Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
linnea2013

Ojämn yta på avgaslimpan, vad kan jag göra?

Rekommendera Poster

Motorn går ojämnt och dör vid gaspådrag. Det visade sig att jag hade ett läckage vid avgaslimpan.

Jag har en ny packning och allt är demonterat men det visar sig att ytan inte är jämna i metallen på 2 ställen. Och det är där det läcker...

Vet ej vad som hänt och gamla packningsrester är borta, så det är inte det. Finns det någon pasta man kan använda vid sånt här problem eller måste hela limpan bytas?

Tacksam för snabbt svar

Med vänlig hälsning, Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plana brukar funka!
Ganska vanligt på vissa motorer att dom slår sig vid överhettning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Plana brukar funka!

Ganska vanligt på vissa motorer att dom slår sig vid överhettning..

Tack för svar :)..

Är det dyrt ? Hur gör man om båda sidorna är lite ojämna isf?

Jag tror inte den slagit sig utan det var liksom små bitar som lossnade med packningen.

Redigerad av linnea2013

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gamla hederliga gjutna limpor? Brukar vara att de liksom genomrostar och ytan blir helt svart när rostflagorna släpper. 

Själv skulle jag demontera det och sätta upp i fräsen för att kunna tjäna 1-3 år. men inget jag skulle göra om jag ej skulle ha tillgång till fräs, då skulle jag köpa nya och nöja mig med att de enbart håller 7-9 år.

Viktigt det inte småläcker för lätt ventiler, ventilstyrningar, ventilsäte angrips av rost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag ju inte vad du har för motor. Men har du en motor t.ex. V6/V8, med sjövattenkyld limpa, så skulle jag nog rekommendera att du byter den ist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. Jag hittade en verkstad som fräste limpan igår för 1200kr så nu är den toppen :).. Några flisor hade lossnat pga av rost så totalt behövdes det fräsas ner 0,7mm så nu sitter den som den ska och läcker ingenting. Nu har jag upptäckt att 1 av 4 cylindrar troligtvis inte går på tomgång. Men det blir en annan tråd :). Tack så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta komp test o håll tummarna för att ventilerna ej har rostat för mycket på grund av läckaget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...