Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Cannehag

Minneskabel till stereon

Rekommendera Poster

Hej allesamman, hur har ni med stereo i båten, har ni minneskabel inkopplad? Den är inte inkopplad i vår båt och det känns som att det kommer bli rätt tröttsamt att fippla med inställningar varje gång. Den drar väl så pass lite att det inte borde vara ett problem, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minneskabeln drar nog mindre ström än vad självurladdningen i batteriet orsakar. En del apparater har ju ett pyttelitet klockbatteri för backupen och det räcker mer än en säsong, så förbrukningen är nog försumbar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allesamman, hur har ni med stereo i båten, har ni minneskabel inkopplad? Den är inte inkopplad i vår båt och det känns som att det kommer bli rätt tröttsamt att fippla med inställningar varje gång. Den drar väl så pass lite att det inte borde vara ett problem, eller?

Jag har gått i samma funderingar och funderat en hel del på detta. Nu efter sjösättningen kommer jag dra en kabel från förbrukningsbatteriet till stereon och helt enkelt mäta hur mycket ström som den drar efter det att jag stängt av huvudströmbrytaren. Därefter är det ju inte så svårt att räkna ut hur länge jag skulle våga lämna båten innan batteriet hamnar på obehagligt låga nivåer. Svårt att tro att det skulle vara någon strömförbrukning som man egentligen skulle behöva bry sig om. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att en bils batteri skulle bli urladdat pga av den här funktionen.

En annan variant som jag funderat är att skaffa ett av de minsta motorcykelbatterierna från Biltema som jag laddar på våren och sedan tar hand om den minnesström som stereon drar. På så sätt blir det 'bara' det batteriet som blir urladdat och inget annat.

Det ska bli intressant att följa den här tråden 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså det här med el i båt är ett rätt nytt område för mig. Ska man säkra av någonting på en sådan här minneskabel egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två parallella 75Ah:s batterier, det ena kopplar jag ur vintertid (det sitter i förpiken och tynger en redan framtung båt vid upptagning, ställer det därför fastknopat längre akterut.)

Stereons minne gnager alltså bara på det ena batteriet vintertid, och visst märker jag att det batteriet behöver längre laddningstid frampå vårkanten - de är f.ö. jämngamla och därför jämförbara.
Kanske bortåt två timmars extra laddning med en gammal "icke-smart" laddare som dock har automatisk avstängning, detta varierar och jag sitter ju inte och kollar med stoppur i näven.

Nåväl, har inga planer på att ändra mitt förkastliga beteende. Möjligen skifta batteriernas positioner till nästa säsong. Batterierna brukar ändå hålla kanske 7-10 år med mina sparsamma strömbehov i segelbåten. Ingen ko på isen för min del kan jag därför tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken kablelarea behöver jag ha från batteriet till stereon för minneskabel? Samt ska jag säkra av den och i så fall hur stort/litet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt liten strömstyrka men mindre än 1,5 mm2 brukar man aldrig använda. (Gärna förtent p.g.a. korrosionsrisk men själv har jag inga förtenta kablar alls och tänker inte skaffa några.)
Skulle satt en hängsäkring nära batteriet, tex denna med 2A glassäkring. Grejorna finns nog i bilbutiker också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Eller denna som dessutom är fukttät.

http://www.clasohlson.com/se/Säkringshållare/Pr363899000

Dessa är helt OK i mini och midi storlek till små effekter.

Men akta för att använda dessa til viktiga matningar med mera enn 10 A.

Klämförbindelsen mellan säkringshållaren och kabel'n är "slarvigt" klämd och inte förtennad.

Till TS: Plassera den oppströms matningen och bara 1 - 2 A säkring.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt liten strömstyrka men mindre än 1,5 mm2 brukar man aldrig använda. (Gärna förtent p.g.a. korrosionsrisk men själv har jag inga förtenta kablar alls och tänker inte skaffa några.)

Skulle satt en hängsäkring nära batteriet, tex denna med 2A glassäkring. Grejorna finns nog i bilbutiker också?

Den dagen korrosionsskadorna på kablarna ger en mätbar skillnad ska jag byta till förtenta kablar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade radion i kassett satt det ett 9-voltsbatteri vid radion. Det räckte för att hålla minnet vid liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafasen, varför har stereon två stycken gula kablar? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafasen, varför har stereon två stycken gula kablar? :)

Ska' vara bara 1 gul, men med 2 ändar ;-)

Här är ISO kablaget:

post-93948-0-62708700-1398974905.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dagen korrosionsskadorna på kablarna ger en mätbar skillnad ska jag byta till förtenta kablar ;)

Har inte sett sådana på vykort ens. :-)

Bilden sägs visa förtent 1,5 mm2 kabel enligt min tidigare länk. Men borde inte varje enskild kardel vara tennfärgat grå??

post-86835-0-41055600-1399020542.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd ovan.

Att hålla minnet på stereon är helt försumbart förbrukningsmässigt. Jag skulle bara koppla in.

Säkring! Ska ALLA kabler från batteriet ha. Den är till för när det gått några år och kabelj-veln i någon hård böj har gnidit igenom isoleringen och kortsluter mot något oväntat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...