Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
alwi

Problem utombordare? Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Mercury 50 hk från 88 3cyl 2takt. Tänkte om det fanns någon som kunde knäcka nöten som jag själv blivit ståendes med.

 

Saken är den att när man vrider på nyckeln så drar startmotorn och sen låter det som att den ska tända men hugger till istället som ett bakslag. Detta har resulterat i att startmotorn givit upp och en ny är nu på plats. Men felet kvarstår.

 

Det är gnista och komp 8,5 över alla cylindrar. Den får soppa så bränslepumpen är ok. Har rengjort förgasarna även där fungerar allt som det ska. Har testat med annat reglage för att utesluta glapp och det är samma fel. Det är nya tändstift och bränslefilter, batteri, kablar. Så jag har bytt allt det vanliga men nu går jag bet.

 

Har börjat fundera på om det kan vara någon sensor för tändningen som är fel och isf vad kan det vara? Eller är jag helt ute och cyklar :) har ingen cdi box på denna raritet så min nästa utmaning är att ta bort svänghjulet och börja mäta. Någon som vet hur tusan jag mäter och vilka värden det ska vara?

 

Är ytterst tacksam för alla förslag , så länge det inte är att tippa den över kanten :) finns säkert saker jag inte tänkt på att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har en Mercury 50 hk från 88 3cyl 2takt. Tänkte om det fanns någon som kunde knäcka nöten som jag själv blivit ståendes med.

 

Saken är den att när man vrider på nyckeln så drar startmotorn och sen låter det som att den ska tända men hugger till istället som ett bakslag. Detta har resulterat i att startmotorn givit upp och en ny är nu på plats. Men felet kvarstår.

 

Det är gnista och komp 8,5 över alla cylindrar. Den får soppa så bränslepumpen är ok. Har rengjort förgasarna även där fungerar allt som det ska. Har testat med annat reglage för att utesluta glapp och det är samma fel. Det är nya tändstift och bränslefilter, batteri, kablar. Så jag har bytt allt det vanliga men nu går jag bet.

 

Har börjat fundera på om det kan vara någon sensor för tändningen som är fel och isf vad kan det vara? Eller är jag helt ute och cyklar :) har ingen cdi box på denna raritet så min nästa utmaning är att ta bort svänghjulet och börja mäta. Någon som vet hur tusan jag mäter och vilka värden det ska vara?

 

Är ytterst tacksam för alla förslag , så länge det inte är att tippa den över kanten :) finns säkert saker jag inte tänkt på att kolla.

Tycker det låter som felinställd tändning. Kommer gnistan när en kolv är på väg upp blir det tvärstopp. Vet inte om det är fysiskt möjligt på din motor, men du har inte satt tändkablarna på fel stift eller felkopplat kablaget till tändspolarna?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du riktig gnista på alla stiften som det ska va, om du jordar dem riktigt och kör runt ?.

 

Har du nån tändinställningslampa?. Så kan du ta ur stiften o kolla tändinställningen något så när.

 

Du har ingen läcka så det står vatten inne i cylindern, som gör att det blir för stort komp på någon cyl.?. Alternativ står bensin i någon cyl..

 

 

 

Mvh. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...