glow81 0 Postad 24 April , 2014 Hej allesammans! Nu är jag ny och har problem med en axeltätning på min fina motorbåt. Båten är en folkparca 22 från 74 och det sitter en md2b i och är troligen orginalmotorn Då jag ligger stilla med båten så läcker inget men under körning så trycker det in vatten från mässingsklumpen i framkant samma man fyller på olja. har en länk på en som hade likadan tätning som min så ser identisk ut tänkte kika med någon av er om ni kanske bytt liknande eller kanske samma och har tips och råd om vilken pakning eller vad som sitter där kan läcka eller rent utsagt hur gör jag. Tack på förhand och hoppas nån kan hjälpa http://psmedia.se/ester/category/motor/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 25 April , 2014 Hej! Jag har precis byt ut en likadan axeltätning mot en black jack fast inte Volvos. Anledningen att jag byte ut min va att den läckte då och då precis som din men jag glömde smörja den regelbundet. Gör du detta? Man ska trycka i lite fett varje gång innan avfärd så blir den troligtvis tätt. Många seger att denna tätning är bra men jag valde att byta ut den för att slipa feta in den varje gång man åker ut. En sån köpte jag, den har självavluftning som volvos inte har. http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/packbox/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 25 April , 2014 Hej allesammans! Nu är jag ny och har problem med en axeltätning på min fina motorbåt. Båten är en folkparca 22 från 74 och det sitter en md2b i och är troligen orginalmotorn Då jag ligger stilla med båten så läcker inget men under körning så trycker det in vatten från mässingsklumpen i framkant samma man fyller på olja. har en länk på en som hade likadan tätning som min så ser identisk ut tänkte kika med någon av er om ni kanske bytt liknande eller kanske samma och har tips och råd om vilken pakning eller vad som sitter där kan läcka eller rent utsagt hur gör jag. Tack på förhand och hoppas nån kan hjälpa http://psmedia.se/ester/category/motor/ Förmodligen är det lagringen i propelleraxeltätningen som är glapp. Då kan inte radialtätningarna hålla tätt, när motorn skakar. Eftersom det läcker vatten in i båten, finns det nog ingen olja kvar, och då slits lagret snabbt. Om det går att vicka på mässingshylsan på axeln är den sliten. Bäst är att byta hela axeltätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2014 (redigerade) Hej! Jag har precis byt ut en likadan axeltätning mot en black jack fast inte Volvos. Anledningen att jag byte ut min va att den läckte då och då precis som din men jag glömde smörja den regelbundet. Gör du detta? Man ska trycka i lite fett varje gång innan avfärd så blir den troligtvis tätt. Många seger att denna tätning är bra men jag valde att byta ut den för att slipa feta in den varje gång man åker ut. En sån köpte jag, den har självavluftning som volvos inte har. http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/packbox/ Monterade en sådan igår. Den har också en smörjanslutning för enkel smörjning efter 100 timmar. Min var billigare än Marinmagasinet´s, handlade på Walborgs marina. Behöll den gamla BlackJacken kvar på axeln eftersom den inte var helt utsliten. Skulle den "nya" haverera bara skära loss den och trä på den gamla. Allternativt sätter man på två stycken "nya" på axeln när den nu är isärmonterad. Tips, smörj in "monteringshylsan", jag gjorde inte det, och den var "besvärlig" att dra loss. Redigerad 25 April , 2014 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 26 April , 2014 Lasse du går på den 100% säkra sidan. Jag kör på med som det är första säsongen så får jag se hur det går. Den känns rejält och tillverkad i gummi i bra kvalitet. Angående länken, den va bara ett visning till TS till produkten. Jag köpte min ifrån England i vintras till ett mycket bättre pris en i Sverige. Har inte haft några problem med monteringen men undrar hur mycket fet ska man trycka i den? Den lila tuben som följde med ska hela innehållet i? Jag tryckte i mer en hälften och då va det stop liksom. Räcker det? Bra att veta innan sjösättningen! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 April , 2014 Lasse du går på den 100% säkra sidan. Jag kör på med som det är första säsongen så får jag se hur det går. Den känns rejält och tillverkad i gummi i bra kvalitet. Angående länken, den va bara ett visning till TS till produkten. Jag köpte min ifrån England i vintras till ett mycket bättre pris en i Sverige. Har inte haft några problem med monteringen men undrar hur mycket fet ska man trycka i den? Den lila tuben som följde med ska hela innehållet i? Jag tryckte i mer en hälften och då va det stop liksom. Räcker det? Bra att veta innan sjösättningen! ;-) Kommer jag ihåg rätt så skall bara 20% eller 15 av tuben tryckas i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 April , 2014 Det behövs bara ytterst lite mellan Black Jackens läppar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 April , 2014 OK stort tack för båda svar, och en stor ursäkt till TS att tråden blev lite kapad, men du får ha nytta av den information om du skulle byta ut din axeltätning mot en likadan. Ha det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2014 "För"stor prisskillnad på Cutlesslager Marinmagasinet 1355 Skr http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/vattensmord-hylsror-i-brons/vattensmord-hylsror-i-brons-o-25.html Hjertmans 349 Skr (Vetuslager) http://www.hjertmans.se/article/propellerlager-25-381mm Hur man byter lager och tätningar mm se: http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects http://lasselundell.se/lankar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kattstruparn 0 Postad 27 April , 2014 Jag gillar verkligen Marinmagasinets produktpresentation: Havsvattnet resistenta axelhylsor av Craftsman marin är tillverkade av de bästa mässing. Med hjälp av flänsarna, vilket är standard utbudet med inre lager, är installationen av aktern röret en "barnlek".Gummit huggare lagret har en trevlig och tight passform inuti röret, men den kan ersättas med lätthet, om så behövs, med hjälp av fördjupningarna inuti röret. Lagret är säkrad med hjälp av en M6 bult, placerad på flänsen. Alla komponenter i ett CM aktern tub är säkert och snyggt befrias från grader, så att eventuella skador på dessa delar i stort sett undviks. :wacko: Den visar ju verklig omsorg om kunden! Hepp! Tror inte jag köper ngn tätning där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glow81 0 Postad 27 April , 2014 Tack alla för bra tips! Nu har jag bestämt mig efter kotroll och isärtagande att jag beställde en ny ifrån seasea blev en black jack. ses på dom sju blå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser