Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
saltpeter

Försäkringspremie

Rekommendera Poster

Hej !

Hur mycket betalar Ni för Er båtförsäkring ? 

Fick precis en avi från svenska sjö. pris grundpremie 2912. Detta för en 30 år gammal Albin Cumulus, 8,5 meter lång. 

Stöldrisken är väl ganska låg, när har man egentligen nytta av sin försäkring ? 

personliga tillhörigheter: ej försäkrade

Jolle: ej försäkrad

Elektronisk utrustning: ej försäkrad

Uthyrning: ingår ej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja... händer en olycka har du ju nytta av den, annars inte..?

Eller?

Om båten skadas i en höststorm, om den välter på uppläggningsplatsen, rigghaveri, blir påkörd av en oförsäkrad, om en slang till en bordgenomföring brister och båten sjunker, om du kör på en annan båt. Då är det trevligt att ha försäkring.

Försäkringspremien är baserad på båten värde. Har du angett försäkringsvärdet till t ex 300 kkr så blir den hög, samtidigt är det så att OM båten försvinner helt, låt säga den brinner upp (?) så får du ändå inte ut mer än marknadsvärdet på båten, man kollar helt enkelt försäljningspriser på likvärdiga och kommer fram till något (180 kkr?). Så, ett bra sätt attsänka premien är att ha rätt försäkringsvärde.

Jag betalar runt tusenlappen för min lika stora, lika gamla Dixie 27, men det hänger som sagt på försäkringsvärde, att jag har nautisk kompetens, hur den ligger sommar/vinter, var jag bor osv.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du har framför allt nytta av en försäkring när du förorsakat en skada på en motpart och får ett "miljonkrav" av denne.

Den egna båten kan du väl mista. Det har väl mindre betydelse.

Sen stämmer inte det som du skriver om vad som ej ingår om du inte valt att teckna enbart ansvarsförsäkring - Läs försäkringsvillkoren.

http://www.svenskasjo.se/cms/vara-forsakringar/olika-forsakringsformer

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips !

Fick en direktoffert från Atlantica på 1286 med samma villkor. Självrisken var tom lägre i sjön. Besparing 2912-1286=1626 sek. 

Hyfsad timpenning :-) :rolleyes:

skall kolla vad ändrat marknadsvärde innebär. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har framför allt nytta av en försäkring när du förorsakat en skada på en motpart och får ett "miljonkrav" av denne.

Den egna båten kan du väl mista. Det har väl mindre betydelse.

Sen stämmer inte det som du skriver om vad som ej ingår om du inte valt att teckna enbart ansvarsförsäkring - Läs försäkringsvillkoren.

http://www.svenskasjo.se/cms/vara-forsakringar/olika-forsakringsformer

Du har hel rätt, jag blandade ihop tiläggsförsäkringar med försäkringsvillkoren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får inte lägga en båt i våra klubbar om den inte är försäkrad just med tanke på tredje part. Mycket kan hända, vi hade en ganska ny 40-fotare som välte på varvet i vintras. Vi tror det var sabotage då en stötta var borttagen. Mycket tråkigt men som tur var blev inga andra båtar skadade.

Den försäkring vi har är dyr om man gör en snabb jämförelse med andra bolag. Men om man måste lägga till premie för att ligga i året runt eller segla ner till kontinenten så blir den billigare.

Vi betalar ca 12.500:-/år men har också ett mycket högt försäkringsvärde så vi kan beställa en ny båt av Rosättra om vi förlorar henne. Den ger också nytt för gammalt till fullvärdet man bestämt vid tecknandet. Har aldrig hört någon som haft problem med bolaget vid skada heller. Bolaget är Pantenius.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips !

Fick en direktoffert från Atlantica på 1286 med samma villkor. Självrisken var tom lägre i sjön. Besparing 2912-1286=1626 sek. 

Hyfsad timpenning :-) :rolleyes:

skall kolla vad ändrat marknadsvärde innebär. 

Innan du tecknar försäkring hos Atlantica så bör du kolla runt på nätet och läsa lite om dom  :angry:

Jag hade ALDRIG tecknat en försäkring hos dom för att spara några tusenlappar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att jag har nytta av min försäkring när båten blir helt eller delvis förstörd eller om jag orsakar skada på annan eller annans egendom.

Jag har min Comfort 32 från 1980 försäkrad till ett värde av 350 000:- kr inklusive båtens tillbehör, utrustning samt inombordsmotor och jolle.

Försvinner båten får jag 350 000: kr utan prut.

Alla skador utom maskinskada ersätts till full kostnad, inga åldersavdrag.

Premie: 3 080:- kr inkl. ansvarsförsäkring på 60 000 000:- kr.

Självrisk: 9 000:- kr Jag har valt en hög självrisk eftersom det är de stora skadorna jag vill undvika att bekosta själv.

Segelområde
Europeiska floder och inlandsfarvatten. Europeiska kustfarvatten upp till 200 sjömil från kustlinjen,
exklusive farvatten syd för La Rochelle och nord för Bergen.

Uthyrning ingår inte eftersom det inte är aktuellt.

Förhoppningsvis har jag om 10 år kastat 30 800:- kr i sjön... ;)
Händer det något mer allvarligt med en båt så kostar det alltid minst i storleksordningen tiotusenlappar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får inte lägga en båt i våra klubbar om den inte är försäkrad just med tanke på tredje part. Mycket kan hända, vi hade en ganska ny 40-fotare som välte på varvet i vintras. Vi tror det var sabotage då en stötta var borttagen. Mycket tråkigt men som tur var blev inga andra båtar skadade.

Den försäkring vi har är dyr om man gör en snabb jämförelse med andra bolag. Men om man måste lägga till premie för att ligga i året runt eller segla ner till kontinenten så blir den billigare.

Vi betalar ca 12.500:-/år men har också ett mycket högt försäkringsvärde så vi kan beställa en ny båt av Rosättra om vi förlorar henne. Den ger också nytt för gammalt till fullvärdet man bestämt vid tecknandet. Har aldrig hört någon som haft problem med bolaget vid skada heller. Bolaget är Pantenius.

Jag kör Pantaenius med. För lite större och dyrare båtar finner jag deras villkor helt överlägsna och skulle aldrig välja något annat. Visst, tror inte de är billigast på marknaden. Men villkoren är klart bäst. Betalar knappt 9k för min båt.  Och då vet jag att jag verkligen får ut den summan vid totalförlust och kan beställa en ny båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du tecknar försäkring hos Atlantica så bör du kolla runt på nätet och läsa lite om dom  :angry:

Jag tror inte Atlantica förekommer negativt i press och på nätet mer än något annat bolag, men...

Jag mailade några frågor och påhittade skador till de flesta försäkringsbolag i höstas för att själv värdera vilket bolag jag skulle vilja ha med att göra vid en skada.

Atlantica försvann, men det gjorde även Svenska Sjö som också var sega att besvara mina frågor.

Valet blev Pantaenius som dels svarade bra på alla frågor och som dessutom hade en försäkring som passade mig. Jag vill inte ha ett halvt segel och en 6 m mast efter ett rigghaveri. Jag vill ha full ersättning om en skada inträffar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obs att det är bara Pantaenius som ersätter med fulla värdet. För min del blir det lite dyrare med Pantaenius men jag får ligga i hela året och förstört ersätts med nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du tecknar försäkring hos Atlantica så bör du kolla runt på nätet och läsa lite om dom :angry:

Jag tror inte Atlantica förekommer negativt i press och på nätet mer än något annat bolag, men...

Jag mailade några frågor och påhittade skador till de flesta försäkringsbolag i höstas för att själv värdera vilket bolag jag skulle vilja ha med att göra vid en skada.

Atlantica försvann, men det gjorde även Svenska Sjö som också var sega att besvara mina frågor.

Valet blev Pantaenius som dels svarade bra på alla frågor och som dessutom hade en försäkring som passade mig. Jag vill inte ha ett halvt segel och en 6 m mast efter ett rigghaveri. Jag vill ha full ersättning om en skada inträffar.

Mackey

Denna historien är extremt dåligt skött av Atlantica tex. Uppmärksammades stort i pressen

http://www.svt.se/ug/batolyckan-foljdes-av-fyra-ar-med-rattegangar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag tror risk (trolig skadefrekvens) väger tyngre hos försäkringsbolagen än objektets värde.

Dock gäller samma förutsättningar gällande risk och värde för försäkringsbolagen. Så är det superbilligt, så är nåt lurt...

Min försäkring är suspekt billig.

Jag ögnade vilkoren och de ersätter för vatteninträngning orsakad våld från utsidan....

Om jag tappar hålfotsinlägget så det slår hål i skrovet, står jag då utan ersättning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring runt till ett antal bolag och beskriv vad du vill ha försäkrat så får du en uppfattning. Du kommer att märka vilka som vilka försäkra din båt eller inte. Ska du inte göra några konstigheter så spelar det ingen roll vem du är eller vad du gör med båten, du är ändå i en " risk/möjlighetsgrupp" och kommer att bli indelad efter detta.

I det stora hela så kommer du att märka om du har gjort "läxan" enligt ovan, knappast att vara avgörande i din båtbudget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror risk (trolig skadefrekvens) väger tyngre hos försäkringsbolagen än objektets värde.

Dock gäller samma förutsättningar gällande risk och värde för försäkringsbolagen. Så är det superbilligt, så är nåt lurt...

Min försäkring är suspekt billig.

Jag ögnade vilkoren och de ersätter för vatteninträngning orsakad våld från utsidan....

Om jag tappar hålfotsinlägget så det slår hål i skrovet, står jag då utan ersättning?

Risken är nog större att en skrovgenomföring havererar eller en slang går sönder och får båten att sjunka än att ditt hålfotsinlägg slår hål i skrovet. Fast jag vet förstås inte hur stora fötter du har  :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna historien är extremt dåligt skött av Atlantica tex. Uppmärksammades stort i pressen

http://www.svt.se/ug/batolyckan-foljdes-av-fyra-ar-med-rattegangar

Ok, håller med.

De (Moderna försäkringar där även Atlantica ingår) verkar ha satt långbänkar i system.

http://www.allehanda.se/blaljus/olyckor/dodsboet-ersatts-inte

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...