bhemac 2 859 Postad 20 April , 2014 Kraven på hälsokontroll gäller oavsett ålder och för alla som kör kommersiellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2014 (redigerade) En märklig historia. Taxiförarens ålder kanske förklarar varför han inte hade AIS - att investera i en sådan är bra om man (som vi också) är på sjön vid Kapellskär ofta. Färjorna hörs också om man kommer nära dom men faktiskt mycket mindre än man tror och inuti en taxibåt med motor kanske man inte hör dom. Ska bli intressant att få mer fakta i fallet. Redigerad 21 April , 2014 av ciaraud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2014 Den här har ni väl sett - ingen dimma heller men kappsegling https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 21 April , 2014 För er som behöver läsa på om väjningsregler finns här en liten miniguide.http://www.upptackbatlivet.se/miniguide-om-vajningsregler.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2014 Den här har ni väl sett - ingen dimma heller men kappsegling https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI Jo den är intressant. Efter att läst i Markus länk om väjningsreglerna inser ju var och en att det var dåligt gjort av styrmannen på den oranga motorbåten att inte väja för segelbåten. Det var ju dessutom kappsegling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 April , 2014 Sen med dagens AIS teknik och plotter, så hade han lätt kunnat se Viking Grace. Och varför hade han inte AIS på sin egen båt? Då hade även Viking Grace enkelt sett honom. Dumsnål!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2014 För er som behöver läsa på om väjningsregler finns här en liten miniguide. http://www.upptackbatlivet.se/miniguide-om-vajningsregler.aspx Kanske lite väl förenklad, har båda segelbåtarna vinden in om babord så väjer också båten i lovart men läbåten väjer om den inte kan avgöra vilken bog lovartbåten seglar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2014 En märklig historia. Taxiförarens ålder kanske förklarar varför han inte hade AIS - att investera i en sådan är bra om man (som vi också) är på sjön vid Kapellskär ofta. Färjorna hörs också om man kommer nära dom men faktiskt mycket mindre än man tror och inuti en taxibåt med motor kanske man inte hör dom. Ska bli intressant att få mer fakta i fallet. Om man inte upptäcker en färja på radarn så tror jag inte avsaknaden av AIS är problemet. En modern radar har ju dessutom ofta ARPA som borde skrikit som en stucken gris. Möjligt att man inte hör färjorna inne i en taxi båt - men då brister man i att hålla utkik "med alla tillbuds stående medel". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 21 April , 2014 (redigerade) Intervju med föraren av taxibåten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18750475.ab Redigerad 21 April , 2014 av Skoter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 21 April , 2014 (redigerade) Om man behöver en förklaring på hur en 218 meter lång rödmålad färja dyker upp från "ingenstans" samtidigt som man själv anser sig ha full koll på omgivningarna och att man blir påkörd av ovan nämnda färja - inte kör på den, kanske det är dags att sluta köra taxibåt kan jag tycka... detta som kommentar till Aftonbladet-artikeln ovan. Redigerad 21 April , 2014 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 April , 2014 Det är intressant att ingen av båtarna verkar ha synts på den andres radar. Hur kan det komma sig? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 April , 2014 Det är intressant att ingen av båtarna verkar ha synts på den andres radar. Hur kan det komma sig? Mackey En MYCKET relevant fråga! Sen med dagens AIS teknik och plotter, så hade han lätt kunnat se Viking Grace. Och varför hade han inte AIS på sin egen båt? Då hade även Viking Grace enkelt sett honom. Dumsnål!? Man kan ju tycka att de borde synts på radar också. Den här har ni väl sett - ingen dimma heller men kappsegling https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI Den där är helt skruvad och riktigt läskig faktisk. Men så dömdes också skepparen, som för övrigt var reservofficer i brittiska flottan, till ganska höga böter om jag inte minns fel. Han dömdes framför allt för att ha brutit mot den "exclusion zone" som är som en rörlig låda runt tankern. En förklaring var där just "hemmavana" tankern girade tydligen inte exakt där de brukar vilket ställde till det i beslutsprocessen på kappseglingsbåten. Nu börjar det klarna lite kring olyckan! Jag är även rätt säker på att man kan bli hemmablind och inte inse faror när man både är ute till sjöss och i trafiken. Hade du inte kunnat länka istället för att referera? Nu gjorde ju någon annan det så vi kunde läsa artikeln iofs... Baserat på den tycker jag inte det börjar klarna över huvud taget? På vilket sätt tycker du att det ger nån förklaring, tom skepparen säger ju att han inte har en aning om varför det hände. Och ja, hemmablindheten är en rätt stor faktor som gäller riskuppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 21 April , 2014 (redigerade) För er som behöver läsa på om väjningsregler finns här en liten miniguide. http://www.upptackbatlivet.se/miniguide-om-vajningsregler.aspx Det som man ofta missar i dessa guider är att vissa fartyg varken är segelbåtar eller motorbåtar. Tänker nu främst på roddbåtar och kanoter. Dvs. dessa har ingen speciell väjningsskyldighet för segelbåtar, utan i stort sett så gäller bara högerregeln och att upphinnande skall väja. Redigerad 21 April , 2014 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 21 April , 2014 (redigerade) Det är intressant att ingen av båtarna verkar ha synts på den andres radar. Hur kan det komma sig? Mackey Stora fartyg som finlandsfärjor har en blind zon närmast fartyget där radarn inte ser eftersom det egna skrovet är i vägen. Beroende på inställningen på radarn så kan det även finnas ett minsta avstånd, innanför vilket radarn inte ser något. Det låter på rapporteringen som om taxibåten kan ha varit så nära att detta varit fallet. Redigerad 21 April , 2014 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 April , 2014 Jo men taxibåten kan väl inte ha teleporterat sig till nära Viking Grace... Den måste väl ha varit en bit bort först? Kanske kan taxibåten ha kommit för nära i skydd av någon ö. Jag har ingen radarkunskap, men jag vet att det är svårt att tolka radarbilder. Gick en gång med en ålänning från Finska Utö till Kökar i tjocka med 10 m sikt. Jag kunde inte hänga med på sjökortet särskilt bra, men vi gick troligen rätt väg eftersom vi kom fram utan att gå på grund. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2014 Många färjor har en extra radar monterad längst fram på backen för att "se" mindre båtar. Den vertikala lobvinkeln är 25-30° så det blir ändå liten en blind zon. Men kommer taxibåten som dessutom är väjningsskyldig vinkelrätt mot färjans kurs i är det inte mycket färjan hinner göra. Hur snabbt taxibåten gick har väl inte framkommit men man kan väl gissa att det inte gick så jättelångsamt. Jag delar Peter_K's uppfattning att taxibåtsföraren borde ompröva sitt yrkesval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 957 Postad 21 April , 2014 -- Från intervjureportaget med taxibåtföraren i AB -- "Grannar på Marö hörde den kraftiga smällen och skyndade ut med en utombordare. På bara ett par minuter hade de bärgat de nödställda ur det iskalla vattnet. – De var fantastiska, de tog in oss till sig och vi fick duscha varmt och fick nya kläder. Vi hade hunnit bli ganska nedkylda fast vi inte låg i vattnet mer än i kanske fem minuter." Det verkar ju lite märkligt att taxibåtsföraren inte såg färjan i dimman men folk från den intilliggande ön behövde bara ett par minuter för att lokalisera tre guppande huvuden i samma dimma..... Misstankarna om dålig utkik från taxibåtföraren har nog visst fog. På www.marinetraffic.com framgick det av AIS-spåret efter färjan att den efter kollisionen gjorde en 360 graders sväng på fjärden utanför Kapellskär innan den fortsatte mot Åland. På något sätt verkar färjebefälhavaren blivit medveten om att de kolliderat med något. Kan de ha sett en båt på radarn som sedan försvann eller reagerade de på smällen? Färjan höll ca 17 knop vid kollisionen enligt fartuppgiften på AIS-spåret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 April , 2014 Taxibåten var ny och kom från babord. Tyvärr står det inget om AIS men på en ny båt för personbefodran tycker jag att han borde haft det. http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2460409-skepparen-vi-hade-anglavakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 April , 2014 Det slog mig en tanke när jag läste artikeln som 666D3 länkade till. Kan taxibåtskepparen blivit så fokuserad på att visa och förklara navigationsutrustningen för den intresserade passageraren, att han tappade kontrollen på omgivningen. Detta är ju bara en spekulation - men det sägs ju:"på sig själv känner man andra" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 April , 2014 En god vän och en duktig seglare - ja över huvud taget en förståndig karl - som är medlem på MarinGuiden sen många år, men är så försiktig att han aldrig skriver något - mailade mig i detta ämne. "Tommy du som ofta kommenterar på MG, Vad tror Du om den här ?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 1 Maj , 2014 Visst hade det varit lite småroligt om det var KBV som gjorde samma manöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 Maj , 2014 Visst hade det varit lite småroligt om det var KBV som gjorde samma manöver... Nej, det tycker jag inte. Varför du det? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Maj , 2014 1992 jobbade jag på splitternya bilfärjan m/s Frans Suell i trafik mellan Sverige och Tyskland. I Öresund väjde styrmannen för en segelbåt varpå vi lade oss duktigt med slagsida och hela berget av öl i taxfree kollapsade och klämde fast en besättningsman. Han klocka krossades men han kom undan med livet i behåll. En riktigt obehaglig upplevelse. Styrmannen i fråga terrade vi med påståendet om att hans alldeles för stora beiga uniformskavaj hade fastnat i joysticken. Han var inte glad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 3 Maj , 2014 Jaha? Det tar ca 1 sekund att skriva "jaha" men berätta, käre Jonas P, hur lång tid behövde du för att bestämma dig för att "Jaha" var det som skulle få dig att framstå som en Einstein .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2014 Jaha? Det tar ca 1 sekund att skriva "jaha" men berätta, käre Jonas P, hur lång tid behövde du för att bestämma dig för att "Jaha" var det som skulle få dig att framstå som en Einstein .. Jonas P har nog ingen anledning att försöka framstå som en Einstein. Jag tror det räcker med den kunskap och kompetens som han visar när han skriver här på MG, att han klart "ligger över medel". Det finns ju många som nog skulle vilja det - jag vet en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Maj , 2014 Jaha? Det tar ca 1 sekund att skriva "jaha" men berätta, käre Jonas P, hur lång tid behövde du för att bestämma dig för att "Jaha" var det som skulle få dig att framstå som en Einstein .. Du missförstod nog syftet med mitt inlägg. Syftet var inte alls att framstå som Einstein, syftet var att på effektivast möjliga sätt fråga vad du menade med din lilla berättelse, som framstår som fullständigt irrelevant för ämnet. Jag tänkte att du kanske ville utveckla så vi kunde förstå vad tusan det hade med saken att göra. Gällande tidsåtgången så tog det inte många sekunder att skriva ordet. Däremot läste jag ditt inlägg flera gånger och försökte sen komma på vad som kan ha varit syftet med att skriva det i den här tråden. Inte heller det tog särskilt lång tid, iofs.... Men skulle du inte kunna svara på min fråga till dig, som jag ställde tidigare? Jaha? Det tar ca 1 sekund att skriva "jaha" men berätta, käre Jonas P, hur lång tid behövde du för att bestämma dig för att "Jaha" var det som skulle få dig att framstå som en Einstein .. Jonas P har nog ingen anledning att försöka framstå som en Einstein. Jag tror det räcker med den kunskap och kompetens som han visar när han skriver här på MG, att han klart "ligger över medel". Det finns ju många som nog skulle vilja det - jag vet en. Smickrande, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 5 Maj , 2014 Jaha? Det tar ca 1 sekund att skriva "jaha" men berätta, käre Jonas P, hur lång tid behövde du för att bestämma dig för att "Jaha" var det som skulle få dig att framstå som en Einstein .. Det tar ca 1 minut att skriva dryga, irrelevanta kommentarer i ett nätforum. Men berätta, käre MaxSchmeling, hur lång tid kommer du behöva för att svara på de två frågorna som är riktade till dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 6 Maj , 2014 Nämen nu är ni väl för gnälliga på Max? Jag tycker absolut att man får berätta en anekdot som ligger nära ämnet, framförallt när huvudämnet börjar kallna. Precis som Tommy som skickar med en kul bild. Jag skulle bli väldigt sårad av ett "Jaha". // Ulf (Man behöver väl inte få stryk bara för att man har ett boxar-nick?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Maj , 2014 Men lite stryk får man väl tåla med ett nick som stred för den ariska rasen i Luftwaffe som fallskärmsjägare under andra världskriget. lr? Lite OT... Bli inte arga på mig också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser