Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Azguz

Någon kunnig på stålbåt? Sen också hemseglare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
 

Har en, av vad allt jag kan bedöma, en jättefin stålbåt på gång. 36 fotare. Undrar om någon har tid och lust att växla några ord med mig via telefon? Ska titta på den för en andra gång imorgon och sen bestämma mig. Skicka gärna ett PM.

 

Sen söker jag även kontakt med några som kan tänkas hjälpa mig segla hem till Gävle. Fick några erbjudanden i förra tråden! Hoppas de står kvar :)

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla insidan på skrovet, stålbåtar rostar ofta sönder från insidan.

Har själv stålbåt (Ansö 31) och trivs bra med det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstått att inre rost är det stora dilemmat, men den verkade oförskämt fin..

Jag ska höra om vi på något sett kan ta os ner till skrovet och kika på inre ytan.

Ska även höra med dem hur de behandlat insidan av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Sen söker jag även kontakt med några som kan tänkas hjälpa mig segla hem till Gävle. Fick några erbjudanden i förra tråden! Hoppas de står kvar :)

Kanske går det fortfarande, varifrån ska båten seglas och när?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Sen söker jag även kontakt med några som kan tänkas hjälpa mig segla hem till Gävle. Fick några erbjudanden i förra tråden! Hoppas de står kvar :)

Kanske går det fortfarande, varifrån ska båten seglas och när?

 

Mackey

 

 

Tänkte nästan också fråga samma fråga, Man är ju nyfiken, trots att mina transportseglingsuppdrag troligtvis tar upp min disponibla tid i närtiden.

 

Av TS´s skrivning fick jag känslan att han nämnt det i en tidigare tråd

 

Vid TSAvatar står det att han gjort 32 inlägg.

 

I sjöboden står det 105 och när man klickar för att se dem alla står det

 

kub_orange.gif Foruminlägg

Azguz har ännu inte postat några inlägg 

 

 

Vad skall man tro på, tro på, tro på när

 

Man får så olika bud från MG

 

En bugg!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hitta en båt i Sthlm förra helgen som jag verkligen gilla. Den är en stålbåt/dock en stålbåt. Stålbåt ska ju vara bra, men samtidigt så är det ju annorlunda med stålbåt. Ska ner igen i helgen och titta mer ingående. Dennas ruff var mer som en lägenhet(etta) än båtruff invändigt.

 

Ska i helgen titta på en annan också när jag ändå är ner. Den är i plast som kontrast.

 

Förhoppningsvis bestämmer jag mig i helgen och skakar hand med nuvarande ägarna. Då återkommer jag med massa info om båten.

 

Sen kommer jag ringa min hamn här och ordna bryggplats för säsongen. Sen går det väll egentligen att segla närsom för min del. Hänger väll mest på andras faktorer. Det är någon vecka i juni-juli jag måste vara på jobbet pga hög belastning och låg bemanning.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev stålbåten....

Den verkar vara gjord på rätt sätt med isoleringen och tillstymmelse till rost gick inte att hitta på insidan av skrovet.

 

Det blev i slutändan en RW36 byggd på Tortuna båt i Västerås 1987, inredning byggd av köparna under efterföljande år. Fantastiskt fint byggd. Gjort för långsegling från början, en långsegling som inte blev av. Det äldre paret som ägde båten har haft den sen de byggde den. Han var elingenjör så elen var betryggande fint byggd i båten(till skillnad för många andra båtar jag kikat på under veckorna). I övrigt fick jag intrycket att paret var väldigt kunniga och har byggt en fantastisk båt.

 

Dubbla rostfria dieseltankar på 160l vardera, vattentankar på 140l vardera, vattenburet radiatorsystem värmd av en dieseloljepanna men också via el vid Landström. Varmvattenpanna. Toalett blake. Toan är ett eget litet rum typ..

Ja, det är mer som en liten 1:a invändigt än en båtruff så det här kommer bli min sommarstuga :)

I vintras hade de hyrt ut det som hem åt en som jobba i hamnen så går ju det också..

 

Lazyjacks, rullgenua, solceller, plotter, lod, vhf, autopilot. Ja, allt det där. mm...

 

Separerat kylsystem(sötkyld) till Volvon på 28 hk. Vingkölad så djupgående 1,6. Rattstyrd med ratt i aktern, men finns också styrhytt för skydd medan auton styr.

 

Känns väldigt bra faktiskt... Nu ska jag jaga hemhamnen imorgon och fixa båtplats!

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen som du hittat hem - roligt att höra! Snygga stålbåtar. Skulle vara roligt att se hur de löst inredningen för att få det som du beskriver "likt en etta" på en 36 fotare?

Trevlig segling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen som du hittat hem - roligt att höra! Snygga stålbåtar. Skulle vara roligt att se hur de löst inredningen för att få det som du beskriver "likt en etta" på en 36 fotare?

Trevlig segling!

 

Tack tack! Jo, hon är en riktigt finbåt :)

 

Det har varit svårt att ta representativa bilder faktiskt, men det är känslan jag fått när jag jämfört med andra båtar :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Du behöver alltså hjälp med segling från Stockholm till Gävle om jag förstått det hela rätt.

 

Ca. 150 M = 40 h segling om man inte är för optimistisk = 4 dygn om man inte ger sig sjutton på att det ska gå fort. En ny båt vill man ju lära känna lite i lugn och ro och ske det även bli lite övning för dig så ska man ju inte pressa tiden för mycket.

 

Jag (och kanske hustrun) har lite olika möjligheter fram till till mitten av juni.

Kul och bra om även någon annan kan följa med, någon från MG och/eller någon som ska segla med dig framöver. Med en större besättning kan man klara av sträckan på kortare tid.

 

Ungefär när tror du det blir aktuellt att segla hem båten?

Hur ser du på "farten", är det bättre om det går fort att få upp båten till Gävle eller är det bättre om det blir lite halvlugnt och lärorikt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack tack!

Yes, från skurusundet upp till Gävle är det som gäller. Masten är 17 meter så det var någon bro ägarna prata om som man inte kan åka under utan måste åka "runt". Eller ägarna skriver jag... Hon är ju min nu :)

 

Hur, när och var är egentligen inget som behöver styras av mig. Givetvis i samband med en helg helst. Tror jag med ganska kort varsel kan få ta ledigt en fredag och kanske en torsdag.

 

Resan kommer ju bli lite av ett äventyr, i alla fall för mig som är färsk, så det måste ju inte tokstressas.
 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis till båtköpet.

 

Låter ju bra. 

 

Det där med elen i båtar kan ju va som det är ibland.

 

Är själv elektriker - fast jag jobbat på elverk större delen av livet.

 

Elen i min båt är från grunden gjort på varvet med RK-trådar i Plastslangar och med en massa kontakter, som på en bil. Sen har man gjort om lite och klippt och skarvat. Jag skulle göra en ganska liten förändring, men det var en salig röra så jag har dragit ganska många nya ledningar, byggt en kopplingspanel, så jag fick lite ordning och fixat till strömbrytarpanelen så den blev betydligt bättre än den var.

 

Trotts att jag jobbat med el hela livet, så är båtel inte helt enkelt. Dvs att få det snyggt och prydligt och logiskt uppbyggt. Nu vet jag vart alla ledningar går och uppmärkt och inritade på ritningar.

 

Att köp en båt där där elen inte är risig är guld värd.

 

Det finns inte så många bilder på nätet på RW36 men det finns en här (tror jag)  https://www.sokbat.se/Modell/tortuna-bat/rw-36

 

Hoppas att du berättar mer om din båt här eller på annat sätt (blogg)

 

En trevlig hemseglingstur. Skall själv segla den sträckan runt 1;Juni plus dubbelt så långt till.

 

Om det blir Väddö kanal och vidare till Öregrund eller om vi går ut vid Arholma och in i Öregrunds skärgård vid Svartklubbens fyr vet jag inte, Det beror på väder och vind. 

 

Från Öregrund har du ju knappt 50 distansminuter till Gävle och Björns Fyrplats ligger ungefär halvvägs. 

 

Inseglingen till Björn är kanske inte helt enkelt, speciellt från öster om man inte är van och det är lite halvtaskigt väder. Men det är ju bara att följa prickar och enselinjer. Är man medlem i SXK och i övrigt uppfyller statuterna ligger man bra i kryssarklubbens bojar.

 

post-53310-0-46342700-1398605655_thumb.jpg

 

 

 

Vid googling hittade jag denna hemsida med bilder från Björn och Eggegrund

http://www.asort.se/3bil/3bilderbottenviken1.htm

 

Lycka till med den nya båten och hemseglingen

 

 

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack! Jo, det fanns försvinnande lite om just rw36 på nätet, men däremot mer om 32 och 41:an.. Jag återkommer nog med massa info när jag fått hem båten till Gävle. Då kan jag ta en massa kort mm :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ordnat bryggplats så nu är det bara att ta hem henne :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack!

Yes, från skurusundet upp till Gävle är det som gäller. Masten är 17 meter så det var någon bro ägarna prata om som man inte kan åka under utan måste åka "runt". Eller ägarna skriver jag... Hon är ju min nu :)

 

Hur, när och var är egentligen inget som behöver styras av mig. Givetvis i samband med en helg helst. Tror jag med ganska kort varsel kan få ta ledigt en fredag och kanske en torsdag.

 

Resan kommer ju bli lite av ett äventyr, i alla fall för mig som är färsk, så det måste ju inte tokstressas.

 

Från Skurusundet är det bara en bro som kanske måste passeras, det är Skurubron som är 30 m hög.

Om vädret är dåligt kanske man vill gå genom Väddö kanal och där är broarna i "knähöjd", men öppningsbara vad jag vet. Har aldrig gått med segelbåt igenom så jag vet inte om det går ens, om det är djupt nog alltså.

 

I Gävle vet jag inte hur det är med broar, vet du?

 

Jag återkommer med förslag på tider, typ torsdag tom. måndag.

Bra om vi kan vara tre tycker jag, gärna någon från MG som sagt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skurusundet är som sagt 30 meter och norrut (mot Kungshamn  ;) ) finns det en högspänningsledning som har en segelfri höjd på 32 meter.

 

Väddö kanal har tre broar. Den södra med en "segelfri höjd" på 2,9 meter och för den mellersta är den "segelfria höjden" 1,7 meter. Bägge är dock öppningsbara.

 

post-53310-0-77871800-1398679363_thumb.jpg

 

Den norra bron har en segelfri höjd på 17 meter, så det kan va den de menar att man inte kan komma under.

 

I regel är det ju lite högre, men det blir en omväg på 2x 18 distansminuter om det inte går.

 

Sen finns det en högspänningsledning med en segelfri höjd på 17 meter och det är ju betydligt lurigare att tjangsa på, om du inte vet exakt hur hög masten är.

 

Djupet på kanalen är på ett par ställen före den södra bron 2 meter

 

Så du får nog gå ut vid Arholma och gå på utsidan Väddö, förbi Grislehamn och på utsidan Fogdö och Signö och sen gå in i Öregrunds skärgård NORR om Svartkubbens fyr.

 

Edit; Hade skrivit fel väderstreck på inseglingen vid Svartkubbens fyr.

 

post-53310-0-98265600-1398681249_thumb.jpg

 

Svartklubbens fyr från Nordost

 

Det går allt att gå söder om men leden är trixig och grund.

