kalle51 0 Postad 20 April , 2014 Håller på och byter pump på tryckvatten systemet. Då började jag fundera på var man sätter acumulatortanken lämpligast. Skall man sätta den nära pumpen eller i närheten av tappstället. Kalle51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 April , 2014 Sätt den där du har bäst plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 20 April , 2014 Jag fick tipset att montera den med motorn uppåt och slangnipplarna neråt. Annars kan tydligen stillastående vatten läcka in i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 20 April , 2014 Gissar att du menar expansionkärl och det kommer inte ha någon betydelse var du sätter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2014 Har inget expansionskärl och det fungerar skapligt ändå. Det påstås att det blir jämnare vattenflöde med expansionskärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 25 April , 2014 Finns det någon som kan beskriva lite mer om detta. Jag har fått för mig att pumpen till färskvattnet/dricksvattnet inte behöver starta så fort man spolar en liten mängd, ett glas vatten eller två. Problemet hos oss är att barnet har sin sovplats med kudden rakt ovanför färskvattenpumpen och vaknar när man ska spola upp lite vatten för kaffe på kvällen, tandborstning och liknande. En accumulatortank/expansionstank kanske löser problemet tänker jag. Men vilken storlek till en vanlig familjebåt på 10 m? Det finns 2 och 5 liter hos exempelvis Hjertmans. Och finns det nån plats som är mer ideal än nån annan att sätta den? Finns det någon som har några bra förslag eller är det bara ytterligare en sak som kan krångla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 25 April , 2014 Jag utger mig inte för att behärska ämnesområdet. Jag tror dock inte att du kommer ifrån pumpljudet med en accumulatortank. Du vet aldrig när pumpen behagar dra igång. Jag gissar att byte till en varvtalsstyrd pump är ett bättre val. Det sägs att det går mycket lättare att smyga igång en försiktig stråle med ett lågt ljud. Någon med varvtalsstyrd pump som kan bekräfta eller dementera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2014 (redigerade) Finns det någon som kan beskriva lite mer om detta. Jag har fått för mig att pumpen till färskvattnet/dricksvattnet inte behöver starta så fort man spolar en liten mängd, ett glas vatten eller två. Problemet hos oss är att barnet har sin sovplats med kudden rakt ovanför färskvattenpumpen och vaknar när man ska spola upp lite vatten för kaffe på kvällen, tandborstning och liknande. En accumulatortank/expansionstank kanske löser problemet tänker jag. Men vilken storlek till en vanlig familjebåt på 10 m? Det finns 2 och 5 liter hos exempelvis Hjertmans. Och finns det nån plats som är mer ideal än nån annan att sätta den? Finns det någon som har några bra förslag eller är det bara ytterligare en sak som kan krångla? Jag kan inte detta,men det du skriver om att pumpen inte startar så ofta med ett exopansionskäl tycker jag verkar rimligt.. Tror också att ju större tank desto bättre. Var du sätter den har nog inte så stor betydelse, men jag skulle sätta den så nära tappställena som möjligt. Kan du inte dessutom ljudisolera pumpen, tex genom att lägga en skiva porolon över på något sätt. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/ Beroende på hur pumpen är monterad så kan ju en störkälla va stomljud. Min pump sitter inte fast, utan står på skrovet i ett litet utrymme, under "min koj" och sitter bara fast i slangarna in och ut. I min båt skulle det va ganska enkelt att lägga under en liten bit porolon tex, för att isolera bort ev stomljud. Jag har ju den fördelen att jag hör dåligt. Tar jag av mig hörapparaterna hör jag nästan inget. Med ett lättväckt barn blir det ju ett helt annat problem. Redigerad 25 April , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 April , 2014 Ämnet avhandlades rätt nyligen på forumet i denna tråd.Antar att pumpen startar och stoppar med tryckavkänning för att hålla en acceptabel vattenstråle när man vrider på kranen. Den tryck-avkännaren har en inbyggd övre gräns, så mycket tryck som alla anslutningar mm tål. Och en inbyggd nedre gräns, så lite tryck att den törstande bara nästan börja svära?Eftersom vatten är nästintill omöjligt att komprimera så faller trycket raskt vid minsta avtappning, ett knep kan då vara att enligt länken använda kompressibel gas - läs luft - istället. Kanske en "hydropress" enligt länken, den kan pysa ut luft för att upprätthålla trycket olika länge likt en cykel- eller traktorslang beroende på storlek.Ps språkpolis-synpunkt: Expansionskärl används väl vid uppvärmda vattensystem för att ta hand om vätskans utvidgning vid uppvärmning. Alltså inte aktuellt för dricksvatten.TS benämning "ackumulatortank" i trådhuvudet funkar knappast heller, kärlet skall ju innehålla luft och inte vatten.Hydropress (tack Mackey) är därför ett bra ord som särskiljer dessa funktioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2014 (redigerade) Det som TS menar med ackumulatortank är väl det som egentligen heter hyrdrofortank. Hydropress är en mer utvecklad variant med en gummiblåsa. En hydrofortank på några liter brukar göra underverk i ett tryckvattensystem. Redigerad 25 April , 2014 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 9 Augusti , 2014 (redigerade) Monterade just en liten tank på ca 1 liter. (vänds med anslutningarna nedåt). En enkel tank utan membran och luftpåfyllning. Resultat: * Pumpen går igång ändå, i princip så fort man öppnar en kran. * Ingen skillnad på funktion om jag öppnar en kran nära pumpen/tanken eller 3 meter ifrån. * Den stora skillnaden är att om jag slagit ifrån strömmen till pumpen så kan jag få ut ca 1,5-2 liter vatten mot tidigare bara ca ett halvt dricksglas. * Möjligen går pumpen längre tid och inte lika ofta då man gör små tapp. * Om man tappar med ytterst litet flöde så verkar man även slippa att pumpen hackar utan den går igång efter en stund, och går sedan med full fart tills den stänger av då trycket uppnåts. (borde innebära att pumpmotorn mår bättre) Redigerad 10 Augusti , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Augusti , 2014 Jag utger mig inte för att behärska ämnesområdet. Jag tror dock inte att du kommer ifrån pumpljudet med en accumulatortank. Du vet aldrig när pumpen behagar dra igång. Jag gissar att byte till en varvtalsstyrd pump är ett bättre val. Det sägs att det går mycket lättare att smyga igång en försiktig stråle med ett lågt ljud. Någon med varvtalsstyrd pump som kan bekräfta eller dementera? Har en varvtalsstyrd från Biltema och jo, så är det nog. Har/behöver inget expansionskärl. Men just den pumpen har ett fasligt ljud oavsett... Prioritera en tyst pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser