Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
KillerBoo

elektrisk cirk.pump t kylvattnet stannar efter ett tag

Rekommendera Poster

Har en Martec färskvattenkylning på min gamla MD6a. Den elektriska cirkulationspumpen har nog tyvärr gjort sitt. Den stannar efter 15-20 minuters körning, med varmgång som följd. Felet har funnits av och till ett par år men har nu blivit konstant. Har tagit isär pumpen och putsat av kontaktytor, kontrollerat kol och allmän rengöring med elektronik-cleaner och WD40. Resultatet blir dock detsamma, den går ett tag, tills saker o ting blir varmt. Då lägger den av och förblir död tills grejorna svalnat.

Tills vidare har jag kopplat förbi färskvattenkylningen tills jag får tag på ny pump. Blir väl till att leta ers.variant på ebay, tycker 1400 spänn är i saftigaste laget. Nån som har nåt tips?

 

Hursomhelst, till huvudfrågan:

När jag satt och pillrade med pumpen idag började jag fundera på om man inte skulle kunna få till en visuell alt. ljudlig varning för att inte pumpen går.. Alltså inte ett rent temp.larm, utan jag skulle vilja veta om pumpen fallerat INNAN motorn går varm. Finns ju dessutom roligare saker att stirra sig blind på än att sitta med ett o ett halvt öga på tempmätaren hela tiden...

Så, vad säger ni teoretiker och uppfinnare, hur löser man en sån sak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutar pumpen att ta effekt när den fastnar? I så fall skulle du ju kunna få den att dra ett relä när den fungerar och när den fastnar så faller relät. Låt relät styra en summer som väsnas när relät faller (pumpen inte tar ström = pumpen fastnat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan HÄR pump som jag ska prova som sjövattenpump. Den borde fungera som FW pump, jag vet en som har en sådan som cirka.pump till en solfångare och den tycks klara temperaturen.

 

Ett sätt att övervaka flödet i FW-systemet är en pressostat ("presser sensor"), trycket är ju lite lågt i systemet så det kan bli svårt men det finns givare för vattennivå i tvättmaskin som kan funka. Ett annat sätt är en flödessensor ("water flow sensor"), den lämna ett antal pulser per liter så det krävs lite elektronik, Fungerar inte på min motor eftersom det inte blir något flöde när termostaten är stäng. Tsv har jag bara en nivå sensor i exp.tanken. Lägger sjö eller färskvattensystemet av så upptäcker man det ungefär halvvägs ut ur hamnen (har jag märkt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 SEK för en pump+frakt. Då är det väl inte lönt att krångla med larmsystem....

100 SEK så lär det inte bli tull+moms heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade från Kina posten tog 180kr för att konstatera att tull och moms inte skulle utgå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade från Kina posten tog 180kr för att konstatera att tull och moms inte skulle utgå

 

Vad var köpesumman? De gånger jag handlat från Kina så har paketet bara trillat ner i brevlådan. Det brukar vara ikryssat "Gift" som verkar vara kodord för "ska inte förtullas".. Elektronik från USA har alltid tillkommit tull o moms o förtullningsavgifter till fraktföretaget.

 

Det kan ju vara bra att veta vad som triggar att de ska göra en tullgranskning. Det kan ju inte vara korrekt att behöva betala för en granskning som inte skulle skett. Problemet är väl att alla fraktföretagen är egna förtullningsombud och vill tjäna pengar på det även om det blir förtullning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 400 kr triggar tullen. Jag har fått paket stoppade och en begäran om faktura. Är beloppet lägre kommer paketet utan kostnad. Mig veterligt får inte tullen ta betalt för att kontrollera gods utan bara om är tull dvs moms. Då tar de dessutom ut 100 kr i administrationskostnad.

Det där med "gift" bryr sig inte tullen om, tro det eller ej men de är inte helt korkade. De har en viss känsla för att plocka ut rätt paket för röntgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan HÄR pump som jag ska prova som sjövattenpump. Den borde fungera som FW pump, jag vet en som har en sådan som cirka.pump till en solfångare och den tycks klara temperaturen.

 

Ett sätt att övervaka flödet i FW-systemet är en pressostat ("presser sensor"), trycket är ju lite lågt i systemet så det kan bli svårt men det finns givare för vattennivå i tvättmaskin som kan funka. Ett annat sätt är en flödessensor ("water flow sensor"), den lämna ett antal pulser per liter så det krävs lite elektronik, Fungerar inte på min motor eftersom det inte blir något flöde när termostaten är stäng. Tsv har jag bara en nivå sensor i exp.tanken. Lägger sjö eller färskvattensystemet av så upptäcker man det ungefär halvvägs ut ur hamnen (har jag märkt).

Jag tittade faktiskt på just en sådan pump men tänkte först bort den eftersom det verkar som 100 gr var övre gränsen för att den skulle fungera?

 

En tanke som slog mig var dock om man inte skulle kunna anv den pumpen till sjövattensidan och anv impellerpumpen att driva runt färskvattnet? Kan det vara ett alternativ eller gillar inte gummiimpellern glykol kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Martec färskvattenkylning på min gamla MD6a. Den elektriska cirkulationspumpen har nog tyvärr gjort sitt. Den stannar efter 15-20 minuters körning, med varmgång som följd. Felet har funnits av och till ett par år men har nu blivit konstant. Har tagit isär pumpen och putsat av kontaktytor, kontrollerat kol och allmän rengöring med elektronik-cleaner och WD40. Resultatet blir dock detsamma, den går ett tag, tills saker o ting blir varmt. Då lägger den av och förblir död tills grejorna svalnat.

Tills vidare har jag kopplat förbi färskvattenkylningen tills jag får tag på ny pump. Blir väl till att leta ers.variant på ebay, tycker 1400 spänn är i saftigaste laget. Nån som har nåt tips?

 

Hursomhelst, till huvudfrågan:

När jag satt och pillrade med pumpen idag började jag fundera på om man inte skulle kunna få till en visuell alt. ljudlig varning för att inte pumpen går.. Alltså inte ett rent temp.larm, utan jag skulle vilja veta om pumpen fallerat INNAN motorn går varm. Finns ju dessutom roligare saker att stirra sig blind på än att sitta med ett o ett halvt öga på tempmätaren hela tiden...

Så, vad säger ni teoretiker och uppfinnare, hur löser man en sån sak?

Hej

Felet kan vara så enkelt som att pumpen sitter för hårt i sin hållare, skall sitta löst.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove: Intressant,det står ju faktiskt nämnt i monteringsanvisningen att pumpen ska sitta "nästan löst i sitt fäste" men jag fattade inte varför. Nu drog jag ju för all del inte åt den för kung och fosterland,men den sitter definitivt inte heller löst. Nån aning om vad som skulle kunna göra att pumpen lägger av om den sitter för hårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove: Intressant,det står ju faktiskt nämnt i monteringsanvisningen att pumpen ska sitta "nästan löst i sitt fäste" men jag fattade inte varför. Nu drog jag ju för all del inte åt den för kung och fosterland,men den sitter definitivt inte heller löst. Nån aning om vad som skulle kunna göra att pumpen lägger av om den sitter för hårt?

Nu var det länge sedan jag hade en sådan kylning. Om jag minns rätt så stod det i instruktionen att den skulle sitta löst i sitt fäste för att den skulle kunna utvidga sig när den blev varm utan att fastna. 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ove: Intressant,det står ju faktiskt nämnt i monteringsanvisningen att pumpen ska sitta "nästan löst i sitt fäste" men jag fattade inte varför. Nu drog jag ju för all del inte åt den för kung och fosterland,men den sitter definitivt inte heller löst. Nån aning om vad som skulle kunna göra att pumpen lägger av om den sitter för hårt?

Nu var det länge sedan jag hade en sådan kylning. Om jag minns rätt så stod det i instruktionen att den skulle sitta löst i sitt fäste för att den skulle kunna utvidga sig när den blev varm utan att fastna.

Hälsningar Ove

Ja jaewllarr i min lilla låda, är det så enkelt månntro? Svårt att tro att man ska ha sånt flyt, men vore ju suveränt om det är så enkelt. Ska testas på torsdag. Tusen tack för tips och förklaring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@OveT

Stort grymt tack för att du påpekade det "uppenbara" (att göra som manualen säger)....

Nu funkar pumpen, tempen håller sig runt 85-90 gr och inte ett enda "tjuvstopp" i pumpen efter 2 tim motorgång.

Den ursprungliga felkällan var jag själv, förrförra sommaren lyftes toppen och i samband med det togs pump/värmeväxlare ur. Vid monteringen sattes allt fast (inkl den tidigare "alldeles för lösa" pumpen). Problemen började strax därefter men inte satte jag d i samband med att en mutter o skruv satts fast ;)

Än en gång, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@OveT

Stort grymt tack för att du påpekade det "uppenbara" (att göra som manualen säger)....

Nu funkar pumpen, tempen håller sig runt 85-90 gr och inte ett enda "tjuvstopp" i pumpen efter 2 tim motorgång.

Den ursprungliga felkällan var jag själv, förrförra sommaren lyftes toppen och i samband med det togs pump/värmeväxlare ur. Vid monteringen sattes allt fast (inkl den tidigare "alldeles för lösa" pumpen). Problemen började strax därefter men inte satte jag d i samband med att en mutter o skruv satts fast ;)

Än en gång, tack!

Hej

Tack för återkopplingen, roligt när man kan hjälpa till.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...