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har frågat om vilken bro det var nu igen, väntar svar :)


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev de:

"Nya bron i Väddö Kanal tror att det heter Tomta.... Men det tar tid att vänta på alla broöppningar - vi går utanför Väddö."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev de:

"Nya bron i Väddö Kanal tror att det heter Tomta.... Men det tar tid att vänta på alla broöppningar - vi går utanför Väddö."

 

Det är säkert den bron jag menar den norra.

 

post-53310-0-46170900-1398686051_thumb.jpg

 

Om man kör i 5 knop mellan de två södra broarna så hinner man lagom mellan broöppningarna vill jag minnas. Väddö-kanalvägen är ju inte så dum i vissa läge - om man kommer genom pga masthöjden på de fasta hindren. Norra bron och HSP-ledningen på 17 meter.

 

post-53310-0-84986600-1398701006_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du planerar resan efter öppningstiden för första bron så är det ju bara att köra på till nästa bro. Öppningstiderna är synkade med körtiden mellan broarna.

http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/3/511811/Broinfo_Vaddo_120731.pdf Men ring o beställ öppning. Brovakterna kan tydligen vara griniga och nonchalera båtar som inte ringt o beställt... http://www.maringuiden.se/forum/topic/63970-intressant-om-trafikljusen-i-v%C3%A4dd%C3%B6-kanal/

 

Tomta-bron med sina 17 m bör du väl komma under. RW36 är väl knappast så hög i masthöjd. (Tips: Knyt en tamp i storfallet, hissa i topp, slå en knop vid vattenytan. Mät!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela att säljaren beslutat att hjälpa mig segla hem båten vilket är jättebra för mig då jag får ett perfekt tillfälle att tanka kunskap och erfarenheter frå nden som ägt båten sen den byggdes! Yeey för mig!

Förövrigt har jag nu tagit förarintyget och läser den lilla boken för att ta SRC :)

I höst blir det nog kustskepparintyget och därmellan massa erfarenhet och en grym midsommar(vi håller tummar för vädret) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det absolut bästa för din del.

 

Lycka till.

 

post-53310-0-61210400-1399015490_thumb.jpg

 

Nya Briggen Gerda - under byggnation i Gävle Augusti 2002

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaa! Jättekul :)

Briggen gerda ja! Tyvärr såld från Gävle sen några år tillbaka... En väl använd slagpåse av de politiska kritikerna i stan :P

 

Förövrigt har jag hittat en gratiskurs för SRC:
http://www.mastereducate.com/vhfkurs/main.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kom vi hem på 3 dagar! :)

Dag 1: Skurubron - Gräddö gästhamn

Dag 2: Gräddö gästhamn - Öregrund gästhamn via östra sidan Väddö. Inte Väddö kanal alltså.

Dag 3: Öregrund Gästhamn - Fliskärs varv i Gävle

 

Vi segla tidigt runt kl 6 och var framme runt 16-18 tiden vid varje hamn förutom till Gävle då det var kulingvarning på EM i Gävlebukten, så vi åkte vid 3 tiden från Öregrund för att hinna fram innan kulingen. Var vid Eggegrund, ca 10 nm öster om fliskär, när kulingen slog till så då fick jag pressa henne lite! Väldigt slutstuv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en, av vad allt jag kan bedöma, en jättefin stålbåt på gång. 36 fotare. Undrar om någon har tid och lust att växla några ord med mig via telefon? Ska titta på den för en andra gång imorgon och sen bestämma mig. Skicka gärna ett PM.

 

Sen söker jag även kontakt med några som kan tänkas hjälpa mig segla hem till Gävle. Fick några erbjudanden i förra tråden! Hoppas de står kvar :)

 

 

Hej

Nu har du köpt en bra båt var och tittade på den före dej och bestämde mej för att köpa den sen kom plötsligt en skada emellan så jag var tvungen att hoppa av köpet tråkigt nog men bra för dej håller med dej kanon båt lycka till Mvh Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...