langoo 0 Postad 26 April , 2014 Hej, Har en båt 4.85 m lång med en ny Honda 50HK på, den är precis inkörd och ska in på första servicen snart. Var ute en sväng igår då det gick ganska stora vågor och när jag åkte med vinden i ryggen tyckte jag den betedde sig lite märkligt, vet inte om det är nogmalt när man har vågorna i ryggen pga vattenkraften men det som hände var att jag låg runt 3000 varv och från och till varvade den automatisk upp straxt över 4000 varv. Har inte upplevt detta tidigare och misstänker därför att det har med vattenkraften att göra på något sätt men skulle vara skönt att få det bekräftat eller dementerat. Tack på förhand /Langoo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 26 April , 2014 Låter som om propellern kaviterade dvs tappar greppet i vattnet. Då går varvet upp tills det att den får grepp igen. Sitter motorn optimalt i förhållande till akterspegeln och båt botten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 Låter onekligen som propellern suger luft när den kommer ovan ytan när du är på vågen/på väg ner i vågdalen. Stämmer det som vi antar här är det ju absolut inte att oroa sig för. Kanske har du jorden surf-skrov, då kan det vara roligt att jaga medvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
langoo 0 Postad 26 April , 2014 Ok, båten är av model Silver fox, grejen är ju den att hastigheten på båten ökade samtidigt med så vet i tusan om det kan vara när propellern är i luften =S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 Ok, båten är av model Silver fox, grejen är ju den att hastigheten på båten ökade samtidigt med så vet i tusan om det kan vara när propellern är i luften =S Du rider helt enkelt på vågen, som en vågsurfare. Vågen tar skrovet upp i högre fart och motorn får mindre motstånd --> motorn varvar upp utan att du rör gasen. Inget att oroa sig för. 4000 rpm är väl inte ens uppe i rek maxvarv heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
langoo 0 Postad 26 April , 2014 Ok, båten är av model Silver fox, grejen är ju den att hastigheten på båten ökade samtidigt med så vet i tusan om det kan vara när propellern är i luften =S Du rider helt enkelt på vågen, som en vågsurfare. Vågen tar skrovet upp i högre fart och motorn får mindre motstånd --> motorn varvar upp utan att du rör gasen. Inget att oroa sig för. 4000 rpm är väl inte ens uppe i rek maxvarv heller. Ja det kanske är så, med tanke på att jag inte upplevt det tidigare så har du nog rätt. Tack för bra svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 Allt oväntat och ovanligt med båtlivet ska inte vara problemfyllt och dyrt - ibland funkar det helt enkelt bara som det ska (men jag känner igen mig i orosgenen jag med vid vissa tillfällen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser