Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Cannehag

Vad är det här för mackapär?

Rekommendera Poster

Var just bort till båten för att hitta och påbörja felsökning av pumpen till värmaren. Vi har nyss köpt båten och jag försöker såklart bekanta mig lite med allt i den. Hittade denna som sitter i samma utrymme som brännaren. Är absolut långt ifrån kunnig på motorer och allt vad som finns till dem så jag undrar vad sjutton detta är för pryl?

moj%C3%A4ng.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är expansionskärl för kylvattensystemet. Tar upp volymökningen vid varmare kylvatten vid motorgång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det var så enkelt, tack :)

Det är expansionskärl för kylvattensystemet. Tar upp volymökningen vid varmare kylvatten vid motorgång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vadå enkelt, finns en del "om och men" även här. ;)

Man fyller enligt etiketten på "coolant" d.v.s. glykolvatten vid behov - detta i kallt tillstånd eftersom nivån varierar kraftigt med vätskans temperatur. Är månne ditt system anslutet till motorns kylkrets för att också ta tillvara gångvärme, i så fall kan motortillverkarens rekommendationer om kylvätskans rostskyddstillsatser gälla?

Skulle av lathet föredra blandningen 50/50 vad gäller glykol/vatten, lätt att måtta även om frysskyddet nästan blir onödigt bra vad gäller etylenglykol*. Eftersom båten är nyinköpt skulle jag nog testat frysskyddet med ett vätskeprov till bensintappens testare och kanske anpassat blandningsförhållandet för att försöka kompensera utifrån det.

Finns annars ett betydligt ogiftigare alternativ, nämligen propylenglykol, skulle själv satsat på det ifall mängden vätska är skapligt stor som i ditt fall. Men antagligen bara ifall vätskan inte når motorkylkretsen alternativt att motortillverkaren tillstyrker propylenvarianten. Tänk f.ö. på att glykolsorter inte går att blanda hur som helst, kan tydligen bildas "gegga" i systemet ifall man blandar fel sorter enligt denna tråd, skulle kollat med den tidigare ägaren vilken sort/fabrikat av glykol som använts och inte blandat in nåt annat.]
*) Minus 40 grader enligt diagrammet en bit ner i denna sajt.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...