Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Ojja49

Gennakerhantering

Rekommendera Poster

Jag är ganska nybliven ägare till en gennaker till min lilla J17. Nu har jag en fråga; när jag gippar vill lovartskotet ramla ner framför båten och åka in under kölen och allt blir tråkigt och trist. 

Nu tänkte jag, av lite olika skäl, sätta på ett peke så jag får ut halshornet en bit framför stäven. Då tänkte jag göra peket lite längre (20-25 cm) så skotet kan landa på pinnen. Är det en vettig idé, eller finns det något smartare sätt? 

Eftersom det är ganska små grejer tycker jag inte det är värt att lägga pengar på en strumpa eller rulle, fast det kommer ju att se en smula konstigt ut.

Eller...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt peke hade du tänkt dig? Du kanske till och med får plats att gippa "inside" så du slipper problemet helt?

Annars tycker jag din idé inte är dum, men istället för att förlänga hela peket hade jag satt en latta eller en bit smalt VP-rör där istället för att fånga upp skotet. Lättare, smidigare och kan enkelt göras demonterbart för att inte vara i vägen vid bryggan etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah varför måste en rejäl peke vara så dyr... ?!?

Man kan ju göra ett eget peke för just gennakern. Jag tillverkade mitt av 2 stycken mantågsstöttor, 61 cm långa. Lite plattjärn och några fästen och en stävbygel. Kostnad klart under 1000:- Vill man kan man ta 2 flaggstänger i rostfritt från Biltema och kapa av knoppen. Dessa finns ju i olika längder vilket gör att man kan anpassa efter båtens estetik.post-95643-0-33766800-1398624550_thumb.jpgpost-95643-0-24757500-1398624593_thumb.jpgpost-95643-0-33766800-1398624550_thumb.jpgpost-95643-0-62369700-1398624628_thumb.jpgpost-95643-0-95678600-1398624705_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man göra som jag gjorde på min lite större båt. Där gjorde jag ett utskjutbart peke som man från sittbrunnen kan skjuta ut 100 cm. På denna har jag 2 olika segel jag kan växla mellan, en slörgennaker med strumpa, eller en code one på rulle.

post-95643-0-07693400-1398625214_thumb.jpg

post-95643-0-35579200-1398625264_thumb.jpg

post-95643-0-00279900-1398625292_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man göra som jag gjorde på min lite större båt. Där gjorde jag ett utskjutbart peke som man från sittbrunnen kan skjuta ut 100 cm. På denna har jag 2 olika segel jag kan växla mellan, en slörgennaker med strumpa, eller en code one på rulle.

Hur tycker du den segelkombon funkar?

Spontant skulle jag ju välja en mer länsbetonad genacker om jag dessutom har en code. Det borde ge ett bredare register utan så mycket överlappning tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant skulle jag ju välja en mer länsbetonad genacker om jag dessutom har en code. Det borde ge ett bredare register utan så mycket överlappning tycker jag.

Ren läns är döden för fart. Att slöra några grader och gippa emellanåt är ju längre väg men bättre fart. På Dominanten gjorde jag peket i 60 mm alurör och med ett glsfiberrör inplastat precis ovanför relingslisten så hänger peket i förpiken. 13,6 knop är rekordet på Dominanten med en vattenlinjelängd på 6,85 så är det helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ren läns är döden för fart. Att slöra några grader och gippa emellanåt är ju längre väg men bättre fart. På Dominanten gjorde jag peket i 60 mm alurör och med ett glsfiberrör inplastat precis ovanför relingslisten så hänger peket i förpiken. 13,6 knop är rekordet på Dominanten med en vattenlinjelängd på 6,85 så är det helt ok.

Nej, visst. Man har ju aldrig TWS=180, så seglar man ju inte med symetriskt nylon heller även om man kan komma rätt nära när man har byggt upp lite fartvind. Men man kan gå MYCKET lägre med bibehållen effektivitet med en gennaker sydd för läns än en slörgennaker. De sys med större "shoulder", alltså längre förlik och kan då rotera ut bättre åt lovart när man vill gå djupt. Titta in "Blur-Peters" artikel om hans undanvindssegel, jag har för mig att han resonerar kring det där.

Ett annat exempel på länsgennaker är J80, där man bara får ha en på kappsegling. De är sydda för att gå lågt med eftersom man nästan bara seglar kryss/läns.

Här är en bild som illustrerar vad jag försöker beskriva bra:

j8007__001632200_1014_30072012.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag är ganska nybliven ägare till en gennaker till min lilla J17. Nu har jag en fråga; när jag gippar vill lovartskotet ramla ner framför båten och åka in under kölen och allt blir tråkigt och trist.

Nu tänkte jag, av lite olika skäl, sätta på ett peke så jag får ut halshornet en bit framför stäven. Då tänkte jag göra peket lite längre (20-25 cm) så skotet kan landa på pinnen. Är det en vettig idé, eller finns det något smartare sätt?

Eftersom det är ganska små grejer tycker jag inte det är värt att lägga pengar på en strumpa eller rulle, fast det kommer ju att se en smula konstigt ut.

Eller...?

Jag köpte under mässtiden nu i februari en gennakerrulle till min lilla Albin 57:a. En dansk Furltec med ändlös lina. På en så liten båt klarar man sig utan rulle men det är fräckt att ha en så varför inte? jag har på coden en Seldén CX15 som fungerar på samma sätt dock inte för friflygande gennaker utan för code med en insydd vridstyv kevlarlina som förlik.post-95643-0-30781700-1398629702_thumb.jpg Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt, pseudonym. Tyvärr är jag inte lika händig som du. Och skulle aldrig lita på min egenhändigt byggda peke till gennakern som är över 80 kvm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt, pseudonym. Tyvärr är jag inte lika händig som du. Och skulle aldrig lita på min egenhändigt byggda peke till gennakern som är över 80 kvm.

En köpepeke är ju oftast i samma 25 mm dimension så varför inte skissa på en egen? Så speciellt svårt är det inte. Att lämna in för svetsning gör ju att man kan få tips och råd av en kunnig svetsare dessutom. Ett rör i aluminium klarar man sig på annars. En lite kraftigare ombyggd spinnakerbom går oxå bra till detta. Ett par bygelfästen på däcket och du är hemma. dock blir det inget hoppilandpeke av ett sådant arrangemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En köpepeke är ju oftast i samma 25 mm dimension så varför inte skissa på en egen? Så speciellt svårt är det inte. Att lämna in för svetsning gör ju att man kan få tips och råd av en kunnig svetsare dessutom. Ett rör i aluminium klarar man sig på annars. En lite kraftigare ombyggd spinnakerbom går oxå bra till detta. Ett par bygelfästen på däcket och du är hemma. dock blir det inget hoppilandpeke av ett sådant arrangemang.

Den peke som har rekommenderats till mig har 42 mm och kostar 8500. Brrr.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...