Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Cannehag

Ny båt inhandlad, behöver lite hjälp med resten :)

Rekommendera Poster

Hej, nu har vi äntligen fått hem vår fina Maxim 26 till Karlskoga.

Jag tänkte uppgradera lite förtöjningsutrustning och kikade runt lite på seasea.se.

Eftersom vi kommer ha båten i ett sjösystem som är tämligen väderskyddat så funderar jag om om dessa kanske kan passa ?

 

Xmarine Dock 14mm

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=36451

Kanske 2x12m och 4x6m ?

 

Nu ligger vi mest vid brygga, men det kan ju hända att vi hamnar någon annanstans också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog stört omöjligt att ha för mycket tamp på båten. Rätt vad det är så vänder vinden och du vill ha ut dubbla ankare, eller helt plötsligt så hittar du en perfekt nattplats - men med 25 meter till närmsta förtöjningspunkt.

 

Även om du ligger skyddat så kan det spara på tamparna om du sätter på någon form av ryck/gnagdämpare. Själv ligger jag illa till och har stålfjädrar, men för dig kanske det räcker med gummivarianterna att trä på de tampar du tänkt ha för bryggförtöjning.

 

Personligen har jag inga som helst problem med vanlig treslagen lina när jag ligger i naturhamnar. Den är billig att ha i stora kvantiteter och lika billig att åka till närmsta varuhus att byta ut när den gnagts ett par år mot klippkanter och rötter. Men på detta område kommer du nog få en hel del olika åsikter ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bjaerven

 

Jag håller fullständigt med dig.

 

Har försökt uppskatta hur mycket lina jag har ombord och gissar på ca 400 meter av olika längder och grovlekar. Det inkluderar tre klompletta ankarutrustningarna och en 50 meter ankarolina. En del lättåtkomligt och en hel del ganska undanstuvat.

 

post-53310-0-81356600-1398198314_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, man kan inte ha för mycket tamp..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj som jag kom att tänka på.

 

För hade jag ganska grova förtöjningsändar. Ni vet det där med;" Förtöj alltid för storm"

 

Jag har gått ner rejält i grovlek för de första  ändarna jag använder på andra ställen än hemmahamnen. De ändar jag brukar ta till först är 12 mm. När man är ute och seglar är det ju i regel bra väder och klena ändar är lättare att hantera. 

 

Man är ju i stort sett ombord och det är lätt att komplettera vid behov. Jag kommer ihåg en gång när jag låg långsides förtöjd med 8 grova ändar, fördelade på mina 4 knapar. Var ändå orolig att knaparna på lovartssidan skulle ryckas ur däcket, trotts "stora" brickor under knaparna.

 

Det visade sig senare att trotts en bricka under aktra knapen på 50x150 mm så hade det blivit en spricka i laminatet i den förliga kanten på brickan. 

 

På min nuvarande båt fick jag till min förskräckelse se att brickorna under den enda knapen på fördäcket hade bara nån mm större diameter än muttern. Gick till den lokale bysmeden som har stor erfarenhet av båtar och båtliv  och skulle köpa en 5 mm rostfri plåt på 200x300 mm, Han föreslog en 10 mm Aluminiumplåt med samma mått.

 

Minst lika viktigt som förtöjningsändarna är att knaparna sitter fast. Vad spelar det för roll om man "förtöjt för storm" om knaparna ryckts ur däcket och bara efterlämnar ett hål!?.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj som jag kom att tänka på.

 

För hade jag ganska grova förtöjningsändar. Ni vet det där med;" Förtöj alltid för storm"

 

Jag har gått ner rejält i grovlek för de första  ändarna jag använder på andra ställen än hemmahamnen. De ändar jag brukar ta till först är 12 mm. När man är ute och seglar är det ju i regel bra väder och klena ändar är lättare att hantera. 

 

Man är ju i stort sett ombord och det är lätt att komplettera vid behov. Jag kommer ihåg en gång när jag låg långsides förtöjd med 8 grova ändar, fördelade på mina 4 knapar. Var ändå orolig att knaparna på lovartssidan skulle ryckas ur däcket, trotts "stora" brickor under knaparna.

 

Det visade sig senare att trotts en bricka under aktra knapen på 50x150 mm så hade det blivit en spricka i laminatet i den förliga kanten på brickan. 

 

På min nuvarande båt fick jag till min förskräckelse se att brickorna under den enda knapen på fördäcket hade bara nån mm större diameter än muttern. Gick till den lokale bysmeden som har stor erfarenhet av båtar och båtliv  och skulle köpa en 5 mm rostfri plåt på 200x300 mm, Han föreslog en 10 mm Aluminiumplåt med samma mått.

 

Minst lika viktigt som förtöjningsändarna är att knaparna sitter fast. Vad spelar det för roll om man "förtöjt för storm" om knaparna ryckts ur däcket och bara efterlämnar ett hål!?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren allesammans!

Nu har jag beställt lite startprylar i alla fall, senare kommer jag säkerligen komplettera med mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, du lär dig så småningom. Alla har sina sätt att sköta och åka båt och väldigt många fungerar, fast olika. :-)  Och det mesta går att laga med Epoxi.

 

- Omdöme får man av erfarenhet.

- Erfarenhet får man av bristande omdöme.

En av de få positiva spiralerna här i världen. :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...