rydan88 0 Postad 22 April , 2014 Hej. Är inne på att skaffa en annan båt. Har hittat en som är intressant. En daycruiser på 18fot, ca 1200kg, som det sitter en Volvo Penta 4,3GL på 190hk från 2007 i. Jag har idag liknande båt, samma storlek och vikt, fast med en gammal Johnson 140hk VRO från sent 80-tal. Har läst att den skall vara bland det mest törstiga man kan hitta. Kommer jag märka någon skillnad i bränsleekonomi? Min gamla Johnson suger i sig rejält med bränsle.... Någon som har egna erfarenheter från 4,3an? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 22 April , 2014 Den motorn bör ju vara mer än väl tillräcklig till den båten vilket bör innebära lägre belastning och därmed lägre bränsleförbrukning. Om jag får spekulera så borde man hamna under litern per sjömil med en 4,3 på en sådan båt. Dock väldigt svårt att generalisera kring detta då skick på båt, bottenvinkel, skick på motor mm kan göra stora skillnader. En tanke som far igenom huvudet är att motorn kan vara något tung för båten? Bästa tipset är ju att provköra. Går båten bra med motorn tycker jag att man ska spå till och inte oroa sig allt för mycket om soppan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 22 April , 2014 Kan inte pentas modeller men misstänkligen är det en V6:a med förgasare. Motorn lär räcka till gott och väl men att komma under 1 känns lite väl tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 22 April , 2014 Ja, jag får korrigera mig om det är en förgasarmotor. Utgick från att om motrorn är från 07 att det är en ren insprutningsmotor. En förgasar motor blir nog svårt att få att gå under 1 liter per sjömil. En 4,3 med insprutning bör man nog klara av att hamna på en ca en liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydan88 0 Postad 5 Maj , 2014 (redigerade) Tack för era svar. Någon som har några erfarenheter från en sådan motor? Något som brukar strula/gå sönder? Något speciellt jag ska titta efter? Eller tycker ni att en 3,0 4 cylindrig motor är ett bättre alternativ? Tycker personligen att ca 130hk på ett tons båt låter lite väl lite.. Svår fråga nu, men vad tror ni om förbrukningen, 4,3GL mot en gammal Johnson 140hk V4? Mvh Johan Redigerad 5 Maj , 2014 av rydan88 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 6 Maj , 2014 Tack för era svar. Någon som har några erfarenheter från en sådan motor? Något som brukar strula/gå sönder? Något speciellt jag ska titta efter? Eller tycker ni att en 3,0 4 cylindrig motor är ett bättre alternativ? Tycker personligen att ca 130hk på ett tons båt låter lite väl lite.. Svår fråga nu, men vad tror ni om förbrukningen, 4,3GL mot en gammal Johnson 140hk V4? Mvh Johan Jag hade en 3.0 i min förra båt, bytte dock snabbt upp mig till en VP 4.3 gxi och vilken skillnad! Aldrig mer R4 i båten! Ang soppan antag jag att motorn du pratar om är en gammal 2-takt? Dom är ju kända för att vara törstiga. Vid march på 4.3 kommer du säkert runt litern. Men som med allt annat gasar du på, kostar det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydan88 0 Postad 6 Maj , 2014 Tack för era svar. Någon som har några erfarenheter från en sådan motor? Något som brukar strula/gå sönder? Något speciellt jag ska titta efter? Eller tycker ni att en 3,0 4 cylindrig motor är ett bättre alternativ? Tycker personligen att ca 130hk på ett tons båt låter lite väl lite.. Svår fråga nu, men vad tror ni om förbrukningen, 4,3GL mot en gammal Johnson 140hk V4? Mvh Johan Jag hade en 3.0 i min förra båt, bytte dock snabbt upp mig till en VP 4.3 gxi och vilken skillnad! Aldrig mer R4 i båten! Ang soppan antag jag att motorn du pratar om är en gammal 2-takt? Dom är ju kända för att vara törstiga. Vid march på 4.3 kommer du säkert runt litern. Men som med allt annat gasar du på, kostar det Okej, tack för bra svar. Det lutar åt en båt med 4,3l trots allt. Men gxi är en insprutare?Ja den gamla Johnson jag skrev om är en 2-takt. Tycker nämligen att den är lite i överkant dyr att åka med jämfört med de prestanda jag haft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 7 Maj , 2014 Tack för era svar. Någon som har några erfarenheter från en sådan motor? Något som brukar strula/gå sönder? Något speciellt jag ska titta efter? Eller tycker ni att en 3,0 4 cylindrig motor är ett bättre alternativ? Tycker personligen att ca 130hk på ett tons båt låter lite väl lite.. Svår fråga nu, men vad tror ni om förbrukningen, 4,3GL mot en gammal Johnson 140hk V4? Mvh Johan Jag hade en 3.0 i min förra båt, bytte dock snabbt upp mig till en VP 4.3 gxi och vilken skillnad! Aldrig mer R4 i båten! Ang soppan antag jag att motorn du pratar om är en gammal 2-takt? Dom är ju kända för att vara törstiga. Vid march på 4.3 kommer du säkert runt litern. Men som med allt annat gasar du på, kostar det Okej, tack för bra svar. Det lutar åt en båt med 4,3l trots allt. Men gxi är en insprutare?Ja den gamla Johnson jag skrev om är en 2-takt. Tycker nämligen att den är lite i överkant dyr att åka med jämfört med de prestanda jag haft. Jo precis Gxi:n är insprut. Tror dock du kommer märka skillnad. Det är ju iof ingen miljömotor så att säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 7 Maj , 2014 OMC V4:or har rykte om sig att vara bland det törstigaste som finns i motorväg. Det skiljer i vinkel mellan cylinderbankarna mellan årsmodellerna och det påverkar egenskaperna, de äldre är kroniskt opålitliga på tomgång och tjuvdör titt som tätt. De lite nyare är mindre opålitliga men inte hundra de heller. Oljepumparna är av dålig kvalitet och många motorer har slutat sina sina dagar pga strul där. På plussidan finns att det är hållbara motorer med bra tryck under acceleration. Ta min information med en aningens nypa salt. Jag har blandat egen erfarenhet med rykten och en liten dos "har jag för mig"! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 7 Maj , 2014 Oj vad slarvigt jag läser, du hade ju redan 140-hästaren..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser