Bohman1 0 Postad 27 April , 2014 Körde hem vår nya sea ray 260 sundancer -04 igår. Varmvattenberedaren är bytt av förra ägarens privata meck under vintern. När man slår igång vattenpumpen får du inget tryck i kranarna, vattnet pumpas direkt ut ur ett hål i sidan bak på skrovet. Det känns som det borde sitta en ventil eller liknande där man väljer om man vill ha vattnet ut i systemet eller ut ur skrovet för smidig tömning av tanken. Skickar med 2 bilder, på den ena bilden ser man den "anslutningen" som pumpar ut vattnet i sjön, det ser ju ut att sitta en liten ventil på den men det händer inget varken om man skruvar eller trycker på den. Tips och förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 April , 2014 Normalt dränerar man dessa varmvattenberedare med det grå vredet nere till vänster i bild. Känns som meken kopplat fel kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Kula 21 Postad 27 April , 2014 Hej! Är dräneringen stängd? Det är den grå ratten nere till vänster. Om den är öppen så rinner ju allt vatten rakt igenom, under motorn,ner i kölsvinet och sedan pumpas det ut med länspumpen. Jag har en likadan beredare som börjar sjunga på sista versen. Dock kan jag inte se fabrikat/modell info på min.. Kan Du berätta vad det är och var den är köpt..? Ta gärna en bild på typetiketter motsv. Med vänlig hälsning, /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 April , 2014 Hej! Är dräneringen stängd? Det är den grå ratten nere till vänster. Om den är öppen så rinner ju allt vatten rakt igenom, under motorn,ner i kölsvinet och sedan pumpas det ut med länspumpen. Jag har en likadan beredare som börjar sjunga på sista versen. Dock kan jag inte se fabrikat/modell info på min.. Kan Du berätta vad det är och var den är köpt..? Ta gärna en bild på typetiketter motsv. Med vänlig hälsning, /Ola Ola Jag har en vvberedare som du kan få. Äldre men bra skick. Tog ur den för några årsen när jag bytte allt till 220v i en båt jag hade. Funktion okänd. Testade den tyvärr aldrig innan jag tog ur den. Anslutningarna till motorns kylvatten sitter på baksidan. Igår hamnade den på utsidan båthallen för att börja sin väg mot tippen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Submin 14 Postad 27 April , 2014 Hej Tittar man lite närmre på säkerhetsventilen finns det en antydan att den kan ha fastnat/kärvat i öppet läge. Kolla funktionen att den öppnar och stänger som den ska. /Submin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 27 April , 2014 Hej Tittar man lite närmre på säkerhetsventilen finns det en antydan att den kan ha fastnat/kärvat i öppet läge. Kolla funktionen att den öppnar och stänger som den ska. /Submin Exakt så tycker jag det verkar oxå. Händer inte ett skit när jag skruvar på den ventilen vilket jah tycket det borde göra. Funderar på att bara plugga den så länge och sen i höst när jag ska tömma tanken kan jag bara skruva på slangen igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 27 April , 2014 (redigerade) Jag tycker oxå att "kranen" ser ut som en säkerhetsventil. Om det är korrrekt så får du inte plugga den. Då kan du spränga WW-beredaren. Om ventilen har fastnat så måste du öppna/stänga ventilen så att den lossnar. Det verkar sitta en vipparm för att kunna ställa ventilen i öppet/dränerings-läge. (Det är nog ingen kran som ska vridas...) Knacka lite försiktigt med en hammare på stången som sitter mitt i ventilen så kanske den lossnar. Redigerad 27 April , 2014 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 27 April , 2014 Den blå kranen är en säkerhetsventil. Du kan öppna den genom att "lyfta" på det lilla handtaget. Vrida har ingen funktion. När du lyfter på handtaget dras centrumaxeln ut och ventilen öppnar. På samma sätt som ett för högt tryck inuti beredaren gör: trycker ut axeln. Om det är den som läcker, gör som föreslagits ovan, öppna och stäng några gånger, och kärvar axeln, jobba lite med den och se om du kan få den att stänga. Kanske kan lätt knackning också fungera som Lintott föreslår. Fortsätter den att läcka får du byta den, plugga inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Kula 21 Postad 28 April , 2014 Hej! Är dräneringen stängd? Det är den grå ratten nere till vänster. Om den är öppen så rinner ju allt vatten rakt igenom, under motorn,ner i kölsvinet och sedan pumpas det ut med länspumpen. Jag har en likadan beredare som börjar sjunga på sista versen. Dock kan jag inte se fabrikat/modell info på min.. Kan Du berätta vad det är och var den är köpt..? Ta gärna en bild på typetiketter motsv. Med vänlig hälsning, /Ola Ola Jag har en vvberedare som du kan få. Äldre men bra skick. Tog ur den för några årsen när jag bytte allt till 220v i en båt jag hade. Funktion okänd. Testade den tyvärr aldrig innan jag tog ur den. Anslutningarna till motorns kylvatten sitter på baksidan. Igår hamnade den på utsidan båthallen för att börja sin väg mot tippen... Det var ju ett gentilt erbjudande! Var någonstans i landet finns Du och Vv-beredaren? Med vänlig hälsning, /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 28 April , 2014 Den blå kranen är en säkerhetsventil. Du kan öppna den genom att "lyfta" på det lilla handtaget. Vrida har ingen funktion. När du lyfter på handtaget dras centrumaxeln ut och ventilen öppnar. På samma sätt som ett för högt tryck inuti beredaren gör: trycker ut axeln. Om det är den som läcker, gör som föreslagits ovan, öppna och stäng några gånger, och kärvar axeln, jobba lite med den och se om du kan få den att stänga. Kanske kan lätt knackning också fungera som Lintott föreslår. Fortsätter den att läcka får du byta den, plugga inte! Bug och bock för alla svar. Jag spöade på ventilen med en hammare så den åkte in lite, efter det funkar det som det ska. Nu när jag ändå är i farten. Efter att ha fått igång vattnet ville jag prova köra ac:n i "heat mode". Den värmer som den ska men det kommer ut vatten från en genomföring i skrovet. Vad är det för vatten, kondensvatten kanske? Vattenpumpen går inte i alla fall. Det kommer bara vatten när man värmer, inte kör ac. Den har sprutat i typ en kvart nu.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 April , 2014 Den blå kranen är en säkerhetsventil. Du kan öppna den genom att "lyfta" på det lilla handtaget. Vrida har ingen funktion. När du lyfter på handtaget dras centrumaxeln ut och ventilen öppnar. På samma sätt som ett för högt tryck inuti beredaren gör: trycker ut axeln. Om det är den som läcker, gör som föreslagits ovan, öppna och stäng några gånger, och kärvar axeln, jobba lite med den och se om du kan få den att stänga. Kanske kan lätt knackning också fungera som Lintott föreslår. Fortsätter den att läcka får du byta den, plugga inte! Bug och bock för alla svar. Jag spöade på ventilen med en hammare så den åkte in lite, efter det funkar det som det ska. Nu när jag ändå är i farten. Efter att ha fått igång vattnet ville jag prova köra ac:n i "heat mode". Den värmer som den ska men det kommer ut vatten från en genomföring i skrovet. Vad är det för vatten, kondensvatten kanske? Vattenpumpen går inte i alla fall. Det kommer bara vatten när man värmer, inte kör ac. Den har sprutat i typ en kvart nu.... Anläggningen använder sig av sjövattnet för att bygga kyla/värme så det är helt riktigt att det skall komma vatten. Det sitter en cirkulationspump i motorrummet. Glöm inte att konservera denna till hösten. En icke sugande pump så den är lite jobbigare än andra pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 April , 2014 Hej! Är dräneringen stängd? Det är den grå ratten nere till vänster. Om den är öppen så rinner ju allt vatten rakt igenom, under motorn,ner i kölsvinet och sedan pumpas det ut med länspumpen. Jag har en likadan beredare som börjar sjunga på sista versen. Dock kan jag inte se fabrikat/modell info på min.. Kan Du berätta vad det är och var den är köpt..? Ta gärna en bild på typetiketter motsv. Med vänlig hälsning, /Ola Ola Jag har en vvberedare som du kan få. Äldre men bra skick. Tog ur den för några årsen när jag bytte allt till 220v i en båt jag hade. Funktion okänd. Testade den tyvärr aldrig innan jag tog ur den. Anslutningarna till motorns kylvatten sitter på baksidan. Igår hamnade den på utsidan båthallen för att börja sin väg mot tippen... Det var ju ett gentilt erbjudande! Var någonstans i landet finns Du och Vv-beredaren? Med vänlig hälsning, /Ola Jag och vv-beredaren finns här https://maps.google.se/maps?q=%C3%B6dsm%C3%A5l+120&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x46456480ec97c84f:0x5c62fe72bb645b4a,%C3%96DSM%C3%85L+120,+442+98+Kode&gl=se&ei=zHteU56uBOKK4wT1mYFg&ved=0CC0Q8gEwAA Kan skicka den också(DHL servicpoint) men då den är rätt stor så skulle det kosta 190kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser