Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
peddan11

Justera spridare på en Yanmar 4JH2E

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Yanmar 4JH2E år 93 och funderar på om man kanske borde justera spridrana på den?

Behövs det? och varför i sådana fall?

Peddan :mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går maskinen som den ska ser jag ingen anledning att provtrycka spridarna, justera gör man efter provtryckning om värdena på provtryckningen inte håller sig innom rätt värde.

Kalle

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en en Yanmar 4JH3, från 2000 i segelbåten som gått ca 1400 timmar. Den har vi aldrig provtryckt spridarna och kommer inte att göra det så länge motorn går bra. Hur vet jag att motorn går bra då? Varje är gör jag fullgastest flera gånger och kollar att maxvarvtalet är ungefär lika högt som tidigare. Då vet jag att motorn inte har tappat sin toppeffekt. Dessutom kollar jag då också att avgasröken är "normal", dvs som tidigare. Är motorn dessutom lika lättstartad som tidigare, vet jag att den går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man provtrycker spridare tittar man inte bara öppningstrycket utan även på hur "dimman" ser ut. Det händer att spridare sprutar lite snett eller har "efterdropp", motorn startar och går bra men på sikt bränner man sönder kolv/cylindervägg, avgasventiler eller spridare. På en större fartygsdiesel provtrycker man alltid spridarna med jämna mellanrum. Så det är absolut inte fel att provtrycka sina spridare samtidigt som man försäkrar sig om att spridarna går att ta ut. En provtryckning tar 5 min i provbänk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställde samma fråga till en marinmotorverkstad för ett antal år sedan. De frågade om jag haft loss spridarna tidigare och om motorn gick bra. Mina svar var "Nej" på första frågan och "Ja" på andra. Då ska du inte röra dem sa de.

Deras förklaring var att om jag inte haft loss dem regelbundet så skulle jag troligen inte få loss alla de brickor som sitter under spridaren. De koxar/bränner fast. De måste lossas för att få det tätt vid återmonteringen. Lossnar de inte så kan det krävas att toppen tas av för att knacka loss dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också ställt samma frågor till en Yanmar-verkstad och fått samma svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon.

Jag tackar för alla kloka svar.

Jag har bestämt mig för att låta spridarna vara.

Med vänliga hälsningar

Peddan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man gör som Pentax skriver. Sen stämmer det med spridarplym o efterdropp. Motor kan ta stryk, om inte annat kan de ryka eller dra lite mer bränsle och effekttapp.

Sitta kvar eller inte. Måste man ha ur dem så måste man. Brickor finns nya, sätet borstar eller brotchar man. Avdragare finns till spridare. Men ibland sitter de som fn.. Har varit med om där de satt så hårt att avdragarna kroknade, till slut blev jag förbenad o byggde ett verktyg. Då åkte även kopparhylsorna i toppen med :-) så de satt. Till o med resterande kopparhylsor satt i toppen så jag fick bygga ett verktyg för att få ur dom.

Kontentan. SMÖRJ spridarna vid montering. Sen kan ni ju alltid ta ett kompprov när spridarna är ur och se hur motorn mår.

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man gör som Pentax skriver. Sen stämmer det med spridarplym o efterdropp. Motor kan ta stryk, om inte annat kan de ryka eller dra lite mer bränsle och effekttapp.

Sitta kvar eller inte. Måste man ha ur dem så måste man. Brickor finns nya, sätet borstar eller brotchar man. Avdragare finns till spridare. Men ibland sitter de som fn.. Har varit med om där de satt så hårt att avdragarna kroknade, till slut blev jag förbenad o byggde ett verktyg. Då åkte även kopparhylsorna i toppen med :-) så de satt. Till o med resterande kopparhylsor satt i toppen så jag fick bygga ett verktyg för att få ur dom.

Kontentan. SMÖRJ spridarna vid montering. Sen kan ni ju alltid ta ett kompprov när spridarna är ur och se hur motorn mår.

Mvh.

Hej.

Motorn går bra. man blir ju alltid lite osäker när man hör en massa om vad man borde och inte bord :o särskilt när man inte är någon handyman B)

Skulle det behövas så blir det till att lämna in båten någon stans. o det lär väll kosta en del :(

Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du inga problem med temperatur, svårstartad, går ojämnt, knackar överdrivet, ryker, effekttapp, diesel i kylvattnet eller loss av kylvätska. Bara kör.

Den dan den sorgen. 90-95% av fallen går spridarna ur lätt. Men de resterande fallen sätter en på prov. Eller så kan kopparhylsan vara så korroderad att den måste bytas för att täta riktigt. Mot toppen, eller mot spridaren. Det tar nån timme att ta ur spridarna och kompprova o provtrycka om inget fastnat o något fel, OM MOTORN SITTER ÅTKOMLIGT och inte common rail spridare. Så överdrivet dyrt ska det inte bli.

Sen står det i regel i serviceböcker o intervaller vad som ska kollas o göras o inte göras.

Mvh.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...