Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Vinor

Frågor om Yamaha F40 01

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejhej

Precis köpt en lite äldre båt med en Yamaha F40 01a som jag har lite frågor om.

Motorn har enbart dragstart, går det att montera startmotor ? Ser ut som fästerna finns men det sitter ingen dära.

Sen undrar jag om det går att plocka ut 12v till ett batteri ? 

Och just nu finns det inget lås för dra igång motorn, enbart dödaren. Finns det något vettigt alternativ så man kan ha en startspärr? Att gömma en brytare känns för lätt. Har funderat på någon form av lås när den är uppfälld så man inte kan åka iväg. Hur gör ni?

Passar på att även fråga om dyvika, ägaren innan sa att båten hade svårt och plana. Kan ju kanske vara så det är vatten i skrovet?  BIfogar en bild på båten. Ska man montera en längst ner vid aktern, bara för vara säker?

Vad är det för båt?

Tacksam för lite hjälp ber om ursäkt om det blev rörigt.  :) Har läst manualen men inte hittat svar där.

Mvh Andreas. 

post-102735-0-47340000-1398546277_thumb.jpg

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går troligen att montera startmotor men det kommer bli rätt dyrt. Troligen kan motorn redan nu ladda ett battri. För att kunna svara på detta behövs ett komplett modell id.

En dragstartad förgasarutombordare är väldigt enkel att starta då den är självförsörjande på alla system. Vad du än gör för att krångla till det för en tjuv på elektrisk väg kommer det bli av typen dold strömbrytare, de startspärrar som finns att köpa funkar oxå på samma sätt och blir väldigt lätt att komma förbi även med ganska begränsade kunskaper. Känns bättre att satsa på att låsa fast båten ordentligt i bryggan istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mycket svårt att tänka mig att det inte skulle gå att sätta dit en startmotor - känns bara som att någon snålat lite i överkant när motorn beställdes. Vänta på att någon kunnig hittar tråden här, eller ring bara till din närmaste Yamaha Center och berätta vilken motor du har så kan de hjälpa dig med (dyra) delar. Alternativet är att köpa dem billigt på eBay - kan vara kopior men hittills har de alltid fungerat för mig.

Den båten bör definitivt plana ut med 40 hästar. Ser dessutom ut som du har kortrigg på både motor och akterspegel så allt ser bra ut även där. Då återstår alltså det dolda.

1. (Har du själv testat att föregående ägare inte snackar i nattmössan?)

2. Hur känns båten när du försöker lyfta den i exempelvis fören eller när du vinschar upp den på trailern? Överdrivet tung? Skulle gissa att båten original inte vägde över 250 kg.

3. Hur känns durken? Solid och full av fyllnadsmaterial (som då troligen är genomsurt) eller ihålig men skvalpande?

Hade en liknande fråga uppe igår kväll och min åsikt är att ja mer man vet med inspektionsluckor och dyvikor desto bättre.

Personligen kan jag inte se vad det är för modell med bara den bilden från den vinkeln. Jag känner inte igen den som någon av de vanliga finnarna Särki/Lami/Lohi/Terhi just nu. Men den breda hypotesen är en äldre (sent 70/tidigt 80-tal) svensk eller möjligen norsk båt. Men det ändras nog med bilderna.

(Edit: jarb hann slinka in före med svar - ta honom på orden)

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
text

Ägaren innan kunde inget om båtar ihuvudtaget. Har fått bygga om aktern för få motorn att hänga stabilt och i rätt höjd.  - Har ej hunnit provköra båten så vet inte riktigt hur den beter sig.

Hur som helst så monterade jag en dyvika i aktern, hade 25liter vatten i skrovet.  Kan vara en av anledningarna till den hade svårt och plana.  När borren gick igenom så var det tryck i, alltså bör skrovet endå vara tätt ?  Är det något hål i så bör ju den inte kunnat vara tryck i sig. 

Har försökt leta som en tog över något elschema, Är det någon som vet hur man får ut 12V ? Startmotor skippar jag nog i :)

Tack för svar grabbar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att hitta en ev felkälla! Vad menar du med "tryck" i? Att vattnet stod som en högtrycksspruta ur borrhålet eller att du fick jobba lite med borren för att komma igenom laminatet?

Det går alltsomoftast att se var vattnet kan ha sipprat  in om man har båten på land. Ser du inte direkta sprickor eller hål så ser du troligen taffliga lagningen med mjukt spackel, exponerat glasfiber eller i övrigt mystiska formationer. Ta med dig liggunderlaget ut och lägg dig och rulla runt och speja ett par minuter.

Låt gärna hålet du tog upp för dyvikan torka ur ett slag efter att vattnet runnit ut och blött ner det, överdriv sen med sika/motsvarande under-vattenlinjen-tätning vid montering.

(Vem säger att vi är grabbar  ^_^ )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antog ni var sköna grabbar =)  

Monteringen av dyvikorna blev bra. Satt en i aktern och den andra i golvet så att det går spana om det kommer in vatten när den ligger i och eventuellt suga upp det den vägen istället. 

Men tryck menar jag att det pyste ut luft när jag gick igenom med borren,precis som ett vakuum. Därför misstänker jag inte att det är något hål. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antog ni var sköna grabbar =)  

Monteringen av dyvikorna blev bra. Satt en i aktern och den andra i golvet så att det går spana om det kommer in vatten när den ligger i och eventuellt suga upp det den vägen istället. 

Men tryck menar jag att det pyste ut luft när jag gick igenom med borren,precis som ett vakuum. Därför misstänker jag inte att det är något hål. 

Fint! Hoppas det är 30 år av kondens av det lilla vatten som båtar alltid plockar upp över åren. Återkom gärna om hur det gick med planingen. Dessvärre kan jag inte hjälpa till med el-biten. Inte min starka sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen kan motorn redan nu ladda ett battri. För att kunna svara på detta behövs ett komplett modell id.

Har försökt leta som en tog över något elschema, Är det någon som vet hur man får ut 12V ? Startmotor skippar jag nog i :)

Som jag skrev tidigare, berätta motorns fullständiga beteckning så ska jag hjälpa dej med om det går och i så fall hur du får ut laddström från motorn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Troligen kan motorn redan nu ladda ett battri. För att kunna svara på detta behövs ett komplett modell id.

Som jag skrev tidigare, berätta motorns fullständiga beteckning så ska jag hjälpa dej med om det går och i så fall hur du får ut laddström från motorn..

Hade varit kanonshysst! Motorn heter Yamaha F 40 BMDS årsmodell 00.  Bifogar en bild hur den ser ut .

Mvh!

post-102735-0-05255500-1398718586_thumb.jpg

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr en av få som inte kan ladda ett batteri men den har belysningsspole som ger växelström. Om de kabeländar jag ringat in med rött är gula (ev gröna) kommer dessa från nämnda belysningsspole. Med hjälp av en regulator/likriktare kan den ladda, om motorn varit utrustad med en sådan hade den suttit i den gröna kvadraten.

post-76039-0-51867800-1398722500_thumb.jpg

Prylen kan såklart köpas från Yamaha, art no: 65W-81960-10-00, 1647 kronor. Tror oxå den finns som piratdel från CDI-elelctronics som www.drev.se är agenter för, dock är den inte upplagd i webshoppen så inget pris men det är ju bara o kontakta dom. Sen går det såklart även o knåpa ihop med universalprylar för bråkdelen av Yamaha-priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt bra svar.

Känns som dem pengarna kan vara värt att betala för att kunna få ut 12v.

Men visst borde man kunna använda det till en plotter och möjligen en länspump utan någon risk att man grillar CDI boxen ? 

Tittade också på Kjell om man skulle bygga något eget. Då är det först en Likriktare och sedan en regulator som man bör använda sig av? Men svårt och få det stå emot fukt.

Mvh Andreas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som dem pengarna kan vara värt att betala för att kunna få ut 12v. Men visst borde man kunna använda det till en plotter och möjligen en länspump utan någon risk att man grillar CDI boxen ? 

Är inte riktigt med på vad du menar här..?

Du får alltså ut en oreglerad växelspänning på de gula sladdarna så fort motorn går från en sk belysningsspole under svänghjulet. Vitsen med denna är att man kan koppla en lampa på dessa sladdar som lyser när motorn går. Ska du köra plotter eller länspump direkt på belysningsspolen måste utrustningen du kopplar på klara en växelspänning med högst varierande spänning och frekvens.

Vill man ladda ett batteri från dessa gula sladdar måste spänningen likriktas och regleras då belysningsspolen är samma som på de motorer som har likriktare/regulator monterad från början. Laddkapaciteten är upp till 15A vilket mer än väl räcker för att hålla laddningen på ett batteri som ska driva en plotter och en länspump om det är det du menar..?

Detta system är helt skilt från tändsystemet varför nån risk att grilla nån CDI-box aldrig föreligger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Känns som dem pengarna kan vara värt att betala för att kunna få ut 12v. Men visst borde man kunna använda det till en plotter och möjligen en länspump utan någon risk att man grillar CDI boxen ? 

Är inte riktigt med på vad du menar här..?

Du får alltså ut en oreglerad växelspänning på de gula sladdarna så fort motorn går från en sk belysningsspole under svänghjulet. Vitsen med denna är att man kan koppla en lampa på dessa sladdar som lyser när motorn går. Ska du köra plotter eller länspump direkt på belysningsspolen måste utrustningen du kopplar på klara en växelspänning med högst varierande spänning och frekvens.

Vill man ladda ett batteri från dessa gula sladdar måste spänningen likriktas och regleras då belysningsspolen är samma som på de motorer som har likriktare/regulator monterad från början. Laddkapaciteten är upp till 15A vilket mer än väl räcker för att hålla laddningen på ett batteri som ska driva en plotter och en länspump om det är det du menar..?

Detta system är helt skilt från tändsystemet varför nån risk att grilla nån CDI-box aldrig föreligger...

Jag tackar så mycket för hjälpen och ber om ursäkt för jag formulerade dåligt. 

Men fick svar på mina frågor enda :)  Min oro vad helt enkelt att man skulle belasta regulatorn och belysningsspolen för mycket så att dem skulle gå sönder, men ger dem ut 15A så är det toklugnt!

Ska nog ringa Yamaha och fråga om 65W-81960-10-00 . Men söker man på google så står det Fits: F25, F40 2004 & up  . Min är ju en 00a. Men det ska fungera enda? 

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen ska din 00a ha en som heter 65W-81960-00-00 men den har utgått och ersatts med 65W-81960-10-00. Båda passar din motor. Ska du handla av Yamaha kan du lika gärna beställa tillhörande monteringsbrickor och skruvar oxå så blir det precis som orginal :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är förresten en bild på en elstartad F40 där regulatorn/likriktaren som saknas på din syns tydligt.

post-76039-0-40353900-1398803525_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är förresten en bild på en elstartad F40 där regulatorn/likriktaren som saknas på din syns tydligt.

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

Perfekt :) Du är grym tack för hjälpen !:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...