inte lävanten slacka. Om de slackar så dra ett varv till på varje sida och kolla igen.

 

Läs mera här.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att master kan vibrera eller pumpa då båten ligger still i hamn. Det varierar med vindstyrka och -riktning. Jag har haft så på några av mina forna båtar, det man kan göra är att prova sträcka/släppa akterstaget men ofta så brukar det sluta om man hissar upp något i masten som stör luftströmningen. Jag brukade hissa upp en fender.

 

Sedan den här frågan, som är lite utanför trådskaparens ämne, vad det gäller hur hårt riggen ska sättas an ska man se t.ex Seldéns riggtips som en generell anvisning. Olika båtmodeller kan därefter ha lite olika riggtrim, det finns dom som sätts an hårdare och andra mjukare. Jag hade för ca 15 år sedan en Comfortina 32 där riggen skulle sättas an väldigt hårt för att båten skulle kryssa optimalt (jag lärde mig av en erkänt duktig kappseglare på just den modellen). Den båtmodell jag hade efter skulle istället sättas an lösare än normalt för att segla bra. Men, som sagt, de anvisningar man får i t.ex Seldéns guide är ett bra utgångsmaterial -då har man i alla fall hamnat hyggligt rätt. Därtill finns olika segelmakare som syr segel för en viss typ av riggspänning och massor med enskilda seglare som har sin åsikt om hur just deras rigg ska spännas för att båten ska gå bäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan orsak till dålig nattsömn är de pumpningar som kommer från rull-genuan/-focken när det blåser lite kraftigare.

 

Linda ett rep (10 mm eller tjockare) runt kapellet på rullen så att det blir cirka ett par varv per meter förstag så slipper man pumpningarna. Det ska inte lindas hårt och det viktigast är att få rätt antal varv på den mittersta tredjedelen.

 

Spinnakerfallet funkar bra för oss.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har problem med att min mast vibrera i hamn

I visa vind styrkor och vind riktning.

Jag har börjat att sätta upp en plast

Skena i storseglets ränna, och det funkar kanon

Inte någon vibration alls kvar!

 

Hittade även denna hos selden

 

http://www.seldenmast.com/files/595-561-S.pdf

 

Hej!

Prova att lossa lite på bakre pekandes undervant och spänna främre pekandes undervant, alternativt tvärt om. Om mastfoten inte vilar rätt mot underlaget får man vibrationer enl. min erfarenhet. 

Vänligen;

Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här skicka jag upp i masten

URL:http://www.benns.se/antivibrationsslips-p-634-c-214.aspx

Det verkar ju vettigt.

Just nu har jag inget behov, men bra att veta att grejen finns.

 

Den snåle kan säkert köpa en lämplig plastlist som är 60 % av mastlängden på ett byggvaruhus eller på Kuntze.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min senaste katamaran (Helios 38) uppkom ett ordentligt vibrerande ljud med låg frekvens. Lät som ett signalhorn från ett containerfartyg. Uppkom alltid när vi låg på svaj (dvs upp mot vinden). Lyckades aldrig hitta vart det kom ifrån. Måttligt irriterande!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hallå!

Jag kan bara sålla mig till den skara som har problem med pumpande/vibrerande mast...

Ang. riggspänning så kan man ju se den rent fysikaliska anledningen till att man bör spänna upp riggen. Om man ser vajern som en fjäder (för rent tekninskt är det ju det med en specefik elasticitetsmodul) så ska man konstant belasta vajern med en spänning (dragspänning) så att man under alla förutsättningar befinner sig i den elastiska fasen av spänning/töjning kurvan. Med andra ord så ska vajern belastas så att den ALDRIG under några förutsättningar blir slak (eller sigma=0). Om detta innebär 5% eller 50% av brottslasten (vilket förövrigt är en dåligt mått till skilnad mot sträckgränsen då materialet dvs ett austenitiskt rostfritt stål, plasticerar) spelar mindre roll.

Man kan,och har förmodligen använt ett förspänningsdiagram likt det man har i vanliga skruvar för att komma fram till 15% av brottslasten.

Om man ignorerar ovanstående så kommer livslängden att kraftigt reduceras pga den metallutmattning som då blir en faktor (även om stål inte fullständigt kollapsar likt aluminium så kommer "styrkan" i materialet halveras)

Om man har konstant spänning i vajern => ingen unmattning vid spänningskoncentratorer som exempelvis inklämmningen...(rent teoretiskt)

 

Så om du har 7mm eller 8mm eller 300mm vajrar så ska man resonera enligt ovan. Om man sedan får kryp i plasten (bananbåt som benämnts i tidigare inlägg) när man måste använda mer kraft/spänning i vajrarna så har man antingen en för vek båt eller för tjocka vant...(det är således inte vajern man får kryp i utan i själva plasten/båten)

 

Om någon har en vajer med en trasig kardell så skicka gärna den till mig så kan jag med stort engagemang ta ett foto i elektronsvepmicroskop och försöka visa på utmattningen i brottsytan (det vore mycket intressant att få göra en haverianalys på ett fall som kommer från ens egen vardag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För övrigt kan jag tillägga att jag ännu inte hittat någon på problemet med den pumpande masten... :(

Ska försöka tillverka någon slags remsa ca 15cm x 8 meter som jag drar upp i likrännan för att "bryta" karman vortex street (stavning)... Återkommer i frågan...

Redigerad av Gustavson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen sträckt vant, häckstag osv så att du har en krum på masten?

Jag sätter två kronor på att pumpandet försvinner om du gör så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...