Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
djoufj

Bygga egen vhf-antenn?

Rekommendera Poster

Ska installera en vhf för första gången och klurar lite på vilken antenn jag ska ha.

Har läst på lite och hittade nyss en tråd där några skrev att man kunde bygga en egen antenn, det stod dock inte hur. Så jag tänkte höra med er om ni vet något om detta. En antenn är väl inte riktigt rocket science egentligen va?

Jag tycker 500kr för en antenn är lite saftigt nämligen.

Men om ni har tips på var man kan hitta en billigare som funkar lika bra så tar jag gärna emot såna tips. Jag behöver inget som det står "marine" på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska installera en vhf för första gången och klurar lite på vilken antenn jag ska ha.

Har läst på lite och hittade nyss en tråd där några skrev att man kunde bygga en egen antenn, det stod dock inte hur. Så jag tänkte höra med er om ni vet något om detta. En antenn är väl inte riktigt rocket science egentligen va?

Men om ni har tips på var man kan hitta en billigare som funkar lika bra så tar jag gärna emot såna tips. Jag behöver inget som det står "marine" på.

Hej

Här finns en länk till en antenn som fungerar bra. Den är tänkt som nödantenn, med lite klurande går den kanske att gjuta in i ett plaströr. http://www.sxk.se/sa-har-gor-du-en-vhf-reservantenn

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sk nödantennen är ganska dålig. Det finns en ritningar på sk Collinear antenn, fungerar utmärkt men man brukar få stämma av dem. Billigast/enklast brukar vara en 2m amatöradioantenn, kostar typ 200 spänn. Men den är avsedd för 144MHz och du vill ha den för 156MHz så den måste klippas av lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat… finns hyfsade antenner för 5-700:- med kabel och fäste inräknat.
För en grej som du ev. skulle kunna bli beroende av ur säkerhetssynpunkt? För dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennen ska vara lika hög som radiovågorna är (amplituden).

Ljudets hastighet / frekvensen = radiovågornas amplitud.

300 000 / 156 000 = 1,92 m

Sedan har jag för mig att antennen ska vara några % kortare beroende på att vågornas hastighet i antennen är lite långsammare ån i luft. Minns inte det där riktigt och du kommer troligen inte att märka skillnaden.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med Funkis såg dessutom att Watski hade en halvvågsantenn (ca 1 m) för 349 kr. Det HÄR är också en bra antenn, klipp av 8 cm.

Det är inga problem att göra en egen antenn men det är nödvändigt att ha tillgång till en SWR-meter för att kunna stämma av den annars kan en stor del av effekten försvinna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips och åsikter!

Ja jag tycker 500-700 är lite dyrt om det är något man kan bygga själv. Självklart tänker jag ju testa den innan jag ger mig ut på en resa där jag känner att mitt liv hamnar i farozonen om den inte skulle funka.

Det lät ju ganska lätt det där Ove-T tipsade om. Och att sen monterade den i ett plaströr. Ska klura på saken...

Men visst, om jag kan få tag på en antenn för 250 kr så kanske det kan vara värt att slippa jobbet då jag ändå måste lägga lite pengar på kabel och plaströr.

Det är ingen som byggt en sån vanlig halvvågsantenn? Känns ju nästan lättare än den där dipolsantennen. För det är väl bara att man har höljet jordat i fästet och sen mittenledaren upp i en stålpinne på 1m höjd? Eller hur funkar en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Råd att ha båt men tycker att antennen till sin VHF är dyr.

Ja jisses!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennen ska vara lika hög som radiovågorna är (amplituden).

Ljudets hastighet / frekvensen = radiovågornas amplitud.

300 000 / 156 000 = 1,92 m

Sedan har jag för mig att antennen ska vara några % kortare beroende på att vågornas hastighet i antennen är lite långsammare ån i luft. Minns inte det där riktigt och du kommer troligen inte att märka skillnaden.

Mackey

Borde stå våglängd istället för amplitud.

/ språkpolisen

:ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla 'j-stick antenna 2m' och 'quarter wave vertical antenna 2m' for konstruktioner som radioamatorer anvander for 145 mhz. Klipp av 8 procent av langden for att flytta 144 -156 mhz.

Ps: slutsteget i vhf-apparaten tycker illa om du t.ex. gor en kortslutning i antennkabeln, sa allt pa eget risk

(Javligt detta har med en tablett med US tastatur...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för era tips och åsikter!

Ja jag tycker 500-700 är lite dyrt om det är något man kan bygga själv. Självklart tänker jag ju testa den innan jag ger mig ut på en resa där jag känner att mitt liv hamnar i farozonen om den inte skulle funka.

Det lät ju ganska lätt det där Ove-T tipsade om. Och att sen monterade den i ett plaströr. Ska klura på saken...

Men visst, om jag kan få tag på en antenn för 250 kr så kanske det kan vara värt att slippa jobbet då jag ändå måste lägga lite pengar på kabel och plaströr.

Det är ingen som byggt en sån vanlig halvvågsantenn? Känns ju nästan lättare än den där dipolsantennen. För det är väl bara att man har höljet jordat i fästet och sen mittenledaren upp i en stålpinne på 1m höjd? Eller hur funkar en sådan?

Som bhemac säger så bör du fixa en SWR meter om du gör hembygge. En elektronisk mätare som sätts på antennkabeln och mäter hur mycket "studs" du får i kombinationen kabel plus antenn. Har du fel längder nånstans kan du tappa nästan hela radioeffekten vid sändning.  Mottagning är inte lika kinkigt. Men du kan råka ut för att du hör andra, men andra inte hör dig.

Egentligen skulle man kolla sin alla installationer med en SWR, oavsett om det är färdigköpta prylar eller hembyggt. Men med färdigköpt minskar risken för problem.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska också skaffa antenn till nyinköpt vhf. Vet inget om teorin kring antenner. Kan någon ge ett enkelt tips vilken antenn som kan vars ok? Motorbåt, gammalt antennfäste i yttre nederkant av vindrutan. Eller borde den fästas överst i den robusta gösstaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper man en ca 1 m antenn så är de bra eller rättare sagt, ingen är speciellt mycket bättre. Få upp antennen är det viktigaste.

--

Det finns många som bygger egna antenner men utan SWR-meter är man helt rökt. Men visst, man kan bygga hus utan tumstock och vattenpass men hur blir det. Det är inte bara antennens längd som har betydelse, många andra saker påverkar. En antenn med ett dåligt SWR reflekterar till baka effekten till slutsteget som blir varmt och i värsta fall ger upp. Många antenner är DC-kopplade dvs de indikerar kortslutning vid resistanmätning men det är helt ok.

De bästa antennerna för självbygge brukar vara 'Slim Jim' eller 'J-pole'. Brukar ha ett hyggligt SWR utan justering. Annars är en collinear det som ger bäst bäst resultat - efter trimning. Många, lite längre (typ 3m), köpta antenner, är konstruerade så. Man kan bygga en 6dB antenn av koax (längd ca 3 m) och stoppa in den i ett  metspö. Om man har ork.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte helt lätt att bygga en antenn själv. Kika på marinshoppar i utlandet om du vill spara pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SWR-mätare är ju inte gratis. Om TS inte vill lägga pengar på att köpa en färdig antenn så vill han troligen inte lägga pengarna på ett mätinstrument istället. Då är det nog enklare att satsa sparpengen på att hitta en billig antenn (utländska tillbehörshandlare?) direkt utan att gå omvägar via självbygge och testutrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SWR-mätare är ju inte gratis. Om TS inte vill lägga pengar på att köpa en färdig antenn så vill han troligen inte lägga pengarna på ett mätinstrument istället. Då är det nog enklare att satsa sparpengen på att hitta en billig antenn (utländska tillbehörshandlare?) direkt utan att gå omvägar via självbygge och testutrustning.

