Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
JamesBond

Värderingshjälp - C Solo 480 + motor + trailer

Rekommendera Poster

Hallå.

 

Skall sälja våran Crescent 480 Solo i mycket bra skick. Bottenmålad och har fått ny bottenfärg.

Ny el dragen samt servad styrning. Vinklad dragg och tampar. 

 

För den fiske intresserade sitter spöhållare monterade. Minn Kota elmotor ink. batteri (en säsong) samt elmotorfäste.

 

Ny Majava 750 Trailer (Bladfjädrings modellen)

 

Men, så har vi sorgebarnet till motor - Mercury 700 -78, Dock har den fått helt nya el delar, tändspolar, helt genomgången och sådär samt mekaniskt hur fin som helst eftersom förgasare etc. blev bytta förra vintern. När man pressar bortåt 30 knop förstår ni ju att det går åt soppa..... Ny tank med, ja, allt som har med motorn att gör är så nära "nytt" en sådan pjäs kan komma.

 

Den står på verkstaden nu, så eventuella köpare får papper på allt och hämtar den hos handlarn med kvitton och rubbet.

 

 

Vad tror ni ekipaget kan gå att sälja för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var du håller till och priserna varierar faktiskt lite beroende på var du befinner dig. Mitt tips är att kolla angränsande län på blocket och skanna av motsvarande båtar.

Om jag vore du skulle jag plocka hem båten från verkstaden - i mina ögon ger det ett seriösare intryck. Att den varit där nyligen syns på kvittot som du självklart visar till den potentiella köparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var du håller till och priserna varierar faktiskt lite beroende på var du befinner dig. Mitt tips är att kolla angränsande län på blocket och skanna av motsvarande båtar.

Om jag vore du skulle jag plocka hem båten från verkstaden - i mina ögon ger det ett seriösare intryck. Att den varit där nyligen syns på kvittot som du självklart visar till den potentiella köparen.

 

Jag bor i Östergötland.

 

Tänkte på det med, att det vore bättre att köra hem den. Samtidigt så vet ju inte köparen om något gjorts eller om den använts mellan verkstaden och hemet, om du förstår hur jag menar?

 

Jag har kollat av marknaden och det diffar så sjukt mycket. En del vill ha och har fått båtar sålda med skräp 30 vagnar men med en motor från 02 för 80 tusen spänn. Men en nyare fyrtakt sålde en firma samma båt för 92. 

 

Jag hade hoppats på att få minst 56, helst runt 60. En gubbe som handlar med beg. båtar tittade på den och tyckte den var väldigt fin och sa att han hade tagit 70-75, men det lät vä optimistiskt.

 

 

Motorn är ju väldigt fin, samtidigt som jag inser att den inte är värd mycket pengar. Men som ekipage ihop bör det ju vara värt någonting värt att nämna så att säga. De är svårt att hitta något motsvarande, eftersom att det diffar så mycket mellan motorns ålder och båtens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går du ut för hårt märker du det redan inom 24 h på noll repons, speciellt soliga tider som dessa. Då tar du bort och börjar om. Jag röstar fortfarande för att ta hem den, gärna provköra innan - man vet aldrig hur mycket tid som lagts på det borta på firman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle råda en köpare på ett sånt objekt skulle jag säga att denne skulle betala endast för båten och att motorn, om den gick, bara var en tillfällig bonus. Detta trots flera kvitton från verkstan.

För mig skulle det heller inte betyda något positivt om båten står på verkstad. Kanske bara negativt? Då köper jag båten av en näringsidkare men träffar inte ägaren/säljaren och jag får ingen garanti.

Vet inte vad vagnen är värd men skulle inte ge mer än max 20-25 för enbart båt (som det ju skulle handla om enligt min bedömning).

Sorry :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går du ut för hårt märker du det redan inom 24 h på noll repons, speciellt soliga tider som dessa. Då tar du bort och börjar om. Jag röstar fortfarande för att ta hem den, gärna provköra innan - man vet aldrig hur mycket tid som lagts på det borta på firman.

 

Jo, hem får den nog komma. Nu vet jag att de är erkännt duktiga och gör ett bra jobb på verkstaden så någon provkörning känns inte aktuell.

 

Om jag skulle råda en köpare på ett sånt objekt skulle jag säga att denne skulle betala endast för båten och att motorn, om den gick, bara var en tillfällig bonus. Detta trots flera kvitton från verkstan.

För mig skulle det heller inte betyda något positivt om båten står på verkstad. Kanske bara negativt? Då köper jag båten av en näringsidkare men träffar inte ägaren/säljaren och jag får ingen garanti.

Vet inte vad vagnen är värd men skulle inte ge mer än max 20-25 för enbart båt (som det ju skulle handla om enligt min bedömning).

Sorry :unsure:

 

Tror du missförstod mig. Men saksamma. En Majava 750 kostar mellan 16 och 18 000 ungefär. 

 

Du menar att i praktiken kvittar det att motorn är genomgången och fixad, och inte värd någonting? Att skillnaden mellan "defekt motor, startar inte" och "Väl genomgången och servad med ny el ink. dokumentation" är like med noll? Det hade jag inte riktigt räknat med, faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det ChristerN vill förmedla är sin högst personliga uppfattning. Vad man tar sig an för motor är helt upp till sin egen nivå av riskaversion, utsläppskänslighet mm. etc.

Skönt att ha en lokal mek som du kan lite fullt ut på! En fullt fungerande 70 hästare betingar absolut ett värde och bör inte ses som någon gåva. Somliga säljare gillar att sälja ekipaget i låsa bitar och hoppas på att få loss lite mer pengar - men det ger ju visst sveda och verk i tre gånger så många köpare och en hel del demonterande och skyfflande om inte allt säljs i helt rätt ordning. Får du inte ditt önskade pris genom att sälja i ett stycke kan detta dock vara en idé då speciellt motor och trailer brukar bli något dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha trailern som en extra option i annonsen långt ifrån alla är intereserade av en "fin"trailer. Blir båten sen såld utan trailer så lär den vara lättsåld senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha trailern som en extra option i annonsen långt ifrån alla är intereserade av en "fin"trailer. Blir båten sen såld utan trailer så lär den vara lättsåld senare.

 

Bra tips. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...