Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
emmersson

VP AQ 130 vevhusventilation = Problem!

Rekommendera Poster

Hallå ni som kanske vet?

Min motor (aq130) startar och går bra men vevhusventilationen trycks ut vid påfyllningslocket?

När motorn blir varm och vid höga varvtal under färd så kommer röken in i båten vilket är obehagligt och knappast hälsosamt.

jag har kollat silen och slang till luftfilter vilka är rena och ej igensatta.

Det är inte heller något direkt tryck i slangen till luftfiltret?

Undrade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Om jag förstår dig rätt så går slangen från vevhusventilationen direkt till luftfiltret som det ska?! Men du får ut övertrycket från ventilhuset genom oljepåfyllningslocket?!

Det ska sitta en gummipackning i underkant på oljelocket, kolla så att den sitter på plats. den kan vara gammal och läcka eller så kanske den saknas helt. Om man lyfter på locket när motorn går så kommer det puffar där ur men det ska inte komma ut något när locket är på.

Kolla också så att gummipackningen som sitter innanför oljefällan vid vev.ventilationen så att den finns på plats. Kolla även så att anslutningen in till filtret sitter som det ska.

Är du säker på att det inte är täppt i oljefällan, slangen eller upp i luftburken?

Med vänlig hälsning Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hallå ja! Jo visst är anslutningen som du frågar och det sitter en ny packning på oljelocket.

Skruvade bort oljefällan och kollade men packningen föll då i bitar, ska fixa en ny omgående.

Anslutningen till filtret är ok o slangen är ny samt att oljefällan är ren o fin och jag kan lätt blåsa rakt igenom.

Kan ventilerna spela någon roll i detta tro?

Undrandes Micke??

Redigerad av emmersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hallå ja! Jo visst är anslutningen som du frågar och det sitter en ny packning på oljelocket.

Skruvade bort oljefällan och kollade men packningen föll då i bitar, ska fixa en ny omgående.

Anslutningen till filtret är ok o slangen är ny samt att oljefällan är ren o fin och jag kan lätt blåsa rakt igenom.

Kan ventilerna spela någon roll i detta tro?

Undrandes Micke??

Ledsen att jag varit frånvarande ett tag, tentor som ska skrivas har tagit all min tid!!

Visst kan ventilerna spela en viss roll men det är så små toleranser mellan skaft och ventilstyrning så det borde inte komma därifrån. Ställ ventilspelet till 0.5mm på alla ventiler, samma avstånd oavsett kall eller varm motor. Vet du hur man justerar ventilerna? 

Annars är det bara vevhustrycket som kan komma upp via stötstängerna upp i ventilkåpan..

Det kan kanske vara så att du har ett litet läckage på avgaspackningen som pyser när trycket ökar? känn med handen under gång om det eventuellt kan komma därifrån.. nu kom jag att tänka på att jag hade ett liknande problem förra säsongen och då visade det sig att avgasslangen som sitter mellan avgaslimpan och drevet, på baksidan av motorn, hade fått en del sprickor och börjat läcka. kolla också så att avgaskröken är hel, den kan rosta sönder i underkant!! (det gjorde min)

sidor med bra reservdelar är Drevdelar.se och CVI-Automotive.se

mvh

Redigerad av Hellix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå ni som kanske vet?

Min motor (aq130) startar och går bra men vevhusventilationen trycks ut vid påfyllningslocket?

När motorn blir varm och vid höga varvtal under färd så kommer röken in i båten vilket är obehagligt och knappast hälsosamt.

jag har kollat silen och slang till luftfilter vilka är rena och ej igensatta.

Det är inte heller något direkt tryck i slangen till luftfiltret?

Undrade?

Om du det rullade mässingsfiltret kvar i oljefällan, ska du ta bort det. Det används inte i marinmotorer. Det kan vara så att du har ett ventilerat oljepåfyllningslock. I så fall ska du byta det till ett tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden eftersom jag har ett liknande problem hoppas det är ok.

Har satt i en renoverad AQ115 fd bilmotor och det ryker också ganska ordentligt när motorn blir varm. Kommer dels via slangen uppe vid luftfiltretmen även via oljestickan.Alla tips är extremt välkommna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden eftersom jag har ett liknande problem hoppas det är ok.

Har satt i en renoverad AQ115 fd bilmotor och det ryker också ganska ordentligt när motorn blir varm. Kommer dels via slangen uppe vid luftfiltretmen även via oljestickan.Alla tips är extremt välkommna!

Då är nog motorn väldigt sliten, och behöver en renovering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...