ioor 5 Postad 20 April , 2014 Har bekymmer med ett sjungande ljud när jag kör, har enligt lokala experter fått höra att det ska komma från översta lagret i drevet. Lossade locket så lagret kom fram 3209 är beteckningen, men hur ska jag lossa mässingmuttern i mitten? törs jag lägga i växel å hålla fast propellern? samt andra knep för lagerbytet mottages tacksamt. /Ioor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 April , 2014 Hej. Frågan är om du ska ge dig på detta själv, med tanke på det förslag du kommer med. Det går inte att byta lager utan att ta isär hela övre växeln. Ingående drevet måste demonteras först. Sen bör det upplysas om att muttern du ser är vänstergängad. I vissa fall kan det bli aktuellt att justera om växeln. Det är också troligt att ljudet inte kommer från det lager du tror, utan från lagren i dubbellagerboxen eller att det är kuggarna som låter och är det så kan det vara fullt normalt om du inte har för stort kuggflankspel. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 April , 2014 Har bekymmer med ett sjungande ljud när jag kör, har enligt lokala experter fått höra att det ska komma från översta lagret i drevet. Lossade locket så lagret kom fram 3209 är beteckningen, men hur ska jag lossa mässingmuttern i mitten? törs jag lägga i växel å hålla fast propellern? samt andra knep för lagerbytet mottages tacksamt. /Ioor Jag vet inte om du menar att det är motorn eller drevet som är 250. Om det är ett 250-drev är det fullt normalt med ett ylande ljud. 250- drevet har rakskurna kugghjul i nedre växeln. Det gör att det låter mer, men å andra sidan har det bättre verkningsgrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 21 April , 2014 Är drevet jag menar, har hört att dom kan yla men tycker de låter väl högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser