Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
knike

Mercury 70hk - ca 1982-1984. Hjälp!

Rekommendera Poster

Tjena, 

 

Jag har inte tummen mitt i handen men vill börja med att uttrycka att vad det gäller motorer är jag inte den kunnigaste på lång väg. 

 

Har en 70hk Mercury,   ( Inte min på bilden men en precis likadan thunderbolt) 

 

Skulle koppla elen från motorn till batteriet när jag gjorde det mest oförstående fel man kan. Var i en annan värld i mina tankar och råkade koppla polerna fel på batteriet ( - på + och vise versa) 

Direkt när jag gjorde det knastrade det till i motorn, luktade bränt och rök en liten liten stund. 

 

Uppenbarligen tänder inte motorn med startnyckeln nu då jag bränt en säkring eller möjligen värre haft sönder något på riktigt...

 

Kan någon som känner till denna specifika motor med kunskap säga vad som bör ha hänt? Har motorn en säkring som endast behöver bytas eller hur går jag tillväga! 

 

Tacksam för snabbt svar då jag sjösatt båten och är ivrig att få ut o åka! 

post-104667-0-77184500-1398604589.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det brukar "bara" vara likriktaren till batteriladdningen eller i förekommande fall laddningsregulatorn som pajar. På din motor verkar det bara finnas en likriktare (rectifier).

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0019469&path=MM~~C0019469&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=675&docName=MERCURY%20|%201983%20|%2070%20|%20MERCURY%2070%20-%201070523&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Denna kan du ersätta men en från Kjell & Co http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054

 

Den måste montera så att värme kan avledas, ev. har originalet minusanslutningen i metallkapslingen, så är det nog inte med den från Kjell och Co.  

 

Ta bort likrikaren som sitter där och noga isolera ledningarna., notera hur ledningarna är inkopplade. Byt ev. trasig säkring. Nu bör du kunna starta motorn men har ingen laddning.

 

Inkoppling av den nya likriktaren. Två av ledningarna som går till likriktaren bör vara gula. Dessa skall kopplas till ~ på den nya likriktaren, röd på + och ev svart till -. Efter det att du bytt likriktaren, koppla in en voltmeter över batteriet och kolla att spänningen stiger efter det att motorn startats. Gör den det funkar laddningen.  Du skall naturligtvis alltid koppla bort batteriet innan du börjar koppla om i motorn.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar "bara" vara likriktaren till batteriladdningen eller i förekommande fall laddningsregulatorn som pajar. På din motor verkar det bara finnas en likriktare (rectifier).

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0019469&path=MM~~C0019469&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=675&docName=MERCURY%20|%201983%20|%2070%20|%20MERCURY%2070%20-%201070523&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Denna kan du ersätta men en från Kjell & Co http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054

 

Den måste montera så att värme kan avledas, ev. har originalet minusanslutningen i metallkapslingen, så är det nog inte med den från Kjell och Co.  

 

Ta bort likrikaren som sitter där och noga isolera ledningarna., notera hur ledningarna är inkopplade. Byt ev. trasig säkring. Nu bör du kunna starta motorn men har ingen laddning.

 

Inkoppling av den nya likriktaren. Två av ledningarna som går till likriktaren bör vara gula. Dessa skall kopplas till ~ på den nya likriktaren, röd på + och ev svart till -. Efter det att du bytt likriktaren, koppla in en voltmeter över batteriet och kolla att spänningen stiger efter det att motorn startats. Gör den det funkar laddningen.  Du skall naturligtvis alltid koppla bort batteriet innan du börjar koppla om i motorn.

 

 

 

Ok, hur gör jag om jag vill isolera ledningarna? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...