vieryd 0 Postad 24 April , 2014 Hej Hade inne mitt alpha one gen1 drev på service för byte av packboxar på propp.axel och drivaxel, bytte även impeller. När jag får tillbaka drevet kan jag inte få i växlarna korrekt längre. Jag misstänker att firman satt i växelföraren i underhuset fel. Denna har nu efter service följande lägen sett uppifrån/bakifrån: kl12 (rakt fram): fram, kl 1 friläge och kl 3 back. Är det korrekt?? Jag får inte ihop denna vridriktning med hur den övre växelföraren vrider sig när man påverkar wiren till spaken. På amerikanska mek.siter så skriver de att växellägena ska ligga 12, 11 resp kl 10. Tacksam för svar från någon med erfarenhet på detta! /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 24 April , 2014 Hade samma problem. Om jag minns rätt kan du lyfta upp "växlaren" i underhuset och placera den rätt. Lägg tex i fram på Reglaget så ser du hur den ska stå i fram växel. Känn sen på prop så du får samma på drevet. Lite krångligt skrivet men hoppas du förstår! /mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 24 April , 2014 Jag provade att lyfta i den (intermediate shift shaft) men den satt som berget så det gick inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 April , 2014 Växelföraren på drevet skall peka framåt , då är det ..fram.. Kolla det först ! ( som när du tar av drevet ..måste reglaget ha framväxer i för att du skal kunna ta loss drevet ) Är du med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 24 April , 2014 Jo jag är med, när den undre växelföraren pekar rakt fram så stoppar propellern om jag vrider den medsols. Men den övre växelföraren rör sig spegelvänt mot hur den på drevet kan röra sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 April , 2014 Nr1.. Du borde koppla på en spolmuff , starta upp och prova växlarna på landbacken ... Sen kan vi gå vidare i problemet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 24 April , 2014 Den är på land. När jag satt på drevet med växelföraren rakt fram och växelspaken i läge fram är det inte möjligt att lägga i back, totalt stopp. Framläget går heller inte i klockrent utan vill lätt glida ur på drevet. Jag tror växelföraren i drevet står 60-90 grader fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 25 April , 2014 Vad säger firman som gjorde servicen om saken? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 April , 2014 Övre delen av växelföraren som sitter på underhuset har hamnat fel på splinesen som den sitter på, när över och underhus monterats ihop. Det du tror är fram är backen och kl 1 friläge och kl 2 (3) fram.. Propelleraxeln ska ta stopp motsols när du har framväxel i. Medsols för back. Så drevet måste delas och växelföraren flyttas ett eller ett par splines motsols för att det ska bli rätt. Den ska alltså vara i de lägen du anger i ditt inlägg. kl 12 för fram, 11 för friläge och 10 för back och då ska propellern ta stopp enligt ovan. Ganska vanligt att det blir så här om man inte tänker rätt vid ihopmonteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 25 April , 2014 Som jag misstänkte, tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser