Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
smirre10

Har jag gjort rätt?

Rekommendera Poster

Hej

Vill bara höra från alla proffs där ute, efter att man läst om alla olika förslag på hur man gör blir man lite snurrig.

Det jag har gjort är att jag slipat 2 trädetaljer på min båt utvändigt troligtvis mahogny. Slipat ner till trärent sen betsat till den färg jag ville ha efter det kört på med rå olja blandat med balsamterpentin 50/50 till mättat trä. Nu tänkte jag dra på ett par lager med fernissa och har köpt schooner, har tvättat med T-röd innan.

Är det rätt väg kommer fernissan att fästa när jag har oljat innan?

Man läser så mycket om olika modeller att göra på så man blir helt snurrig.

Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den kommer att fästa 

Men du ett par lager skriver du, minst 7 om det ska vara någon nytta med arbetet du gjort!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rå linolja torkar ganska långsamt. Nu är ju den här utspädd med balsamterpentin, så det torkar väl lite fortare. Men jag skulle låta den torka ett tag innan jag fernissar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Glöm inte att förtunna fernissan dom första lagren med terpentin, för att den skall tränga in ordentligt i träet.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den kommer att fästa 

Men du ett par lager skriver du, minst 7 om det ska vara någon nytta med arbetet du gjort!

Kalle

Tack

Ja jag har räknat med 7-9 lager för att få det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svaren

Oljan har nu torkat ca 1v och jag tänkte blanda med lite förtunning dom första 2-3 lagren, går det bra med 10% balsamterpentin eller ska jag ta någe annat ? Det står ju på burken vad det ska vara men tänkte det kanske går bra med det jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda 50/50 första strykningen, 75/25 andra - sedan kör du 100% fernissa. Behöver inte vara jätteexakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda 50/50 första strykningen, 75/25 andra - sedan kör du 100% fernissa. Behöver inte vara jätteexakt.

Ok då kör vi på det :)

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...