patrikflink 795 Postad 23 April , 2014 Testar att lägga in tråden här, flytta gärna den till lämpligare plats om den ligger fel! Nu till saken, båten står i kärran på MIN tomt ca 70cm från en tomtgräns som går till ett hyreshus med 6 lägenheter. Har inte byggt någon runt båten, bara intäkt med press och kan därför rullas iväg när jag vill. Inga fönster på gaveln eller balkonger på hyreshuset som ser min båt utan bara två ytterdörrar, ovanpå en lägenhet och en under. Dessa idioter tycker att det är fullt när dom går ut, dom har ingen altan eller gräsmatta m.m. bara en in och utgång. Idag så ringde en av dom och sa att om jag inte tar bort båten så skall dom polisanmäla mig för att jag inte ansökt om bygglov, vart helt ställd, brukar lätt brusa upp annars. Jag håller på att renovera/bygga om och har inte fört oväsen med sågar m.m. vid båten utan i garaget som ligger ca 12 meter bort ifrån huset, även tidigast 0900 och senast 2000. den där jävla pressen har hållt mig vaken hela natten sa den övre hyresgästen. båten förstör utsikten när jag går ut sa den nedre idag till mig, (han som skulle polisanmäla mig) Utsikten är över min tomt, vad det nu är för översikt med att se en gräsmatta och ett växthus??? Skall jag skita i vad dom säger eller har Ni några andra tips? Att flytta båten kommer att ske om ca 1 månad när jag är klar och sedan ligga i vattnet, men till hösten kommer ju samma sak igen, vinterförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 23 April , 2014 Du behöver inte bygglov! Kan den lätt flyttas och står på hjul. Så behöver man inte söka bygglov. Om du känner själv att uppställningen inte är speciellt störande. Be dem ringa polisen! De kommer inte att göra något! De är nämligen strängt upptagna med fartkontroller. De åker inte ens ut på inbrott.. Hur som helst. Du lär inte få böter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 April , 2014 Bara att ignorera dessa gnälliga typer, men hur stor båt rör det sig om? Om presenningen verkligen väsnas högt kan det vara ett legitimt klagomål men det är inget brott så polisen kommer att vara ointresserad, det är ett fall för störningsjourer eller miljömyndigheter som kommer att anmoda dig att få tyst på presenningen i värsta fall. Som kuriosa kan nämnas att det finns fall där själva hotet att polisanmäla det ena och andra i sig är olaga hot och faktiskt brottsligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 479 Postad 23 April , 2014 Det är olika i olika kommuner om en båt som är uppställd över vintern behöver bygglov eller inte. Bäst är att kolla vad som gäller där du bor. Polisen behöver du inte oroa dig för, det är kommunen som sköter tillsynen av bygglov. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 April , 2014 Enklast är att förekomma problemet. Ta några bilder och åk ner till kommunen och fråga. Då förekommer du problemet. Med största säkerhet är det avundsjuka som ligger bakom åsikterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 April , 2014 Om du inte har en friggebod på tomten har du rätt att ställa upp en byggnad om max 15 kvm utan bygglov. Båt på vagn som upptar en yta om mindre än 15 kvm borde falla under denna byggrätt. Denna byggnad får placeras på prickad mark, men står den närmare än 4,5 m (vill jag minnas) till grannens tomtgräns, så krävs skriftligt lov från grannen. Om detta är ett hyreshus, så sök fasighetsägaren och be om lov. Gnällspiken är rökt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 24 April , 2014 Jag har haft samma problem under flera år. Gjorde vad jag kunde med en, enligt dem, snyggare press i vitt (ser ut som snö) och så kapade jag bockarna lite för att minska höjden. Även om de inte gillade mitt "båthus" slutade de gnälla. Vet att de frågade andra granen (tvärs över) vad de tyckte men de hade tydligen svarat att "snyggt är det inte men vem bryr sig". Det här var när jag inte körde med vit press utan gröna, gula och randiga byggpressar. Jag kan hålla med dem men vad ska man göra? Ring kommunen och kolla vad som gäller sen kan du göra som du vill :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 24 April , 2014 Fråga dem var de har sina båtar uppställda på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 April , 2014 Jag byggde en båt i början av 1970-talet. Första året hade jag den i en lada, men flyttade med mig den när jag flyttade till Kungshamn. Ställde upp den på min morfars vedbodstomt, som han arrenderade av kommunen. Byggde ett presenningsskjul som var ca 10x4 meter och säkert 5 meter högt på nocken. Skjulet stod med ena gaveln i stort sett på närmaste grannens tomtgräns. Efter styvt ett år blev presenningsskjul anmält till byggnadsnämnden av "nån vän av ordning". Är ganska övertygad om att det inte var nån av grannarna, som skulle kunna ha haft ont av skjulet. Fick ett brev från byggnadsnämnden och har för mig att jag svarade att jag skulle riva skjulet och flytta båten nästa vår - dvs inom ett halvår. Jag var tidsoptimist och fick naturligtvis inte klar båten när jag hade tänkt. Nästa höst fick jag ett åläggande från byggnadsnämnden att jag skulle riva skjulet och flytta båten inom ett visst antal månader annars skulle det utgå vite. Strax innan tiden gick ut, rev jag skjulet och flyttade den nu nästan klara båten till en plats i hamnen. Upplevde att byggnadsnämnden agerade ganska långsamt i "mitt" ärende och kanske inte fäste så stor vikt vid det, även om de var tvungna att följa gällande lagstiftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 April , 2014 Finns väl alltid folk som irriterar sig på struntsaker.Påminner mig om flaggline-fejden i Gottskär, där miljööverdomstolen slog fast att smattrande flagglinor får man tåla. Fast i det fallet hade jag i.o.f.s. nog också surat lite, kan bli ett enerverande piskande. Kanske rent av skänkt en flagglinetystare till grannen? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 April , 2014 Testar att lägga in tråden här, flytta gärna den till lämpligare plats om den ligger fel! Nu till saken, båten står i kärran på MIN tomt ca 70cm från en tomtgräns som går till ett hyreshus med 6 lägenheter. Har inte byggt någon runt båten, bara intäkt med press och kan därför rullas iväg när jag vill. Inga fönster på gaveln eller balkonger på hyreshuset som ser min båt utan bara två ytterdörrar, ovanpå en lägenhet och en under. Dessa idioter tycker att det är fullt när dom går ut, dom har ingen altan eller gräsmatta m.m. bara en in och utgång. Idag så ringde en av dom och sa att om jag inte tar bort båten så skall dom polisanmäla mig för att jag inte ansökt om bygglov, vart helt ställd, brukar lätt brusa upp annars. Jag håller på att renovera/bygga om och har inte fört oväsen med sågar m.m. vid båten utan i garaget som ligger ca 12 meter bort ifrån huset, även tidigast 0900 och senast 2000. den där jävla pressen har hållt mig vaken hela natten sa den övre hyresgästen. båten förstör utsikten när jag går ut sa den nedre idag till mig, (han som skulle polisanmäla mig) Utsikten är över min tomt, vad det nu är för översikt med att se en gräsmatta och ett växthus??? Skall jag skita i vad dom säger eller har Ni några andra tips? Att flytta båten kommer att ske om ca 1 månad när jag är klar och sedan ligga i vattnet, men till hösten kommer ju samma sak igen, vinterförvaringen. Stadsbyggnadskontoret kan visst ha synpunkter på detta. Till och med om du ställer upp en husbil på din egen garageuppfart en längre tid kan nämnden ha synpunkter. Prata med din kommun och tro inte att du sitter helt säker. Ring dem idag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 24 April , 2014 Skulle ingorera dom helt, låt dom anmäla och ta ev. problem då. Förmodligen har du redan hunnit sjösätta då. Dom är förmodligen bara avundsjuka för att dom inte ha båt och bor i hyreshus. Jantelagen är STOR i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 24 April , 2014 Tack för alla svar! Jätte snällt av er. Ringde kommun och polis idag. Jag kan be dom att dra åt helvete (hyresgästerna)! Kommunen skrattade åt problemet som inte är ett problem enligt dom, polisen sa att jag skulle kolla med kommunen och sedan återkomma med en polisanmälan om jag vill. Är inte intresserad av vänskap sedan tidigare eller nu med idioterna. Du får ställa en båt/husvagn/bil som vinterförvaring på din tomt om den är borta minst 4 veckor under ett år. Permanent uppställning kräver bygglov. I mitt fall så står den på en kärra så det räcker att jag flyttar den 3cm efter ett år om jag vill vara riktigt elak. Då behövs ej bygglov. Jag är ganska snäll och trevlig, men dom har kokat sin sista potatis. Har en robot gräsklippare idag, finns det någon riktigt högljud gräsklippare på marknaden idag? Mvh Flink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 24 April , 2014 http://www.garaget.org/video/37297 Lycka till med grannarna och ge dom vad dom tål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 24 April , 2014 en sån hade nog gjort dom överlyckliga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 26 April , 2014 Tack för alla svar! Jätte snällt av er. Ringde kommun och polis idag. Jag kan be dom att dra åt helvete (hyresgästerna)! Kommunen skrattade åt problemet som inte är ett problem enligt dom, polisen sa att jag skulle kolla med kommunen och sedan återkomma med en polisanmälan om jag vill. Är inte intresserad av vänskap sedan tidigare eller nu med idioterna. Du får ställa en båt/husvagn/bil som vinterförvaring på din tomt om den är borta minst 4 veckor under ett år. Permanent uppställning kräver bygglov. I mitt fall så står den på en kärra så det räcker att jag flyttar den 3cm efter ett år om jag vill vara riktigt elak. Då behövs ej bygglov. Jag är ganska snäll och trevlig, men dom har kokat sin sista potatis. Har en robot gräsklippare idag, finns det någon riktigt högljud gräsklippare på marknaden idag? Mvh Flink Det varierar från kommun till kommun! Viktigt att påpeka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 April , 2014 (redigerade) http://www.garaget.org/video/37297 Lycka till med grannarna och ge dom vad dom tål Hörde nånstans uttrycket; " Att förlåta är en Gudomlig hämnd" Du kanske hade retat dem ännu mer genom att alltid va vänlig. Redigerad 26 April , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 April , 2014 Lite OT. Min fru var sur på mig och gickpå som bara kvinnor kan, efter ett tag var jag tvungen att säga något, mitt svar var "jag har inte sagt ett enda ont ord" frugans replik var " ja det är just därför" ridå. Man kanske inte ska vara för snäll, he he Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 April , 2014 Lite OT. Min fru var sur på mig och gickpå som bara kvinnor kan, efter ett tag var jag tvungen att säga något, mitt svar var "jag har inte sagt ett enda ont ord" frugans replik var " ja det är just därför" ridå. Man kanske inte ska vara för snäll, he he Kalle Det där känns igen. Hur är det det står i den gamla visan!? "Kärringar med sinne, de borde sitta inne" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 27 April , 2014 En gång på 80-talet (var det tror jag) i Kristinehamn kom det propåer från kommunen till alla båtägare som hade båt på tomten att de skulle bort. Efter diverse juridiska turer förlorade kommunen på så vis, att de inte kunder ge sig på annat än täckningar och ställningar som var förankrade i marken. Båtar med täckning på vagn med hjul utan annan kontakt med marken hade de inte befogenhet att styra över. Jag tror att i och med detta så ledsnade kommunen på att dj-s med sina invånare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 628 Postad 28 April , 2014 I vår kommun gäller att t.o.m. täckställning som står på backen är OK att ha uppe - om den avtäcks på sommaren. Dvs om man lämnar presenningen på även över sommaren är det ingen säsongsförvaring utan går över gränsen till att vara en "byggnad" i och med att den varaktigt är försedd med tak. Därför är det många som har kvar täckställningen men tar av presenningen på sommaren. Din båt på hjul tror jag aldrig kan bli en permanent byggnad om den flyttas bort en tid när det är säsong. Vilket ju också din kommun sagt. Säkert har någon i hyreshuset läst om husbilen som stod uppställd i princip året om, och drar en parallell till din båt (som inte är relevant). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2014 Sen kan det ju i sin enkelhet va så att vissa människor hela tiden irriterar sig på allt och alla. Deras irritation över båten kanske berodde på att de hade brist på andra saker att irritera sig på. Med tanke på det som Seawolf skrev så finns det ju också vissa kommunala tjänstemän och/eller politiker vars omdöme inte är 100%. Frågan om sjöbodar och boende i sjöbodar är ju ett "hett" ämne i mina trakter - Sotenäs Kommun. En nyanställd byggnadsinspektor (nån gång runt 1980) fick i uppdrag att inventera "användningen" av sjöbodar. På sin rundvandring kom han ner Springets småbåtshamn, där han fick se ett par gubbar som byggde på en sjöbod med lite udda placering. Byggnadsinspektören rök på gubbarna om detta, enligt hans uppfattning, svartbygge. En av gubbarna öppnade då en dörr och visade på en stor avloppsbrunn som dolde sig under byggnaden och informerade om att de var från en av kommunens större byggnadsfirmor och att de byggde detta hus som var en avloppspumpstation, beställd av Sotenäs kommuns Tekniska avdelning. Att det såg ut som en sjöbod berodde på att Sotenäs Kommuns byggnadsnämnd krävde att byggnaden skulle se ut som en sjöbod. Byggnadsinspektören blev med tiden en mycket aktad kommunal tjänsteman. Har själv varit kommunal tjänsteman på Sotenäs kommun under ett antal år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser