Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jmahler

Hjälp trimplan fastnat

Rekommendera Poster

Mitt ena trimplan krånglar. När jag rör vippströmbrytaren neråt så rör trimplanet sig neråt precis som det ska. Men när jag ska ta upp det igen så händer ingenting. Inget surrande eller någonting. Det surrar dock när jag vill ha ner det (men nu är det ju i bottenläge så det kommer ju ingen vart). 

Jag har kollat vippströmbrytaren och dess anslutningar. Inga fel där. Vad kan felet vara? Det är ju högst sannolikt något elfel. Men vad säger det oss att trimplanet går att fälla ner men inte upp? 

Till saken hör också att det plötsligt under två korta stunder vaknat till liv. Då har det gått att hissa upp trimplanet. Men direkt därefter har det slutat att funka igen. 

Tacksam för råd och hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ena trimplan krånglar. När jag rör vippströmbrytaren neråt så rör trimplanet sig neråt precis som det ska. Men när jag ska ta upp det igen så händer ingenting. Inget surrande eller någonting. Det surrar dock när jag vill ha ner det (men nu är det ju i bottenläge så det kommer ju ingen vart). 

Jag har kollat vippströmbrytaren och dess anslutningar. Inga fel där. Vad kan felet vara? Det är ju högst sannolikt något elfel. Men vad säger det oss att trimplanet går att fälla ner men inte upp? 

Till saken hör också att det plötsligt under två korta stunder vaknat till liv. Då har det gått att hissa upp trimplanet. Men direkt därefter har det slutat att funka igen. 

Tacksam för råd och hjälp.

Surrar det i pumpen när du försöker höja dom så kan det vara magnetventilen som inte hänger med.

Om det inte surrar så är det kanske ett relä som strejkar, eller något annat piffigt elfel vid pumpen.

Leta efter ärgade kopplingar osv. 

Vill du ha mer handfasta råd så vore fabrikat och några bilder till hjälp.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det Bennett så är det samma magnetventil som öppnar både upp o ner, det är pumpen som byter rotationsriktning beroende på om trimplanet ska upp eller ner, och det finns inga relän, allt styrs med knapparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är från 1980 så det är nog ett gammalt trimplan. Det fanns ett pentaklistermärke på själva pumpen/kolven, men samtidigt stod det Elextrolux också på dem. Som sagt, gamla grejer.

MEN, jag provade att rucka lite fram och tillbaka på den lilla svarta plastboxen dit alla sladdar går och där relät sitter. Då vaknade det plötsligt till liv. Så jag antar att det är lite glapp i någon koppling där inne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...