Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Los_capitanos

Ankarspelet drar varken in eller ut linan

Rekommendera Poster

Jo, motorn snurrar på fint men spelet "biter" inte linan.

Vad skall jag göra?

En LEWMAR pratar vi om (inhandlad förra året)

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger "tappen" på linan?

Snurrar trissorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN

Om du menar den fjäderbelastade flärpen som skall trycka ned linan så är svaret, JA.

Däremot förstår jag inte vad du menar med trissorna, kan du snälla förklara?

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Med trissorna menar jag de runda rullarna som drar in linan.

Försökte lite snabbt markera med rött i bilden.

post-56266-0-24059900-1398792745_thumb.jpg

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok förstår. Nja, vet inte faktiskt. Den sidan sitter "osynlig". Vågar nog inte stoppa ned handen heller....

Någon ide hur man kan funktionstesta eller ännu bättre var skruvar man för att justera tryck och annat?

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du håller i linan när du kör spelet känner du nog om det vibrerar vilket betyder att linhjulet snurrar. I ditt fall släpper ju inte spelet ut linan heller så då gissar jag att hjulet inte snurrar.

Jag skulle kontakta säljaren om jag var du. Det var väl ganska nytt så du borde ha garanti på det?

Bruksanvisningar med sprängskisser finns på Lewmars hemsida.

Vet inte om detta är rätt brux:

http://www.lewmar.com/assets/img/dataset/Manual-T2388%20Lewmar%20Pro%20Windlass%20Issue%203%20WEB.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har samma problem med mitt skit ankarspel. lewmar pro fish 1000.Jag har fått det utbytt en gång redan,och  i höstas började den krångla igen, fick då tipset att serva det genom ta isär delarna göra rent och fetta in allt. 

Det blev jätte fint...men fungerade bara en gång. Nu är det samma problem igen. 

Det som jag fick göra är att jag tryckte in piggen på hjulet och manuellt fick skruva in "hjulet" på sidan av spelet för att den skall bita. nu fungerar det att köra in och ut då det biter hela tiden, men fritt fall fungerar inte. morr

skall ringa dom på måndag igen.

Men testa och taisär dom lösa delarna, regör och fetta in allt. Det kanske hjälper.

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt Anchorlift har en slirkoppling, om den inte är åtdragen så drar inte kabelariet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Samma här (Anchorlift). Den ställs in steglöst mha den stora bulten mitt i navet, man använder då medskickat verktyg. Fick dra åt den lite första gången jag använde spelet, kanske levereras de så från fabrik för att skona materialet? Brukar faktiskt lossa kopplingen lite över vintern, och ha ankaret hängande i en liten tamp, inbillar mig att spelet mår bra av det.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Var nere vid båten idag för att filma vad som händer då motorn går och linan sitter still. Man kan inte se själva rulllmekanismen då spelet är monterat på båtens styrbordssida. (Ruggigt ont om plats är det).

Helt plötsligt händer det!!!

Spelet börjar dra in linan, fråga mig inte vad jag gjort (mest ingenting) men nu funkar det.

Testade både ut och in......

Dock skruvade jag på ytterringen, samtidigt som jag höll inne knappen, igår ( kolla bilden ovan).

Kad detta varit lösningen tro?

Om inte kanske någon vet vad knappen har för funktion?

Ha d gott, hej!

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...