iceman356 1 Postad 22 April , 2014 Hej Vad ska man ha för startbatteri till 2 st KAD 42:or ? Batteriet som sitter i dag är helt slut och har måtten L349 B175 H290. 142 Ah 850A(en) 12V Kan inte få in något längre batteri och kan ej hitta något som har de måtten på nätet. Krävs det att det är142 Ah 850A(en) ? Är det ok med endast 1 st till 2 st motorer ? Mycket tacksam för svar. Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 23 April , 2014 I instruktionsboken till KAD300, som bör ha samma startmotor som din, så anges att batteriet ska vara 88-140 Ah. Den motorn har jag för övrigt startat med ett litet fritidsbatteri, så det finns marginaler åtminstone när batterierna är någorlunda nya. Du bör kunna ha ett batteri till båda motorerna. Visserligen tappar du lite i redundans, men sannolikt har du en separat förbrukningsbank som du i värsta fall kan ta hjälp av, antingen genom hopkoppling med ett vred eller en startkabel. Sannolikheten att du helt lyckas tömma såväl förbrukningsbank som startbatteri är väl inte så stor och får du väl igång en motor så har du laddning. Jag skulle köpa ett startbatteri som passar i lådan och också övervägt att ha ett gemensamt batteri för båda motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 23 April , 2014 "Jag skulle köpa ett startbatteri som passar i lådan och också övervägt att ha ett gemensamt batteri för båda motorerna" Så skulle jag också göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 23 April , 2014 Varsågoda! http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-t3-125ah-2?category_id=13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 1 Januari , 2015 Ni som har dubbla Kad42:or i era båtar har ni ett eller två batterier ? I dagsläget har jag 2 st 75Ah 650 CCA(EN) som är ihop kopplade. Men nu skulle jag vilja byta till 1st pga utrymmesbrist så hur stort batteri krävs ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 1 Januari , 2015 jag kör med 1st startbatteri till mina Kad 43or, kommer ej ihåg storleken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Januari , 2015 (redigerade) Enligt handboken sid 76 är det 140 Ah som rekommenderas.http://www.marinfakta.se/wds_cms/pdf/ibok_31_41_42_43_44.pdfJag har en KAD43 och köpte ett nytt 90 Ah senast för tre år sedan. Inga startproblem. Ah i sig är inte problemet, det är att batteriet ska tåla startstömmen. Att starta en motor tar inte mycket kapacitet men batterier med högre märkkapacitet tål högre startström. Exakt var gränsen går är nog beroende på batteri. Redigerad 3 Januari , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 8 Januari , 2015 Ni som har dubbla Kad42:or i era båtar har ni ett eller två batterier ? I dagsläget har jag 2 st 75Ah 650 CCA(EN) som är ihop kopplade. Men nu skulle jag vilja byta till 1st pga utrymmesbrist så hur stort batteri krävs ?? Kolla Biltemas största AGM-batteri. Lämnar 850CCA och är på 95Ah så det borde funka bra. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 9 April , 2015 jag kör med 1st startbatteri till mina Kad 43or, kommer ej ihåg storleken. Hej Har du möjlighet att kolla vad du har för storlek på ditt batteri ? Jag har hittat ett AGM Banner på 92Ah 850 A (en) och detta bör ju räcka ! Tror ni att man även kan koppla in ankarspeler på detta ? Man kör ju motorn när man använder ankarspeler så det kan ju inte ta så mycket ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 10 April , 2015 Köp ett batteri som är anpassat för att dra igång diesel 6a så kommer det inte att bli några problem, sedan hade jag i alla fall monterat bogen på startbatteriet, men det är min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser