jogust 0 Postad 28 April , 2014 Hej. Har ett Volvo Penta DP290 drev på min Nimbus 28 DC. Häromdagen när jag skulle testa trimmningen av drevet inför sjösättningen gick det bara att sänka drevet, inte höja det. När jag sänkte betedde det sig precis som vanligt och motorn gick fint utan några konstigheter. När jag sedan tryckte på strömbrytaren för att höja drevet så hände ingenting. Det var bara helt tyst. Som om det inte gick fram någon ström. Någon som varit med om samma sak? Jag har än så länge bara testat strömbrytaren genom att ta loss kablarna och koppla ihop dem direkt och det är ingen skillnad så strömbrytaren verkar inte vara trasig. Kanske kan det vara något annat elfel. Någon som vet hur det står till med säkringar till drevet? Borde väl finnas någonstans? Konstigt bara att det skulle fungera åt ena hållet om en säkring har gått. Kan det annars vara något fel på trimgivaren? Tacksam för alla tips. MVH Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 28 April , 2014 Testat hålla in knappen för trailerläge samtidigt? Annars: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71953-volvo-penta-dp-a-drev-kan-bara-tiltas-upp-inte-ner/?do=findComment&comment=499169 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 28 April , 2014 (redigerade) Det finns två rele. Ett för att hissa upp och ett för ner. Om du kopplar om och drevet bara vill gå andra vägen - byt det defekta releet! Redigerad 28 April , 2014 av AlfaAlfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2014 Och om drevet är ovanför +10 (tror jag) så vill det inte gå högre om du inte trycker in den röda "trailerläge" knappen samtidigt. OBS starta inte motorn utan att drevet är nerfällt i normalläge! Det gillar inte drevknutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 29 April , 2014 Om du har otur kan det vara en lindning i eltiltmotor som givit upp... håller tummarna för att det inte är så! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 29 April , 2014 Var visst två trådar och jag svarade i den andra http://www.maringuiden.se/forum/topic/72005-vp-dp290-drev-g%C3%A5r-att-hissa-ner-men-inte-upp/ Hoppas det löser sig annars fått du återkomma :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jogust 0 Postad 2 Maj , 2014 (redigerade) Har löst det nu. Det var vajsing på en kabel. Men för framtiden, var sitter reläerna? Redigerad 2 Maj , 2014 av jogust Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Maj , 2014 Har löst det nu. Det var vajsing på en kabel. Men för framtiden, var sitter reläerna? Precis bredvid pumpen. Två separata reläer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser