Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
percy78

Osmos "Böldpest" Över vattenlinjen möjligt? (bilder bifogat)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte förra året en härlig plastbåt ca 6.5m.

Dock idag när jag hämtade den från vinterförvaringen upptäckte jag massa små prickar/bubblor (1-2mm diameter) på gelcoaten. 

Tänkte först att jag har fått Osmos men det jag läst runt på nätet så skall detta endast kunna inträffa under vattenlinjen.

Det jag även tycker är väldigt mysko är att jag inte upptäckte det varken innan affär, när jag polerade den innan sjösättning förra året eller innan jag ställde den på vinterförvaring. Kan det ha blossat upp under vintern. Kan det sprida sig?

Vad kan detta vara och något som måste åtgärdas innan sjösättning eller kan det vänta tills hösten. Någon hjälpsam stjäl som kan komma med tipps vad det kan vara.

För med Osmos som jag förstår så är det sandblästring, vintertorka sedan epoxy behandling som gäller.

Under vattenlinjen har jag ej sett dessa små bubblor/prickar. Dock lite svårt att se då den är flagnad och ful (botten färgen).

post-62637-0-24801000-1398115495_thumb.jpg

post-62637-0-64849900-1398115526_thumb.jpg

post-62637-0-09675800-1398115523_thumb.jpg

post-62637-0-48477400-1398115544_thumb.jpg

Redigerad av percy78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Tråkiga bilder.

Om det är osmos så brukar det komma ut en vätska som lukta ättika när du sticker hål på blåsorna.

Är det torrt i blåsorna är det troligen så att skrovet är ommålar och att färgen släppt beroende på ex.vis instängd luft eller instängt lösningsmedel.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ser skumt ut. 

Kratrarna måste ju vara äldre eller?.

Stick hål på på blåsorna som förre talare säger.

Annars så är det bara gas från felaktig plasthärdning/ arbete som jag kommer på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Instämmer med föregående inlägg.

Du kan ju börja med att sticka hål på en blåsa om du vill vet om den innehåller vätska som du kan lukta på. Du bör också se om båten möjligtvis är ommålad i blåskanten. Har för mig att jag hade nåt liknade på en båt för en 15-20 år sen. 

Oavsett kommer inte båten att falla sönder i beståndsdelar - under din livstid.

Sen kan du vänta till hösten om du vill åtgärda problemet. Nu skall du sjösätta, åka båt och ha trevligt.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...