Helt riktigt, svårt att konkurrera med en 2m antenn för 200 spänn eller Watski för 349. Har man tur kan man låna en SWR-meter men sen går det ju åt en till att bygga, skaffa material mm.

Sen skulle det vara bra om klubbar köpte in en SWR meter. Man bör kolla sin utrustning med några års mellanrum, kontakter mm brukar ge sig med tiden och det är enkelt att kolla en installation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jisses!

Okej så nu är jag för fattig för att ha båt också?

Och om du vill leka "min båt är dyrare än din båt" så kan jag tala om att min båt kostade 11 tusen så då blir 1000kr på vhf ganska stor del av båtkostnaden.

Som student med alldeles för mycket hobbys så gäller det att spara in på varje krona.

Så, nu fick jag skriva det, nu ska jag tacka för alla inputs istället, tack!

En kompis som jobbar på ÅF hade eventuellt möjlighet att testa antennen efter jag tillverkat den då dom tydligen hade massa såna mätprylar på jobbet.

Men för 200 kr så blir det iofs svårt att tjäna ikapp materialkostnad och arbetstimmar på att bygga en egen.

Jag passar på att ställa en till fråga:

Dra antennkabeln utanpå masten borde man väl kunna göra? Det känns mycket enklare och jag behöver inte vara rädd att den fastnar i fall och sånt. Jag tänker mig att jag drar den i ett böjligt plaströr för att väderskydda den lite och så stripar jag helt enkelt fast röret på sidan av masten. Fult, javisst men då har ni inte sett resten av båten!

Man kanske tom kan köra en plastvattenslang istället för rör för att få dels bättre friktion mot masten och dels att den deformeras lite vilket gör att det blir lite klämmkraft på själva kabeln när jag drar åt stripsen, så blir belastningen lite mer utbredd. Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att dra antennkabeln utanpå masten är inte så dumt, använd plastslang, VP-rör tål UV dåligt. Att dra inne i masten kan vara jobbigt. Kabel i plastslang fungerar även inne i masten om man kan spänna upp slangen. En bekant tejpade sin kabel längs vantet "till vidare". Det sitter där fortfarande. Sen kan man ju tänka sig att sätta antennen i aktern, det ger lite sämre räckvidd men är mycket enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, perfekt då får det bli nån gammal plastslang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jisses!

Okej så nu är jag för fattig för att ha båt också?

Och om du vill leka "min båt är dyrare än din båt" så kan jag tala om att min båt kostade 11 tusen så då blir 1000kr på vhf ganska stor del av båtkostnaden.

Som student med alldeles för mycket hobbys så gäller det att spara in på varje krona.

Så, nu fick jag skriva det, nu ska jag tacka för alla inputs istället, tack!

En kompis som jobbar på ÅF hade eventuellt möjlighet att testa antennen efter jag tillverkat den då dom tydligen hade massa såna mätprylar på jobbet.

Men för 200 kr så blir det iofs svårt att tjäna ikapp materialkostnad och arbetstimmar på att bygga en egen.

Jag passar på att ställa en till fråga:

Dra antennkabeln utanpå masten borde man väl kunna göra? Det känns mycket enklare och jag behöver inte vara rädd att den fastnar i fall och sånt. Jag tänker mig att jag drar den i ett böjligt plaströr för att väderskydda den lite och så stripar jag helt enkelt fast röret på sidan av masten. Fult, javisst men då har ni inte sett resten av båten!

Man kanske tom kan köra en plastvattenslang istället för rör för att få dels bättre friktion mot masten och dels att den deformeras lite vilket gör att det blir lite klämmkraft på själva kabeln när jag drar åt stripsen, så blir belastningen lite mer utbredd. Vad tror ni?

Att dra stripes runt masten brukar ställa till problem med att hissa seglet.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du tejpar fast kabeln utanpå masten eller vad du nu gör, kolla först om du har kabelkanaler i masten. Att lägga dom löst tillsammans med fallen är väl inte så bra, men många master har kanaler från fabrik avsedda för kablar.

Instruktioner för Seldéns master hittar du här: http://www.seldenmast.com/files/595-557-s.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ja det kan ju såklart vara bra att kolla iallafall, även fast jag inte tror att det finns nått sånt utrymme i våran mast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang den här antennen:

http://www.svebry.se/nr-770h-antenn-144-430-mhz-98-cm/3673-0

Den har ju faktisk överkommligt pris...

Vad är det för kontakt på den? Det står UHF-kontakt, är det nån skillnad mot VHF?

UHF-kontakt heter också PL259 (=hane), samma kontakt som brukar användas till VHF. Enklast är att ta ett skarvstycke (PL258=hona/hona) och sätt i en plåt. Skruva på antennen på ovansidan och kabelns PL259 på undersidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lägga dom löst tillsammans med fallen är väl inte så bra

En slang är inte värre än ett fall, snarare är slangen mer hållbar. Spänn bara upp slangen precis man gör med fallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lägga dom löst tillsammans med fallen är väl inte så bra

En slang är inte värre än ett fall, snarare är slangen mer hållbar. Spänn bara upp slangen precis man gör med fallen.

Allt löst i masten har förmågan att stå och slå och föra oväsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanliga styva elektrikarrör med skarvmuffar ger ett bra skydd till kabeln om du väljer att ha den inne i masten. Epoxilimma gärna skarvmuffarna så att de inte glider isär. Men ett kabelrör inne i masten så är det även lätt att fixa om du behöver dra om kabeln.

Jag skulle valt styva rör hellre än slang som hänger löst och lättare kan sno sig med fallen. Röret är dessutom väldigt enkelt att stoppa in i masten eftersom det är styvt. (Hade VHF-kabeln dragen så på förr-förra båten.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar fallen sno sig i masten? Precis som ett fall ska slangen spännas upp. Varken slangen eller rör snor sig! Skillnaden mellan rör och slang är att slangen är helt slät och inte har några skarvar som kan lossa. Prova gärna att limma skarvmuffarna, det brukar inte bli så hållbart. Det är enkelt att skjuta in ett rör men man har ingen koll på om den slingrar sig runt ett fall. Oavsett om det är rör eller slang så dra in två pilotlinor med hjälp av ett fall. Håll pilotlinorna ordentligt spända så att de in kan sno sig. Dra sedan tillbaka fallet med den ena pilotlinan., den andra ska vara spänd. Skulle linorna snott sig så känner man det direkt. Det här är samma teknik som när man drar in ett nytt fall och det inte finns någon pilotlina. Jag har gjort den här proceduren på ett antal master utan några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får bli mjuk plastslang dragen utanpåmasten (om jag inte mot förmodan hittar någon kanal inne i masten). Drar jag det med stripes som spänns ordentligt och med typ 50-100 cm mellanrum så kommer nog inte något fastna i slangen. Man kan ju även köra krympslang på stripesändorna ifall man är rädd att något ska fastna i dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men....? Du kan ju inte stripa fast nåt runt masten? Då stänger du ju likrännan och det blir "lite" svårt att hissa storseglet...

Jag var tvungen att byta kabeln till topp(motor)lanternan förrförra sommaren. Eftersom jag inte hade lust att masta av för en sån liten trivialitet så drog jag den provisoriskt (jojo, får se hur provisoriskt det blir, finns en viss risk att det blir permanent tills den lossar) i framkant, utanpå masten. Smältlimmade mot masten på den del som buntband/stripes omöjliggjordes pga av en önskan att kunna använda storseglet och stripade under bomhöjden. Sitter fortfarande trots att två vintrar med minusgrader, snö och en o annan uv-stråle och en sommar med mycket sol passerat sedan den "provisoriska" lösningen gjordes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...