Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jonas_JJ

Vad skall man använda för fästmaterial i en aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Det finns ett flertal trådar här om hur och vad man skall använda för att fästa saker i en aluminiumbåt.

Men det finns många bud och jag blir inte riktigt klok på det hela...

Jag har köpt en ny 7m alubåt och skall fästa radar bland annant, Kan man "ställa" fästet på plastbrickor och rostfiraskruv o mutter och plastbricker under samt sikaflex i hålen, Eller vad rekomenderar ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popnit i monel brukar rekommenderas vad gäller seglares aluminium-master, riggverkstäder har såna. Tror inte det finns skruvar i monel, märkligt nog? Använder du aluminiumbeslag mot båtens aluminium så behövs väl i princip ingen elektrisk isolering för att motverka galvanisk korrosion.
Alubatar här på forumet tillverkar alu-båtar och vet nog allt om detta, du kan ju prova att PM:a honom.

[själv har jag två plastknapar på storbommen, den ena som är skruvad med rostfri skruv sitter knappt fast alls, den andra är popnitad och sitter stabilt. (Använder bara den skruvade till att linda upp överskottslina mellan de bägge knaparna, det är ungefär allt den tål.)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det korroderat hål på min avgaslimpa av aluminium googlade jag på kemisk metall och hamnade på diverse bilmekarsiter. Man verkade överens om att ingenting fäster som epoxi på aluminium. Lagade alltså med biltemas epoxispackel, funkar suveränt och dessutom korrosionsfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flygplans nuförtiden limmas till stor del ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns också mutternitar i aluminium. Man borrar hål, sätter dit niten och drar åt med en speciell tång. Finns säkert som sats med olika storlekar på Biltema etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...