Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jison

Sea Ray SD 250, macerator panel på toaletten?

Rekommendera Poster

Hej, 

Vi är nu äntligen nyblivna ägare av en Sea Ray SD 250 och vi har just avnjutit en fantastisk premiärhelg på västkusten där vi avverkat 45 sjömil :)

Men som nybliven ägare har jag förstås många frågor och funderingar.. :)

När jag köpte båten så upplyste förra ägaren mig om att duschen på toaletten inte fungerade, men eftersom jag var väldigt nöjd med resten av båten så la jag inte någon större vikt vid det eftersom jag har svårt att se mig själv duscha på toaletten... 

När vi gick igenom båten så sa han i förbifarten att panelen (en nyckel) som finns i toaletten hade med duschen att göra! Jag tänkte som sagt inte mer på det då!

Men när jag nu har spenderat lite tid med båten så blir jag ändå nyfiken på vad detta reglage fyller för funktion? Det står ju Macerator på det, används det bara till duschen? Eller har det någon mer funktion? 

Även om jag inte kommer att duscha så vore det ju ändå schysst att kunna tvätta händerna efter ett toalettbesök... :). Både duschen på badbryggan och kranen i pentryt fungerar, är det en separat vattenpump till kranen/duschen på toaletten? 

Tack på förhand!

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet till blandaren/duschen på toaletten skall vara kopplad på samma system som resten av tryckvattenssystemet i båten så i ditt fall måste de kopplat bort delen fram till toaletten av nån anledning.

Macerator = tömningspump för septitanken.

När du kör nyckeln i startläge alt en strömbrytare till så skall pumpen för tömningen starta. Pumpen sitter i motorrummet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Haha, tack för snabbt svar! Min återkoppling var desto trögare! :).

Det visade sig att det inte alls var något fel på vattentillförseln till toaletten, den fungerade alldeles utmärkt, det kärvade bara lite!

Men däremot så är det omkopplat så att man startar macceratorn direkt ifrån en knapp vid förarplatsen istället för att köra med nyckeln! Varför vet jag ej, men det kan nog hänga ihop med att den låda som samlar upp duschvattnet (sitter under sophinken på första trappsteget) saknas i min båt!?

Trevlig båtsommar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...