Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
SeaMaster560wa

Lite bilder efter en underbar helg med kanonväder :)

Rekommendera Poster

Delar med mig av lite bilder efter den fantastiska helg som varit :)

Ett dopp blev det också, dock inget som rekommenderas med tanke på hur j.vla kallt det va  :wacko:

9gr var det någon som hade mätt!!

post-98566-0-05646900-1398679486_thumb.jpgpost-98566-0-47861100-1398679507_thumb.jpgpost-98566-0-73432000-1398679534_thumb.jpgpost-98566-0-06743000-1398679550_thumb.jpgpost-98566-0-89272500-1398679565_thumb.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder. Påminner lite om hur det ser ut här häromkring.  ;)

Hur fungerade ankarspelet?

Var också ute en sväng under helgen. Av någon underlig anledning tog jag bara en bild under turen.

post-53310-0-43539200-1398703206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser helskönt ut! Båtliv när det är som bäst om man har motorbåt, måhända kan badtemperaturen vara lite högre:)

Kom tyvärr inte ut i helgen, men blir det läge till nästa så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar en bild - från varvet.

Sjösättningen är uppskjuten en vecka på grund av det svåra isläget. Förra året.

Aldrig har väl fjärden sett så lockande ut som i helgen. Strålande sol - spegelblankt (skitväder) och 22 grader varmt

Men nu åkte press och ställning av och på fredag sjösätter vi.

post-54277-0-71492400-1398713335_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina bilder. Påminner lite om hur det ser ut här häromkring.  ;)

Hur fungerade ankarspelet?

Var också ute en sväng under helgen. Av någon underlig anledning tog jag bara en bild under turen.

attachicon.gifDDSC_0111.jpg

Javisst gör det ;)

Jo ankarspelet fungerar bra! Dock så har jag fått köpt mig ett tallriksankare då min Brucekopia bara lossnade från spelet typ 2 av 5 ggr. Upplevde också att det nog var lite för lätt med 5 kg då jag inte har någon kätting längre, det hade en tendens till att bara snurra runt på botten. Hittills har tallriksankaret fungerat bra men nu har det ju inte varit någon aktivitet på havet. Är lite orolig över hur det kommer att sitta när det väl blir lite fart på havet med lite vågor etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du blyad lina?

Blyplätt eller tallriksankare som du skriver passar väl bäst på mjuka bottnar.

Har ett 10 kg Delta som du kan få låna några dar och testa om det passar i din hållare och om det fungerar att ankra med. Jag skall inte ut på nån längre tur - med min båt - på länge, och jag har fler ankare ombord.

post-53310-0-44772900-1398760841_thumb.jpg

Är du finkänslig så kan du ju slå en signal när det passar dig att hämta det. Annars ,,,,,,,,,,,,, medtag två stora skiftnycklar och kanske  bågfil. Jag brukar nita schakeln ordentligt.  :P

post-53310-0-89393400-1398760895_thumb.jpg

Fast jag har bytt ut den gamla schakeln mot en sån där "mackapär" som på bilden. :)  Bulten på schakeln tog alltid i ankarhållaren både upp och ner. Ganska irriterade. :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du blyad lina?

Blyplätt eller tallriksankare som du skriver passar väl bäst på mjuka bottnar.

Har ett 10 kg Delta som du kan få låna några dar och testa om det passar i din hållare och om det fungerar att ankra med. Jag skall inte ut på nån längre tur - med min båt - på länge, och jag har fler ankare ombord.

attachicon.gifAnkare.jpg

Är du finkänslig så kan du ju slå en signal när det passar dig att hämta det. Annars ,,,,,,,,,,,,, medtag två stora skiftnycklar och kanske  bågfil. Jag brukar nita schakeln ordentligt.  :P

attachicon.gifaaaaaIMG_0872.jpg

Fast jag har bytt ut den gamla schakeln mot en sån där "mackapär" som på bilden. :)  Bulten på schakeln tog alltid i ankarhållaren både upp och ner. Ganska irriterade. :angry:

TACKAR! (hör av mig isåfall)

Japp stämmer det med blyad lina :)

Jo det har jag också hört, dock har väl vi mest lerbottnar här ute hos oss? Jag har även en 7.5kg brucekopia som jag tänkte jag kan se om jag få till att passa på något sätt. Som det är nu är hela ankaret över 5 kg för stort så det är tyvärr ett problem just nu :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag tog vi bil och fika till denna platsen. Vill man gissa så är ön en av sju och grannön ligger en dag bort

post-91186-0-56809000-1398771917_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Idag tog vi bil och fika till denna platsen. Vill man gissa så är ön en av sju och grannön ligger en dag bort

Det är inte mellersta Bohuslän i alla fall.

Vi får nog rikta in oss på området mellan Arholma och Landsort, fast närmare Landsort. :wacko:  

Grannön - Gårö.  

Fast Gårö finns det nu några. Ett ligger i mörkaste Småland.

Ett annat Gårö ligger vid den plats där barken i EbertTaubs visa om Gustav Blom var ifrån. Och då talar vi inte om Highland Rover som ju var en båt från Aberdeen.

Nu är visserligen Gårö därstädes bara en halvö av Tokö (om jag nu kan läsa sjökortet rätt.) 

I så fall står du på halvön Lillön på Oknö. Väldigt långsökt men skall man ändå gissa, så kan man ju ge sig friheten att sväva ut lite.  :P

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att du gillar Skobo-raden, så jag hugger till med Gillinge..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde du skulle ta det direkt Peter_K eftersom du har passerat där så många gånger. Förmodligen två gånget varje helg på sommaren. Idag är det förresten TISDAG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ön i Bakgrunden heter i så fall Tisdagsholmen och ligger nånstans runt Värmdölandet. Var -de vette katten - änn. På Tisdagholen fann en vårinrättning för spetälska, men ön hade då ett annat namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den heter Fredagen och Lördagen ligger intill. Gålö till höger på bilden. Sandemars naturreservat var vi på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det va så illa så ön i bakgrunden bara hette Tisdan.

post-53310-0-90595800-1398787840_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den heter Fredagen och Lördagen ligger intill. Gålö till höger på bilden. Sandemars naturreservat var vi på

Njae, fel sida av Gålö för mig... har nog aldrig passerat detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry Toan att jag skrev tisdag. Tänkte få er att tänka veckodagar. Lite långsökt allting men roliga namn på öarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det helt fel. Toaen skulle det stå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry Toan att jag skrev tisdag. Tänkte få er att tänka veckodagar. Lite långsökt allting men roliga namn på öarna

Du skall inte va ledsen vare sig för det ena eller andra. Intressant att det finns öar som har nästan samma namn så nära varandra. Fredan och Fredagen, Lördan och Lördagen. Sen har vi Tisdan. frågan om det är samma ö som u ett dokument kallade Tisdagsön och skulle ligga utanför Knarrnäs - var katten det ligger.

http://www.hembygd.se/boo/files/2012/12/12961.pdf

Har försökt leta på Knarrnäs på internet, med dom komunala tjänstemän som gör webbsidor och beskrivningar har aldrig förstått betydelsen av en riktig karta. Har man bara en riktig karta, helst som man kan skala i så hittar man var som helst. 

En sån här beskrivning är ju bara löjligt - åtminstone för mig.

Vägbeskrivning

Buss 839 från Handenterminalen (Haninge centrum) mot Dalarö - avstigning hållplats Svärdsnäsviken, eller Sandemar om du ska till rikkärren.

Har hittat Sandemars nationalpark, men inte med hjälp av Lämstyrelsen halvtaskiga beskrivning utan mitt digitala sjökort. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan det va så illa så ön i bakgrunden bara hette Tisdan.

attachicon.gifTisdan.JPG

Bakom Tegelön i mitten på vikens ostsida finns en liten vik där man kan ligga på svaj om man behöver en natthamn eller lunchankring på vägen till/från Stockholm. Den har vi utnyttjat några gånger

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så illa kan det gå SeaMaster560wa.

Från ett av Sveriges absolut finaste kustområde, så hamnar man i Stockholms skärgårds blaskiga vatten.

Inte hade du väl kunnat tänka dig att ta ett dopp där!? Fast att du va så tuff att du badar nu - det hade jag inte trott.

Brukar själv sätta gränsen till minst + 25 grader. Å då är den nästan bara Rehabbasängen på Tumlaren som klarar kravet. :P

Första bilden - är det det nya huset på Björkholmen man ser?

Men var du badar har jag inte kunnat räkna ut. :huh:  

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från ett av Sveriges absolut finaste kustområde, så hamnar man i Stockholms skärgårds blaskiga vatten.

Inte hade du väl kunnat tänka dig att ta ett dopp där!? Fast att du va så tuff att du badar nu - det hade jag inte trott.

Brukar själv sätta gränsen till minst + 25 grader. Å då är den nästan bara Rehabbasängen på Tumlaren som klarar kravet. :P

Nu är jag väldigt dålig på vad våra skär heter men bifogar 2 st bilder på var första bilden är tagen och var någonstans jag badar. Den med pilen är första bilden.

post-98566-0-51390000-1398841180_thumb.pngpost-98566-0-67529400-1398841194.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fint även i söder efter helgen så det blev måndags-äventyr med lillbåten. Får man en gissning på platsen..?

post-76039-0-63546600-1398842818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

........................................

Nu är jag väldigt dålig på vad våra skär heter men bifogar 2 st bilder på var första bilden är tagen och var någonstans jag badar. Den med pilen är första bilden.

attachicon.gifSkärmklipp1.PNGattachicon.gifSkärmklipp2.PNG

Jo det var Björkholmen du hade i bakgrunden på babords sida. Däremot blev jag lite förskräckt när jag såg kabelmarkeringen till Björkholmen på ditt sjökortsklipp. Kabel till Björkholmen går inte där. Där den är ritad att den går iland på Jönserö (Göransö) finns det inte ens nån ström.

Detta vet jag alldeles bestämt. Det var jag som gjorde projekteringen och som var arbetsledare när kabeln las ut  och var själv med och la ut kabeln. Den går som jag ritat med oranget. Hur den har kunnat bli så fel inritad på sjökortet förstår jag inte. Det kan knappast va Hasse som skickat uppgifterna sjöfartsverket och jag har aldrig kollat, och jag tittar väl knappast på sjökortet när jag går den sträckan.  :wacko:

post-53310-0-17689600-1398867116_thumb.png

När vi skulle bereda jobbet och beställa kabel var vi tvungna att mäta hur långt det var. En standardkabelängd är på 500 meter. Att det inte skulle räcka var ju helt klart, så jag åkte över till Björkhomen med stickan och Hasse, min beredare, stod med mätinstrumentet i änden på Norra kajen där kabeln skulle gå iland. När han satte ögat till teodoliten fick han se något och ropade i komradion - oh, en säl.

Det hade ju rått säldöd under nån period och man så döda sälar lite varstans vid stränderna. Det var den första levandes sälen vi sett på länge.

Jasså - det var där du badade, men det var bra att du inte gjorde sjökortsklippet större. Det kommer nog tillräckligt med badgäster dit ändå.  ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

........................................

attachicon.gifSkärmklipp1.PNGattachicon.gifSkärmklipp2.PNG

Jo det var Björkholmen du hade i bakgrunden på babords sida. Däremot blev jag lite förskräckt när jag såg kabelmarkeringen till Björkholmen på ditt sjökortsklipp. Kabel till Björkholmen går inte där. Där den är ritad att den går iland på Jönserö (Göransö) finns det inte ens nån ström.

Detta vet jag alldeles bestämt. Det var jag som gjorde projekteringen och som var arbetsledare när kabeln las ut  och var själv med och la ut kabeln. Den går som jag ritat med oranget. Hur den har kunnat bli så fel inritad på sjökortet förstår jag inte. Det kan knappast va Hasse som skickat uppgifterna sjöfartsverket och jag har aldrig kollat, och jag tittar väl knappast på sjökortet när jag går den sträckan.  :wacko:

attachicon.gifBjörkholmen elkabel.png

När vi skulle bereda jobbet och beställa kabel var vi tvungna att mäta hur långt det var. En standardkabelängd är på 500 meter. Att det inte skulle räcka var ju helt klart, så jag åkte över till Björkhomen med stickan och Hasse, min beredare, stod med mätinstrumentet i änden på Norra kajen där kabeln skulle gå iland. När han satte ögat till teodoliten fick han se något och ropade i komradion - oh, en säl.

Det hade ju rått säldöd under nån period och man så döda sälar lite varstans vid stränderna. Det var den första levandes sälen vi sett på länge.

Jasså - det var där du badade, men det var bra att du inte gjorde sjökortsklippet större. Det kommer nog tillräckligt med badgäster dit ändå.  ;)

Ja det är rätt mycket trafik där på somrarna :) Vi brukar ligga på den lilla att dessa 2 skären ( tror de heter Tångeskär) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgen har börjat väldigt bra. Lagt oss tillrätta för natten

post-91186-0-69237000-1400866814_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Idag sken solen ingen så vi tog en sväng till Tyresö och lapade sol. Vädret höll förstås inte i sig hela dagen. Inget ovanligt i bakgrunden denna gång.

Kom att tänka på denna båt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Af_Chapman_(1888)

post-91186-0-50344100-1401642110_thumb.jpg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...