seglarfreaken 55 Postad 29 April , 2014 Hej! Det blev till slut en dieselvärmare eftersom det är tydligen allt färre som säljer lysfotogen i fem-litersdunk som jag alltid gjorde för xx antal år sedan när vi hade en Wallas 1800 i If:en Eftersom det finns två stycken rejäla luftintag på sidan till värmaren så vill jag att de ska få så mycket luft som möjligt. Men helst vill jag ha värmaren placerad i en smal garderob där vi hade vår utslitna Gastherm tidigare. Det är ju en S30 som vi har och de garderoberna är riktigt smala, men saknar dörr. ! Vi skulle kunna ge mer utrymme till värmaren och slangarna om vi placerade den vertikalt. Går det? Om vi placerar den horisontellt kommer fläktarna att vara närmast skrovet och givetvis helst då så nära som möjligt. 2.Hur nära skrovet kan fläktarna få tillräckligt med luft? På den andra sidan värmaren behöver vi ju också utrymme givetvis eftersom där ska ju de två 75 millimeters värmeslangarna gå i så mjuk sväng som möjligt ut från värmaren.Om man klämmer in slangarna i för tvära böjar där sjunker den ihop, diametern minskas och full värme går inte riktigt ut. Jag har köpt ett Y-rör eftersom jag tänkte fördela värmen på ett uttag till de två närmaste utblåsen. Det bästa hade varit om det även fanns ett L-rör som man kunde ha nära värmaren, men det verkar inte finnas. Får försöka skapa en så mjuk krök ändå och sätta Y röret så nära värmaren det går. 3.Kan man dra ett rör uppåt i en båge ovanför värmare och innanför avgasröret? Det.skulle spara lite plats. Jag tror att jag ska göra en pappmodell av värmaren så man lättare kan se hur mycket utrymme den kommer att ta i garderoben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 29 April , 2014 i manualen står att den inte får luta mer än 5 grader Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 29 April , 2014 Tack Bjorns_snipa! Jag hade det på känn, men behövde få det bekräftat eftersom jag har en inovativ polare som ibland kan vara lite väl envis. Egentligen borde jag ha stått på mig redan från början eftersom jag vet att jag läst det här med lutningen någonstans. Men det lustiga är att vi har seglat rätt många timmar under åren med värmaren på. Både iF:en med Wallasen och med S30:an och Gasterm. Det har aldrig varit något problem. Men därifrån till att montera värmaren vertikalt tänker jag absolut inte göra! En helt annan sak som jag tycker är lite märklig: Köpte Wallas tio-liters plasttank med två vanliga skruvkorkar på utan hål eller specialinfästning för tankslang. Däremot följde slangen med värmaren utan vad jag kunde se någon specialinfästning. På min gamla Wallas 1600 satt bränsleslangen redan monterad i en vanlig skruvkork vad jag kommer ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 April , 2014 Vi har 22DT med 10 literstank och minns jag rätt följde locket med värmaren. Wallas föreslår att man ska dra ena inloppsslangen till värmaren så att den suger ut luft ur båten och värmer igen och den andra till att ta in friskluft. Inget jag hade plats för men det kan vara bra att tänka på. Se till att utloppsslangarna inte är för korta och raka. Det skapar bara oljud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 29 April , 2014 Tack Bjorns_snipa! Jag hade det på känn, men behövde få det bekräftat eftersom jag har en inovativ polare som ibland kan vara lite väl envis. Egentligen borde jag ha stått på mig redan från början eftersom jag vet att jag läst det här med lutningen någonstans. Men det lustiga är att vi har seglat rätt många timmar under åren med värmaren på. Både iF:en med Wallasen och med S30:an och Gasterm. Det har aldrig varit något problem. Men därifrån till att montera värmaren vertikalt tänker jag absolut inte göra! En helt annan sak som jag tycker är lite märklig: Köpte Wallas tio-liters plasttank med två vanliga skruvkorkar på utan hål eller specialinfästning för tankslang. Däremot följde slangen med värmaren utan vad jag kunde se någon specialinfästning. På min gamla Wallas 1600 satt bränsleslangen redan monterad i en vanlig skruvkork vad jag kommer ihåg. Läste i manualen att värmaren bör vara placerad i ett utrymme som har en öppning på minst 100 kvadratcentimeter. Det har det tilltänkta utrymmet/garderoben vertikalt, men jag blir fundersam över om värmaren kan suga in den luften om luftintagen sitter bara 5-15 cm från skrovsidan. Om jag vänder på värmaren och monterar den på skottet mitt emot så blir det lättare för den att få luft. Då hindras det bara av en ca 7centimeters karm. Men jag bör kunna montera värmaren en bit in så att karmen inte hindrar luftintaget. Jag tror faktiskt även att det blir lättare att dra värmeslangarna om värmaren sitter på det skottet. Men vi vill ändå väldigt gärna kunna fortsätta hänga in t ex regnkläder där. Jag får väl mäta öppningen och se om de finns möjlighet att bygga om till en smal garderob avskärmad från värmaren om den fortfarande får sina hundra kvadratcentimeter. Tja..Det kanske inte blev så många frågor i det här inlägget utan mera en beskrivning hur jag tänker. Men svara mig gärna angående bränslekopplingarna till plasttanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser