Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
MrSmith

Dubbel moms på båtar inom EU?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag blir inte klok på vad som galler angående moms på begagnade båtar med (och detta ar vktigt) låga motortimmar. Hoppas någon har kan reda ut begreppen.

 

Hittade en motorbåt från 2007 i Danmark. Båten ar i bra skick och hade enbart gått ca 70 timmar. Båten ar Dansksåld ny från Marina till en privatperson som ar enda agaren (som aven betalt Dansk moms nar den koptes). Båten ar drygt 10m och CE markt.

 

Innan jag kopte båten laste jag VERKLIGEN på allt jag kunde hitta på natet om mport och skatt inom EU, for att gora allt på ratt satt, och kom fram till att Fri rorlighet av varor var det som gallde, bara man hade papper på att forsta koparen betalt moms.

 

Nedan ar några av lankarna som beskrev vad som galler. Dar står bl a "Når du köper begagnad båt inom EU ska vare sig moms eller tullavgifter betalas. Momsen är trots allt redan betald en gång" vilket jag tycker verkar logiskt. Momsen ar ju aven samma 25% i Danmark, så prisbilden ar ju samma som i Sverige. 

 

http://www.atlantica.se/skepparguiden/tips-nar-du-koper-bat/hur-koper-man-bat-utomlands/

http://www.atlantica.se/skepparguiden/tips-nar-du-koper-bat/kopa-bat-i-danmark/

 

 

Sagt och gjort, båten koptes och fraktades hem till Sverige av mig sjovagen. Av en handelse pratade jag med en båt-kompis om mitt nya kop och han sa att Skatteverket jagade folk som tagit in båtar sjalv och jag fick några exempel på personer som fått anmodan att betala moms trots att deras båtar redan var momsade inom EU. Det fanns tydligen en definition som Skatteverket anvander som sager att "om båten saljs innan den varit i bruk mindre an tre månader eller den fardats mindre an 100h", så skall den raknas som ny och man skall då betala Svensk moms!!! Min båt har ju varit i bruk i 6 år, kanske legat i vattnet 2-3 år av dessa år, men inte kort mer an ca 60 timmar (tachometer på motorerna). Innebar detta att jag nu definitionsmassigt har en "ny" båt från 2007, och helt plotsligt blivit en omedveten skattesmitare? Detta kan ju inte vara mojligt. Har jag tolkat denna nya informationen fel, och om inte - hur tanker de? Jag kan i viss mån forstå om det står en icke sjosatt båt från 2007 på en marina, men om en privatperson saljer en båt han brukat, men inte kort så mycket med så kan den val inte klassas som ny efter 6 års brukande?

 

Tackam om någon kan hjalpa mig i denna djungeln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du SKV i hälarna i nuläget eller har du planer på att ringa och lämna personnummer och ärende - det skulle nämligen inte jag riskera. Sen står det ju faktiskt att båten ska ha "färdats" och inte att motorerna har varit igång (hur man gör enl. praxis vet jag INGET om). Men om du tänker efter så kanske du bogserade båten hem i 5 knops fart varpå du var ute och överbyggnadsseglade ett dygn på Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vem ska titta på dina timräknare? båten är ju flera år gammal och det ena någon kan se (via försäkringsbolag, eftersom båtar inte registreras). Jag håller med om att frågan är intressant och är rätt övertygad om att din båtgranne har fel.

 

Hur som så har du nog inget att vara rädd för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bjaerven:
Nej jag har inte dem i halarna, och tanker val inte direkt kontakta dem om det inte blir absolut nodvandigt. Men jag har en lustig fix tanke på att gora ratt for mig (då lagar/reglerar forståndiga). Det var aven anledningen att jag laste på så mycket jag bara kunde hitta om import av beg båt inom EU, och blev ganska chockad nar jag nu hittade denna skrivelse hos skatteverket i veckan. Det ror ju sig om stora pengar och detta pålagg på 25%skulle gora min båt extremt overprisad. Det har lite tagit bort gladjen att ha kopt ny (begagnad) båt

 

Enligt min båtgranne så gor kontrollanter från Skatteverket i Sodra Sverige bryggbesok och går omkring som "turister" och småpratar med båtagare och berommer deras båtar och frågar var de kopt den. Om det framkommer att det ar privatimport så tar de fram legitimationen och ber om detaljerad information. Det finns sakert någon regel som gor att de har ratt att kontrollera, eller att man får ålaggande att med heder och samvete svara på någon blankett. Hur kul ar det? Man blir ju tvungen att se alla turister som en potentiell kontrollant och svara kort och oforskamt om de tycker att ens båt ar fin.     

 

Frågan ar ju vad som menas med "fardats"? I mitt fall har ju båten varit i sjon drygt 730 dygn (2 år) så om inte 4 av dessa dygn (100h) raknas ar det ju något allvarligt fel i lagen, eller i allla fall (och nu forsker jag vara neutral) inget som en EU skattebetalare kan forlika sig med! Det blir ju dubbel moms på en vara. 

 

Jag måste gå till botten (ursakta uttrycket) med detta, annars kommer jag inte kunna koppla av i sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått reglerna rätt så är de till för att förhindra att man tar in en vara till ett EU land med låg moms för att sedan direkt föra vidare hit med en högre moms. Det är så jag uppfattar det. Men prata med skattemyndigheterna, de är inga skurkar som vill suga ut allt. Det är bara polisen som är tvungna att anmäla ett brott de fått höra om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bjaerven:

Nej jag har inte dem i halarna, och tanker val inte direkt kontakta dem om det inte blir absolut nodvandigt. Men jag har en lustig fix tanke på att gora ratt for mig (då lagar/reglerar forståndiga). Det var aven anledningen att jag laste på så mycket jag bara kunde hitta om import av beg båt inom EU, och blev ganska chockad nar jag nu hittade denna skrivelse hos skatteverket i veckan. Det ror ju sig om stora pengar och detta pålagg på 25%skulle gora min båt extremt overprisad. Det har lite tagit bort gladjen att ha kopt ny (begagnad) båt

 

Enligt min båtgranne så gor kontrollanter från Skatteverket i Sodra Sverige bryggbesok och går omkring som "turister" och småpratar med båtagare och berommer deras båtar och frågar var de kopt den. Om det framkommer att det ar privatimport så tar de fram legitimationen och ber om detaljerad information. Det finns sakert någon regel som gor att de har ratt att kontrollera, eller att man får ålaggande att med heder och samvete svara på någon blankett. Hur kul ar det? Man blir ju tvungen att se alla turister som en potentiell kontrollant och svara kort och oforskamt om de tycker att ens båt ar fin.     

 

Frågan ar ju vad som menas med "fardats"? I mitt fall har ju båten varit i sjon drygt 730 dygn (2 år) så om inte 4 av dessa dygn (100h) raknas ar det ju något allvarligt fel i lagen, eller i allla fall (och nu forsker jag vara neutral) inget som en EU skattebetalare kan forlika sig med! Det blir ju dubbel moms på en vara. 

 

Jag måste gå till botten (ursakta uttrycket) med detta, annars kommer jag inte kunna koppla av i sommar.

 

Nämen jag tror vi är på samma linje, jag gillar inte heller att leva på lagens marginaler och vill allt annat än att uppmuntra till något ekobrott, men det låter mystiskt att du ska behöva momsa igen. Gör som föregående talare säger och ring in till SKV upplysningsvis med ett scenario. Mina erfarenheter är att de är mycket hjälpsamma med deklarationsfrågor för både privatpersoner och småföretagare så varför inte även detta(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla 12V på timräknaren några dagar, problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Martin, men det ar nog inget jag vill gora. Då lägger jag hellre energin på att flå- kora runt i havet tills jag passerat de magiska 100h.

 

Jag satt o raknade lite på mina gamla båtar. De säsonger jag kort mycket, har man kanske pressat ca 50h, och då har det varit mycket åkande. Normalt kor vi 1-3h sen ligger man still 3-5 dagar, kanske kor någon liten runda på 30 imin. Tror en normal sommar for mig landar på 25-35 timmar, det innebar ju att med min "takt" skulle en ny båt forbli ny fram till fjarde säsongen. Det måste vara feltank i den lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är "kraftigt" begagnad så du har inget att oroa dig för

Att folk från skatteverket skulle gå omkring på bryggorna och fråga/jaga folk som importerat båt från EU land som är nästan ny är garanterat ren lögn  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis är det en definitionsfråga när man bestämmer hur en båt används. En styrpulpetbåt används främst genom att man kör den från punkt A till B och brukstimmarna kommer just från antalet körtimmar.

En beboelig båt används ju även när man använder den för fritidsboende. Då borde man ju rimligtvis kunna addera körtimmarna och boendetimmarna; 3 timmar för motor och tre dygn i en naturhamn ger 24hx3+3h=75h

 

Om det här orsakar sömnlösa nätter så räcker det i TS fall att koppla en hopptråd till timräknarna och glömma dit den under ett veckoslut för att bli fri från våndan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns tydligen en definition som Skatteverket anvander som sager att "om båten saljs innan den varit i bruk mindre an tre månader eller den fardats mindre an 100h", 

 

Om jag tolkar det du skriver ovan så är det antingen tre månader eller hundra timmar som gäller.

Annars borde det stå "om båten saljs innan den varit i bruk mindre an tre månader och den fardats mindre an 100h", 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@martin 3

Som det ar formulerat står det att "om något av följande krav A ELLER B ar uppfyllt så raknas båten som ny", jag har last om texten flera gånger for att verkligen se om jag last/ forstått fel, men min tolkning ar att definitionen tacker min båt (och aven annu aldre som korts sparsamt). Jag skall ringa SKV Ludvika och se vad de sager imorgon. Som någon sa tidigare - anledningen till denna skrivning borde ju vara att blocka de som koper nya båtar med lagre moms, vinterforvarar dem utomlands och sedan kor hem den "begagnad" for att undvika moms. Min båt ar ju 6 år gammal och har varit brukad under minst 4 av dessa sasonger. Att forre agaren inte kort langre an 20-30 per sasong med motor gor ju inte båten nyare.... Han kanske hade en favorit gasthamn inom 1h kortid.

 

Fullstandig skrivning hittas i skatteverkets folder 556 (inlagt i redigera)

Redigerad av MrSmith

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Timtalet kan inte vara relevant, oavsett vad Skatteverket säger. Timräknare är inte obligatoriskt, och du (eller ägaren före dig) kan mycket väl varit tvungen att byta instrumentet.

 

Intressant är också begreppet "färdats mindre än 100h" som du citerar i ditt första inlägg. Hur kan Skatteverket kontrollera om en segelbåt färdats mindre än 100h ?  Timräknaren är ju kopplat till motorn, den startar inte så fort båten används. Nu var ju visserligen din en motorbåt, men samma regler gäller väl båda.

Tror därför inte på att det finns någon 100h-regel som Skatteverket verkligen kan praktisera.

 

Däremot avslöjar skrovnumret, som ju är ett skallkrav på alla CE-godkända båtar, allt de behöver veta - tillverkningsland, tiden för tillverkning och årsmodell o.s.v.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst att kolla, det finns ju en risk att säljaren begär tillbaks den moms han betalt i Danmark eftersom han enligt reglerna säljer en ny båt.

 

Ett alternativ är att säljaren sänker priset med sin Danska moms på båten när den var ny som han ska få tillbaks och att du betalar Svensk moms på den summa du betalar för båten. Mera "rättvist" är väl om säljaren sänker priset med en del av den moms han ska få tillbaks så att ni båda tjänar lite extra på affären. Vet inte om detta funkar, men det borde det ju göra.

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

 

Jag antar att det förutsätter att Danmark och Sverige har samma regler för att definiera om båten är att betrakta som ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant diskussion. Tyvärr kan det nog i vissa fall bli en tolkningsfråga. Från myndigheternas sida. Har varit med om det i några fall. Och då avgörs det tyvärr mer av personen som sitter mitt emot dig.

Lägg ut deras svar sen. Verkar luddigt det där.

Kan dra en paralell. Köpte du bil förut så var det 700 mil eller 1år för att räknas som beg. vid inport från tex. Dnmrk. I Dnmrk var de tvungna att sälja bilarna utan statliga påslagen, då detta skulle skattas o momsas hemma. Vilket gjorde att bilarna blev löjligt billiga nya pga deras skatteregler. Vilket gjorde att handlarna inte gick med på det. Vilket gjorde att en del drog dem i EU domstol och faktist vann målen.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du hittat en intressant regel hos Skatteverket.

Enligt http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800024492/1327312607290/55607.pdf

 

Så gäller

Ett fartyg – som har en längd över 7,5 meter – räknas som nytt om något av följande förhåll -

anden är uppfyllt:
 
– Det köps inom tre månader efter det att det första gången tagits i bruk
eller
– har färdats högst 100 timmar före köpet
 
Är båten under 7,5 meter så gäller alltså inte detta. I ditt fall är båten 10 meter och 7 år gammal vilket innebär att du måste visa att den färdats mer än 100 timmar innan köpet.
 
Hur man gör detta måste du nästan kontrollera med Skatteverket, det kan ju inte vara lagstiftarens mening att en 7 år gammal och använd båt skall anses ny. (Bastubåtar t.ex. måste ju ha det ännu svårare i så fall.) Det kanske finns någon schablon att båtar räknas med 20h användning per år eller liknande?
 
Men kolla upp vad som gäller, det skall ju inte heller gå att komma runt lagen genom att "lagra" båtar i några år och sedan omsätta dom.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

 

Jag antar att det förutsätter att Danmark och Sverige har samma regler för att definiera om båten är att betrakta som ny?

Det är mycket sannolikt att reglerna är de samma eftersom de i grunden utgår från eu-direktiv. Jag har inte kollat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@marinjohan

Ja, det var den broschyren jag hittade som gjorde mig lite kallsvettig. Laste på som f*n innan jag hamtade båten så at allt var frid o frojd och inom "lagens" ramar, men givet tolkningen på den skrivningen kan jag ha blivit omedveten skattesmitare.

 

Jag har skrivit till SKV och beskrivit laget for att få deras bedomning. Kommer givetvis att uppdatera har nar jag får svar. De sa det kunde droja då det ar många deklarartionsfrågor just nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ett grundläggand fel i den text som citeras:

"– har färdats högst 100 timmar före köpet"

 

Det saknas ett "i" (har färdats i högst....). Så som det står nu avses inte en tid utan ett avstånd. Avstånd mäts inte i timmar.

Om det är användning som avses, skulle det stått. Inte "färdats". Kan du tillgodoräkna dig antalet timmar sträcka den har "färdats" på landtransport också ?  Det står inte att färdvägen måste ha varit i vatten :P . Och återigen - på vilken mätare avläser man färdtiden om "fartyget" är en segelbåt ?  Också intressant att Skatteverket har en egen definition av "fartyg" som flytetyg över 7,5m när det är 12x4m i andra sammanhang.

Typisk broschyrtext, som inte är tillämpbar som den står !

 

Kan tyckas att jag är petig, men alster från Skatteverket som verkligen är regler genomgår granskningar. Dessa skulle rensat bort ovanstående motsägelsefulla text och ersatt den med en tillämpbar med alla uppenbara kryphål tilltäppta.

 

Återstår att se om tjänstemannen som får nöjet att svara på din fråga är mer insatt eller om denne också bara har läst broschyren. Använd gärna motargumenten ovan, skulle vara intressant att veta hur de kan mäta timmars färdväg på en segelbåt, om man bytt mätaren i båten eller om den helt enkelt inte har någon inkopplad timräknare.....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från SKV och det var lite "upplasning" ur nannda brochyr, med kontentan att "det ar såunda tillrackligt att ett av kraven ar uppfullda for att det utgor ett nytt fartyg" (notera benamningen fartyg) .sen komer "eftersom din båt ar over 7,5m och korts (notera korts) mindre an 100h innan kop så raknas den som ett nytt transportmedel och du skall betala svens mons med 25% på inkopspriset"  och sedan kommer anmodan om att anmala så de kan skicka mig deklaration och inbetalningsblankett.

 

Detta ar ju det sjukaste jag varit med om.... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått dig rätt så köper du båten av en privatperson.

Vid köp mellan privatpersoner utgår ALDRIG moms inom EU. Han har ju redan erlagt moms för flera år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gantika

Det ar ju precis det som SKV (och min rubrik) sager att man enligt dem skall betala moms på ett NYTT fordon i det land det ar tänkt att brukas. De bekraftar ju i mailsvar att båten raknas som ny enligt en definition som någon EU snubbe har komponerat (3 månader/100h). 

 

Min båt ar 80+ månader/75h, alltså ny enligt SKV och skall darfor momsas - igen.

 

Logiskt? Nej!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fick svar från SKV och det var lite "upplasning" ur nannda brochyr, med kontentan att "det ar såunda tillrackligt att ett av kraven ar uppfullda for att det utgor ett nytt fartyg" (notera benamningen fartyg) .sen komer "eftersom din båt ar over 7,5m och korts (notera korts) mindre an 100h innan kop så raknas den som ett nytt transportmedel och du skall betala svens mons med 25% på inkopspriset"  och sedan kommer anmodan om att anmala så de kan skicka mig deklaration och inbetalningsblankett.

 

Detta ar ju det sjukaste jag varit med om.... :o

 

Svara vederbörande:

"Enligt vedertagen definition (i sjölag m.m.) är ett fartyg en båt som är längre än 12m och bredare än 4m. Kan Skatteverket ha en egen definition på "fartyg" ?

 

Jag vet inte om motortimräknaren ens fungerar och kanske t.o.m. är den utbytt. Motortiden på mätaren på min båt är nämligen orimligt låg för båtens ålder.

Det finns ju dessutom inget krav på en timräknare i en båt överhuvudtaget, än mindre en som räknar hur många timmar båten körts eller seglats. Eftersom det alltså inte finns några krav på att en mätare skall fungera eller ens finnas, så kan ju inte Skatteverket kräva att jag skall bevisa något vad gäller användningstiden.

 

V.v. mejla mig ett utdrag ur det formella regelverket som ligger till underlag för broschyren, och där det framgår vad det är för "driftidmätare för färdtid" som Skatteverket anser finns i alla båtar och som avgör om det är en ny båt eller ej".

 

Det kan vara så att "och" egentligen är "eller" och tvärtom om man läser den verkliga texten. Dvs har man ingen timräknare eller har segelbåt så är det 3 mån som gäller. Är båten nyare än 3 mån måste man kunna bevisa att den gått mer än 100h.

Det är inte bara logik i det, har en bekant som tagit hem två "nya" båtar från annat EU-land med något års mellanrum, och där var det 3 mån som gällde. Inget tal om "körtid" eftersom de väntade tills de var mer än 3 mån gamla.

 

Alternativt gör du ingenting. Bråkar Skatteverket någon gång i framtiden så är det bara säga att du upptäckt att timräknaren varit urkopplad så den går inte att lita på (ta gärna ett foto på de urkopplade sladdarna) och hänvisa till båtens ålder.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast "Fartyg" är väl alla farkoster avsedda att färdas på vatten. För "Skepp" är det dock 12x4-regeln som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar,

 Ja det ar ju så man får gora. Finns ingen logik och inget satt att mata rattvist.

 

Jag drog ett exempel till dem dar jag sa att jag och min kompis lamnar hemmahamnen på fredag for att tillbringa en långhelg i favorit viken. Han med segelbåt och jag med motorbåt. Ja tar mig till viken på 1 timme och segelbåten kommer om ytterligare 5-6 timmar, då det var svag vind. Vi har båda familjen med oss i båtarna och bor i dessa på svaj under hela helgen. På sondagen drar segelbåten hem på formiddagen och jag gasar hem på eftermiddagan. Vi lagger till ungefar samtidigt i hemma hamnen. Vad raknas som fardats - har han fardats 14 timmar och jag 2? eller har vi båda fardats (brukat) båtarna lika mycket, dvs en helg?

 

Ang Tachometer:

Tyvarr finns det ju alltid mojlighet att plugga in på motorns buss for att få exakt timantal motorn snurrat (om du det ar vad "fardats" innebar).

 

Vet inte hur gammal lagen ar men brochyren utkom 2012, så det ar inte omojligt att din kompisar med ar "skyldiga" att peta in 25% i dubbel moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Mackey:

 

Jag antar att det förutsätter att Danmark och Sverige har samma regler för att definiera om båten är att betrakta som ny?

Det är mycket sannolikt att reglerna är de samma eftersom de i grunden utgår från eu-direktiv. Jag har inte kollat.

 

Mackey

Det verkar som om de är desamma ser jag nu:

 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145054P34

 

Det är en lång sida men söker man på "båd" ser man att de verkar ha samma formuleringar.

 

Trist för TS. Efter lite surfning har jag dessutom fått intrycket att den dansken säljaren egentligen till danska skatteverket ska ange att han har sålt en momspliktig ("ny") båt till en köpare i ett annat EU-land. Detta oavsett om han vill återkräva momsen eller ej. Gör dansken detta får väl svenska skatteverket upp ögonen på TS, tyvärr. Obs - brasklapp för att jag kan ha fått denna del helt om bakfoten, har inte tid och möjlighet att på "advokatnivå" studera frågan.

 

Tror att om det formellt sett skulle ha hanterats optimalt för TS del så skulle frågan om moms ha hanterats i köpeavtalet. Man kunde ha kommit överens om att säljaren skulle återkräva momsen samt anmäla att den "nya" båten sålts till köpare i ett annat EU-land, och att köparen till svenska skatteverket skulle anmäla köp av "ny" båt och betala svensk moms. Givetvis hade man då även fått förhandla om hur detta skulle påverka priset. Kanske hade det blivit ett annat.

 

Usch, ingen rolig sits. Verkade säljaren vara en ärlig och rejäl människa kanske man kan ta en diskussion med honom för att lösa frågan ? Räknade han med att kunna återkräva momsen när han satte priset, om inte kanske han är villig att återkräva momsen och översända hela eller en del till TS ?

 

Det är ju inte så kul att ha risken att säljaren återkräver momsen, och att svenska skatteverket då avkräver TS moms, hängande över sig. Man har ju ingen aning om/när säljaren kan komma att göra detta. Kanske visste han inte om möjligheten vid försäljningen men får upp ögonen för den lite senare.

 

Obs - glöm inte brasklappen ovan. Jag är inte någon expert på detta.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod det något i köpeavtalet om hur många timmar motorerna hade körts ?

 

Kan man hävda (om det är två motorer) att de aldrig körts samtidigt, i så fall har båten färdats i 2x70 = 140 timmar dvs den är därmed begagnad och således momsbefriad ?

 

Hävda att leveransen var en del av köpet, kanske tog den mer än 30 timmar så att båten kom uppi 100 timmar totalt ?

 

Spånar bara lite. Hur man än gör måste nog säljaren vara med på noterna. Antingen vad gäller momsåterkrav eller vad gäller att "göra båten begagnad", tex mha intyg om att motorerna sällan körts samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gantika

Det ar ju precis det som SKV (och min rubrik) sager att man enligt dem skall betala moms på ett NYTT fordon i det land det ar tänkt att brukas. De bekraftar ju i mailsvar att båten raknas som ny enligt en definition som någon EU snubbe har komponerat (3 månader/100h). 

 

Min båt ar 80+ månader/75h, alltså ny enligt SKV och skall darfor momsas - igen.

 

Logiskt? Nej!

 

Vad det handlar om är att om det sker ett köp mellan två PRIVATPERSONER så utgår ingen moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fartyg: Farkost som används till eller kan användas till transport på vatten." IS Regel 3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...