Cannehag 0 Postad 24 April , 2014 Var just bort till båten för att hitta och påbörja felsökning av pumpen till värmaren. Vi har nyss köpt båten och jag försöker såklart bekanta mig lite med allt i den. Hittade denna som sitter i samma utrymme som brännaren. Är absolut långt ifrån kunnig på motorer och allt vad som finns till dem så jag undrar vad sjutton detta är för pryl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
misil2 0 Postad 24 April , 2014 Det är expansionskärl för kylvattensystemet. Tar upp volymökningen vid varmare kylvatten vid motorgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cannehag 0 Postad 24 April , 2014 Ah, det var så enkelt, tack Det är expansionskärl för kylvattensystemet. Tar upp volymökningen vid varmare kylvatten vid motorgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 April , 2014 (redigerade) Vadå enkelt, finns en del "om och men" även här. Man fyller enligt etiketten på "coolant" d.v.s. glykolvatten vid behov - detta i kallt tillstånd eftersom nivån varierar kraftigt med vätskans temperatur. Är månne ditt system anslutet till motorns kylkrets för att också ta tillvara gångvärme, i så fall kan motortillverkarens rekommendationer om kylvätskans rostskyddstillsatser gälla?Skulle av lathet föredra blandningen 50/50 vad gäller glykol/vatten, lätt att måtta även om frysskyddet nästan blir onödigt bra vad gäller etylenglykol*. Eftersom båten är nyinköpt skulle jag nog testat frysskyddet med ett vätskeprov till bensintappens testare och kanske anpassat blandningsförhållandet för att försöka kompensera utifrån det.Finns annars ett betydligt ogiftigare alternativ, nämligen propylenglykol, skulle själv satsat på det ifall mängden vätska är skapligt stor som i ditt fall. Men antagligen bara ifall vätskan inte når motorkylkretsen alternativt att motortillverkaren tillstyrker propylenvarianten. Tänk f.ö. på att glykolsorter inte går att blanda hur som helst, kan tydligen bildas "gegga" i systemet ifall man blandar fel sorter enligt denna tråd, skulle kollat med den tidigare ägaren vilken sort/fabrikat av glykol som använts och inte blandat in nåt annat.]*) Minus 40 grader enligt diagrammet en bit ner i denna sajt. Redigerad 24 April , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser