daggmasken 2 Postad 26 April , 2014 Ngn med erfarenhet av mantågslinan parafill på Hjermans, duger den eller spricker den om ett år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 26 April , 2014 Ngn med erfarenhet av mantågslinan parafill på Hjermans, duger den eller spricker den om ett år? Jag har haft mina i 2 år och de börjar bli väl gulaktig men har inte spräckts. Hade svårigheter att få ändstycken att sitta säkert och linan är inte lika stum som wire. Vis av denna erfarenhet är jag lite tveksam. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 26 April , 2014 Som alternativ så är malmtåg i dyneema godkänd för havskappsegling. Men, inget är så tåligt mot slitage som wire. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 April , 2014 Blir gula men håller rejält länge, mina är nog 10-15 år - minns inte exakt? Jag har iofs inte Parafill utan troligen Watskis variant. Den innehåller parallella trådar och inte slagen lina, kanske minskas töjet på det viset. Bägge har 500 kg som brottlast.Vajer är nog f.ö. bra också vad gäller åskskydd, kan hjälpa till att fördela blixtström redan utanpå skrovet? Gäller väl bara att inte hålla i det när Tor härjar. Kanske har förpulpiten en stävskena ner i vattnet som kan leda ner ström, men är man ombord kan såna här åskledare från vant och mastfot hjälpa till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser