robbane 0 Postad 27 April , 2014 Vad är definitionen på ett segelfartyg? Den båt som har lanternkombinationen Röd -Grön på masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 27 April , 2014 Det är inget krav om lanterner på et segelfartyg.................om dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 April , 2014 1) En farkost för befordran av folk, fä eller gods vars framdrivning sker med segel, eller för all del lakan på tork. 2) Rödgröna navigationsljus räcker om farkosten är över 7 meter lång, kommer inte ihåg vad som gäller om hon är längre än 20 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 April , 2014 Segelfartyg under 20m får har röd/grön sammansatt lanterna. Kan kombineras med akterljus och placeras i masttoppen. Bra på öppet hav men värdelöst i skärgården, andra har svårt att bedöma avståndet. Större segelfartyg får komplettera med en röd över grön runtlysande i eller nära masttoppen men då får man inte sidoljusen vara sammansatta. Förutom de stora segelfartygen så är det jag som har de runtlysande för att synas på lite håll. Eftersom dessa lanternor är frivilliga kan de vara hemmagjord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 April , 2014 Finns en bra sammanställning över lantern-kraven HÄR.Värre är det med väjningsreglerna?Eller närmare bestämt att praktiskt särskilja motor- från segelfartyg. Kan ju ha både hissade segel och motorn igång samtidigt och då gäller väjning enligt motorfartyg. Seglaren har kanske en tyst elmotor numera så alla utom seglaren själv tror att det är ett segelfartyg, upplagt för missförstånd??Man bör ju hålla på sin rätt åtminstone vid plötsligt tajta situationer för att inte skapa ytterligare tveksamheter i sista sekund. (Typ mötande fotgängare som måste stanna upp eftersom de girar SB/BB- respektive BB/SB synkront på trottoaren. Svårare att plötsligt stanna upp med fartyg, kör ju omkring utan vettig bromspedal. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2014 (redigerade) Det där med lanternor är lurigt. Kom en ganska mörk natt, seglandes västerifrån i Tångenrännan. (hemmafarvattnet på väg hem från Skagen) På kontrakurs möter jag en båt som hade en röd lanterna ungefär en meter över vattenytan. Ca 10 meter upp i luften hade den en vit lanterna och ungefär ytterligare 10 meter ovanför den vita satt en röd lanterna. När vi passerat varandra såg jag en vit lanterna nån meter över vattenytan och en vit lanterna ca 20 meter upp i luften. Vad var det för båt? Redigerad 28 April , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 April , 2014 Finns en bra sammanställning över lantern-kraven HÄR. Värre är det med väjningsreglerna? Eller närmare bestämt att praktiskt särskilja motor- från segelfartyg. Kan ju ha både hissade segel och motorn igång samtidigt och då gäller väjning enligt motorfartyg. Seglaren har kanske en tyst elmotor numera så alla utom seglaren själv tror att det är ett segelfartyg, upplagt för missförstånd?? Fast just det där är väl inget problem om motorseglaren gör som den ska och hissar rätt signal (i dagsljus) eller för rätt lanternor i mörker? Vi är sjukt dåliga på att hissa den där triangeln (har jag för mig att det är?) när vi motorseglar i Sverige. I andra länder är de stenhårda på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 28 April , 2014 Finns en bra sammanställning över lantern-kraven HÄR. Värre är det med väjningsreglerna? Eller närmare bestämt att praktiskt särskilja motor- från segelfartyg. Kan ju ha både hissade segel och motorn igång samtidigt och då gäller väjning enligt motorfartyg. Seglaren har kanske en tyst elmotor numera så alla utom seglaren själv tror att det är ett segelfartyg, upplagt för missförstånd?? Fast just det där är väl inget problem om motorseglaren gör som den ska och hissar rätt signal (i dagsljus) eller för rätt lanternor i mörker? Vi är sjukt dåliga på att hissa den där triangeln (har jag för mig att det är?) när vi motorseglar i Sverige. I andra länder är de stenhårda på det. Är båten under tolv meter finns inga sådana krav i inre svenska vatten, vilket är en av anledningarna till att ingen använder detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2014 (redigerade) Observer då vad "Inre vatten" är: "Till inre vatten räknas insjöar, vattendrag och kanaler; vid kusterna belägna hamnar, bukter och vikar samt vattenområden innanför och mellan öar, holmar och skär och intill räta linjer som regeringen bestämmer." I Halland är det inte mycket inre vatten, i Öresund är det bara hamnar som är inre vatten mellan Klagshamns fyr och Kullen. Osv Redigerad 28 April , 2014 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robbane 0 Postad 28 April , 2014 Oj vad många svar det blev på den så liten fråga. Jag hade rört ihop det lite men nu är allt klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robbane 0 Postad 28 April , 2014 Det där med lanternor är lurigt. Kom en ganska mörk natt, seglandes västerifrån i Tångenrännan. (hemmafarvattnet på väg hem från Skagen) Springet.PNG På kontrakurs möter jag en båt som hade en röd lanterna ungefär en meter över vattenytan. Ca 10 meter upp i luften hade den en vit lanterna och ungefär ytterligare 10 meter ovanför den vita satt en röd lanterna. När vi passerat varandra såg jag en vit lanterna nån meter över vattenytan och en vit lanterna ca 20 meter upp i luften. Vad var det för båt? Röd/Vit/Röd är väl fartyg med begränsad manörverförmåga om jag inte minns helt fel? Sen har jag ingen aning om hur långt ifrån lanternorna kan sitta från varandra. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 April , 2014 Det där med lanternor är lurigt. Kom en ganska mörk natt, seglandes västerifrån i Tångenrännan. (hemmafarvattnet på väg hem från Skagen) Springet.PNG På kontrakurs möter jag en båt som hade en röd lanterna ungefär en meter över vattenytan. Ca 10 meter upp i luften hade den en vit lanterna och ungefär ytterligare 10 meter ovanför den vita satt en röd lanterna. När vi passerat varandra såg jag en vit lanterna nån meter över vattenytan och en vit lanterna ca 20 meter upp i luften. Vad var det för båt? Röd/Vit/Röd är väl fartyg med begränsad manörverförmåga om jag inte minns helt fel? Sen har jag ingen aning om hur långt ifrån lanternorna kan sitta från varandra. Någon som vet? Min gissning av avstånden mellan lanternorna att döma, så är det en seglare som har en trefärgad topplanterna i masten, och när han går för motor tänder motorlanternan mitt på masten och då också måste tända normala lanternor nere vid relingen. Men så vitt jag kommer ihåg ska man då släcka topplanternan, något han inte gjort. Det borde ge rött - vitt - rött snett framifrån och vitt - vitt akterifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2014 Jag tror också det är en segelbåt för motor som glömt släcka trefärgslanternan. Man ser detta ibland. Eller så har de trefärgslanterna kompletterat med ett vitt toppljus längre ner på masten när de går för motor vilket naturligtvis är helt regelvidrigt. Det blir böter om KBV ser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2014 (redigerade) Det var allt värre än så. Det var en segelbåt på 40-45 fot som kom seglandes på halvvind med med styrbord-, babord- och akterlanterna tänd. Dessutom hade de tänt topplanternan som man skall ha tänd när man går för motor och för "säkerhets skull" även den trefärgade masttoppslanternan som man ju kan använda som alternativ till lanterner i däckshöjd tex när man seglar ute på havet. Hyrbåt med relativt okunnig besättning!? Varvet hade sparat in några kronor genom att bara montera en strömbrytare för samtliga lanternor och dessutom en okunnig ägare!? Eller bara en okunnig ägare, som i alla fall kunde segla!? Det var ju aldrig nån fara. Jag såg från början att det var en segelbåt genom att jag såg de stora seglen i ljuset från lanternor och samhället Fisketången. Det fanns inga andra båtar ute vid den tiden. Vi kom bägge på halvvind och Tångenrännan är bred - 80 till 100 meter på de smalaste ställena. Redigerad 29 April , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser