Downtime 1 Postad 28 April , 2014 Har en fråga till er som har dubbla motorer. Kör själv med dubbla V-8 i en Sea Ray med raka axlar. Är det vanligt att ni kör med bara en motor när ni kör i låg fart? Ligger för det mesta i 7-8 knop och tänkte det skulle spara en del bensin. Finns det risk för något extra slitage pga snedbelastning? Förstår att köra med en motor kräver ett högre varvtal vid samma fart än att köra med båda. Det kanske inte skiljer så mycket på alternativen. Ser tacksamt fram mot synpunkter. För övrigt kan tilläggas att jag fått åtskilligt med hjälp av att läsa denna sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 April , 2014 Jag har hört att det finns risk att man skadar backslagen om man kör med en motor, eftersom propellern snurrar i vattnet.. Vet att dom som har fått en motor trasig och skall ta sig hem en längre sträcka låser axeln för att inte bränna backslaget.. Gör det så stor skillnad i förbrukning att köra på en motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Downtime 1 Postad 28 April , 2014 Snabbt svar som vanligt. Det var lite det jag undrade, om det verkligen blir så stor skillnad. Tänkte kanske att någon mätt och räknat lite mer seriöst. Låsa axeln, skulle det räcka att lägga in växeln för att propellern inte ska snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 April , 2014 (redigerade) backslag är hydrauliska så det går nog inte att låsa.. Tror jag.. Redigerad 28 April , 2014 av RikardE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 28 April , 2014 (redigerade) Jag är relativt säker på att det kommer att bli stor skillnad i bränsleförbrukning eftersom en motor får arbeta hårdare än två och då troligen når ett mera bränsleekonomiskt arbetsläge. Det är olika "problem" med backslag mm beroende på typ och fabrikat. Det måste man kolla upp. Ett problem med att låta propellern rotera fritt är att det blir varmt någonstans och att den motorn som normalt ser till att det finns kylning är avstängd. Man kan lära sig hur ofta man måste starta den avstängda motorn för att hålla en ok. temperatur. Mackey PS Bäst är det med segelbåt i sju knop, kostar "bara" segel var tionde år. Redigerad 28 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser