ergo1024 0 Postad 25 April , 2014 Hur funkar det med försäkring utav gamla båtar och utombordare? Säg från 70- och 80-tal, där kvitton och ägarebevis försvunnit under årens lopp... Vem vet om båten blev stulen någon gång på 90-talet men haft flertal ägare sen dess. Och nu kommer jag och vill försäkra båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 25 April , 2014 Det är väl bara att försäkra? Om någon mot förmodan skulle påstå att båten är hans egendom måste det till bevis för det och då får du söka den som sålde båten till dig för att hävda häleri eller annat. Eller har jag missat frågans innebörd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ergo1024 0 Postad 26 April , 2014 Det är väl bara att försäkra? Om någon mot förmodan skulle påstå att båten är hans egendom måste det till bevis för det och då får du söka den som sålde båten till dig för att hävda häleri eller annat. Eller har jag missat frågans innebörd? Jag undrar i princip om försäkringsbolaget ser om båten/motorn är stulen? Om det blir stulet under min ägo, kan jag då få problem med att få ut ersättning? För jag måste göra en polisanmälan och då lär det väl synas om båten redan varit stulen en gång tidigare... Vad händer om jag kollar med polisen och larmtjänst, kan de då komma och ta båten ifrån mig? Och ge tillbaka båten till vem som ägde båten för t.ex 15 år sen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 26 April , 2014 Har du köpt en båt fortfarande anmäld stulen har du problem. Det kan vara ett brott. Men, bara för att den varit stulen en gång och sedan återlämnad eller upphittad, lämnad till polisen, sedan återlämnad till upphittaren ska du inte ha några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 Jag upptäckte en gång att jag skaffat en omlackad motor som dessutom saknade serienummersplattan - självklart började man ju ana oråd, men säljaren var helt klart en seriös familjefader. Försäkringsbolaget bad mig rista in mitt personnummer på lämplig plats som om det var vardagsmat för dem. På en annan motor, en 50 hästare från sent 70-tal hade jag glömt av att skriva ner motornumret när jag var nere vid båten men det var tydligen frid och fröjd ändå, hela försäkringssamtalet tog 1,5 minuter och jag var rätt förvånad. Vad tillför då detta till din fråga kan man fråga sig... Kanske att bolagen inte bryr sig så mycket och att det därigenom är ganska lätt att åka på en nit om tidigare ägare har brukat båten, hävdat att han har haft den försäkrad men inte reggat den som sig bör. Å andra sidan är det inget jag skulle gå runt och vara orolig för - det känns nämligen som det var ett tag sen tjuvarna brydde sig om att såga motorlås och kapa akterspeglar på gamla 70-80-talare. Dessa borde, om det har nummer kvar och är anmälda, vid det här laget ha fångats upp av myndighet och försäkringsbolag, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser