Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
toaen

Wayponits i Navionics sjökort för läsplatta

Rekommendera Poster

Jag har en plotter med Navionics sjökort. Har suttit och planerat en seglats i bräckvattnet på ostkusten.

Navionics kort i min läsplatta Android är ju lite si och så - men billiga.   ;) Man måste ha kortet inzoomat väldigt mycket för att man skall se allt och man kan ju inte segla med sjökortet så mycket inzoomat så man inte har nån framförhållning.

Har den känslan att det är lika dant på plottern. 

Skall förhoppningsvis segla över lite öppnare vatten, med en del utprickade grund. Har i plottern lagt en waypoint vid varje prick som vi kan komma i närheten av. Då syns den oavsett vilken skala man zoomat.

Jag har som sagt en android läsplatta med Navionics kort. Att lägga upp en rutt är enkelt - nästan lite för enkelt, Men att lägga in enstaka waypoints som inte är knutna till nån rutt klarar jag inte av.

Går det över huvud taget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postade exakt samma frågeställning under rubriken Navigation - dit frågeställnigen borde hört. Det dök aldrig upp på forumet!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte helt säker på om detta verkligen blir en waypoint. Men du kan pröva. Gör så här: Tryck på den punkt på sjökortet där du vill ha en waypoint. Du får då ett stort plustecken. I högerkanten ser du ett frågetecken. Tryck på det innan det försvinner. Välj add favourite point och fyll i det namn du vill ge. Spara.

Det ger en punkt som finns kvar under det namn du gav. Om du sedan kan använda den i en rutt vet jag inte, har inte prövat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...