Player311 1 Postad 20 Mars , 2005 Eftersom jag saknar ankarbox i fören så fanns inget bra ställe att placera de jättelika intag som säljs i båttillbehörs affärer. De är som gjorda att slå fötterna i. Jag valde istället ett intag för motorvärmare. Ett litet smidigt intag som är gjort för att sitta i fronten på bilar där det utsätts för snö och slask blandat med salt. Storleken och formen är perfekt för att placeras i fören nära bryggan. Jag har haft mitt i 2 år nu och det fungerar perfekt. Jag fyller det med vaselin eller CRC fett för att ge lite extra skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Mars , 2005 Inget dumt förslag, jag gjorde likadant för tre år sedan. Defa miniplugg som fungerar helt klanderfritt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 Mars , 2005 Väldigt smart må jag säga. har själv funderat på att sätta in en landströmscentral men som sagt dom är rätt stora. Någon som vet ungefär vad en sådan installation skulle kosta?,arbetet gör jag själv. dvs, vad kostar ett sådant set? med intag och uttag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 20 Mars , 2005 Om du går till Biltema så kommer du undan med ca 300:- skall du ha Defa eller Kalix grejor så blir det ett par hundra till. Lite dyrare än det vanliga intaget , men betydligt bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 Mars , 2005 Ja när det handlar om landström osv så känns det säkrare att ha Defa eller något liknande säkert system. men som sagt. jävligt smart lösning. sitter här nu och planerar vart det ska sitta å sådant nu :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cagner 0 Postad 20 Mars , 2005 Det borde väl vara ganska aktuellt med en jordfelsbrytare i båten med, när man har med starkström att göra...=) Tror tom att det är lag på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 20 Mars , 2005 Självklart skall man ha en jordfelsbrytare! Men det var inte det inlägget handlade om. Men visst har jag installerat en central med 2 st 10A automatsäkringar och en jordfelsbrytare. jag köpte lådan och samtliga tillbehör på Bauhaus för under 500:- och monterade ihop det på mindre än 20 minuter. Det är precis samma låda som finns i vissa butiker för ca 1300:-! Jag har också kopplat in 2 st batteriladdare. 1 15A Mobitronic till förbrukningsbatterierna och en 5A Tudor till startbatteriet. Landströmscentralen syns lite på bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 21 Mars , 2005 Player smart! det gäller att hitta andra butiker än marinbutiker. En marin butik är ju alltid dyrare på det mesta. husvagnssvensson är en bra butik. om jag inte minns fel så kollade jag på ett gasolkök där och det var 2000:- billigare på HS än på en marinbutik. FÖR SAMMA KÖK!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 21 Mars , 2005 Dagens bästa tips! Tack för det. Ska själv installera i sommar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagavulin 0 Postad 21 Mars , 2005 Bra förslag! Nu till frågan! Hur lång kabel med defa/calix/biltema etc går det hitta från minipluggen till stolpen utan att hålla på med skarvsladdar etc. De brukar vara runt 2 meter till bilen. Finns det någon lösning? Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 21 Mars , 2005 Ja men köper Du en riktig landströmsanläggning för montering i båt så finns allting med, inkl jordfelsbrytare, snabbsäkringar, uttag. etc, hela kittet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 21 Mars , 2005 Gå in på Harald Nyborg eller Sylwan, så kan Du hitta upp till 25 meter långa kablar med koppling som passar, skall vara ECC koppling till stolpen, finns med olika kopplingar färdiga att köpa... annars om Du inte har tillgång till dessa butiker så kan Du beställa på Hjertmans...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 Mars , 2005 Vad det gäller Defa så tror jag att deras längsta kabel är 5 meter (har både 2 och 5 m) Som player311 skriver så är det inte fel att klämma ner lite batteripolsfett eller vaselin emellanåt. Denna enkla lösning kan rekommenderas, och vad gäller jordfelsbrytare så tror jag att det är upp till hamnen eller båt klubben att se till att detta finns på de 230 v anslutningar som finns. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robban Postad 21 Mars , 2005 Kolla här på sidan 163, så kanske vi slipper elolyckor. www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf //Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser