Zer0 3 Postad 25 April , 2014 hej köpt mig en styrpulpetare o den har dubbel skrov o det är vatten i inte mkt kan jag inte tänka mig eftersom den är så pass lätt fortfarande men det finns ingen bottenplugg så man kan tömma det, skall man låta det vara där bara eller hitta nån lösning på o få ur det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 April , 2014 Om jag hade samma problem skulle jag vilja veta var vattnet kommer in och se till att det inte kommer in mera vatten i fortsättningen. Det kan ju vara en skada i ytterskrovet och den vill man ju laga. Det är inte heller bra att båten står med vatten som fryser mellan skroven under vintern. Om du inte hittar någon skada på ytterskrovet är det väl inget att hetsa upp sig för nu, men på något vis måste du ha koll på om mera vatten läcker in. Sedan kan du ta nästa vinter på dig att åtgärda felet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 25 April , 2014 Vet du något om vilken båt/modell du kan ha snubblat över? Tycker precis som Mackey att det känns rätt viktigt att ta reda på var ifrån vattnet kommer. Det gör du troligen lättast genom att dra upp båten och leta efter sprickor, skador och eventuellt till och med ett droppande. När det sen gäller att få ut allt vatten känns det som att sätta en dyviken i aktern bör vara aktuellt - sjävklart förutsatt att dubbelskrovet går hela vägen dit bak. Gör det inte det så kan det finnas en urskålning vid aktertoften där ytter- och innerskrov möts där samma installation kan göra. Finns det inga givna dyvikeplatser så hade jag monterat en inspektionslucka under någon toft (förslagsvis så långt bak som möjligt). Vet du om det är äckelflytskum inkämt mellan skroven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 26 April , 2014 (redigerade) det är en uttern 4500 köpte av min syster o hennes man han sa att det varit vatten i skrovet sen han köpte den o jag har kört den o så innan han har haft i den några år inte på vintern då o inger mer vatten verkar o tagit sig in o inget kommer ur heller, det finns en avtappnings plugg där man har fötterna på golvet går ner lite där sitter bara bräda över o en pump i men det tömmer bara det som kommer i båten inte i skrovet, har dom gjort så ifall man råkar kör in i en sten tro o inte båten sjunker, menar då fylls andra skrovet upp men inte båten Redigerad 26 April , 2014 av Zer0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 Vet vad du menar, det är i den urskålningen jag skulle råda dig att sätta en dyvika om du vill komma åt vattnet i mellanskrovet. Var en gång och kollade på en Uttern 4500 och vad jag vill minnas så är det som du säger inget annat än luft i mellanskroven. Skulle tippa på att du får ut det vattnet som finns där i med dyvika installerad och lite bakåtlut på trailern eller massa i aktern. Dyvikan är ju per definition en plugg så grundkörningsmässigt behöver du inte vara orolig för minskad funktionalitet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 26 April , 2014 (På tal om ingenting, på den båten jag kollade på så var durken sank pga en taskigt monterad mittpulpet med träskurvsliknande skruvar dragna direkt i durken utan tätning - kanske kan det vara källan till fukten däremellan även för dig[?]) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 27 April , 2014 Var ute på sjön förut la i den idag o den går lite konstigt går fort o så men den studsar vid hög fart räcker det o tilta om motorn tro? Skall kolla lite på det du skren nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 27 April , 2014 Jag vill minnas att aktern är långrigg och så till vida motorn inte är exceptionellt lång i riggen så bör det lira hyfsat med kav-plattan i höjd med lägsta punkten i akterspegeln. Är kav-plattan signifikant underkant så bör du titta på att flytta upp den. För övrigt: Vad har du för motor på? Övermotoriserad eller tung? I övrigt skulle jag testa att parkera lite vikt i fören, kanske ett par säckar bruk eller ännu hellre en livs levande varelse.Då ser du om du helt enkelt råkar vara väl baktung. Visar det sig att det hjälper med vikt mot fören så finns det lösningar som att flytta tank och batteri framåt eller helt enkelt göra "sandsäckskorvar" eller motsvarande och fixera upp dem under överhänget på relingen där de inte syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 27 April , 2014 Men ja det kan också vara intressant och värt att testa ställa ut vinkeln på motorn något hack (gissar nu på att du inte har power trim). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 29 April , 2014 Jag vill minnas att aktern är långrigg och så till vida motorn inte är exceptionellt lång i riggen så bör det lira hyfsat med kav-plattan i höjd med lägsta punkten i akterspegeln. Är kav-plattan signifikant underkant så bör du titta på att flytta upp den. För övrigt: Vad har du för motor på? Övermotoriserad eller tung? I övrigt skulle jag testa att parkera lite vikt i fören, kanske ett par säckar bruk eller ännu hellre en livs levande varelse.Då ser du om du helt enkelt råkar vara väl baktung. Visar det sig att det hjälper med vikt mot fören så finns det lösningar som att flytta tank och batteri framåt eller helt enkelt göra "sandsäckskorvar" eller motsvarande och fixera upp dem under överhänget på relingen där de inte syns. 40hk(3cyl)(yamaha), max är 35hk inte jätte skillnad, den planar knappt alls med 1 i, men en fram planar den bra, vid kanske 20 knop studsar den inte jätte mkt men trycker man på studsar den mer o detta med en i fören bensin o batteri under bänken man sitter på då, o så en själv där, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 29 April , 2014 Jag menar förstås att tilta in motorn, hur har du ställt den nu. Menar du alltså att du kan "trycka på" från tjugo knop ensam och ändå inte komma ut som planande? Känns riktigt mysko. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser