Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
seglarfreaken

Taxibåt krockade med Ålandsfärja

Rekommendera Poster

Det hände idag söder om Grisslehamn.

Taxibåten sjönk, alla ombord hamnade i vattnet, blev upplockade och överlevde.

Det rådde dimma vid olyckstillfället, men borde det räknas som förmildrande omständigheter på en taxibåt?

De borde väl rimligtvis både vara utrustade med radar, ais, rejäl plotter och sjökort..

Kan det rent av vara ett attitydsproblem som taxiskepparen hade: STYRBORD för bövulen!!

Egentligen tror jag det vore nyttigt meden attitydsundersökning både bland yrkesskeppare och fritidsbåtsskeppare. Vem väjer för vem egentligen och vem har rätt till väg?

Jag skulle i alla fall inte kaxa upp mig om jag möter vare sig en taxibåt eller en Ålandsfärja när jag seglar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt obekräftade källor rejält berusad och han hade 0,3 promille. Samma källa uppger att föraren gormat "IN I DIMMAN" när han svept lättölen han hade före han drog iväg i 40 knop. Ja jösses då.

 

Transportstyrelsen kommer utreda olyckan då de äntligen hittat ett fall där alkohol borde vara orsaken. Även Coca Cola kommer utredas då hög kolhydratladdning anses som beroende och kan ge hallucinationer. (en tom cola burk hittades ombord)

 

Dimma som orsakande till olyckor känner man inte till skulle vara ett problem och kommer möjligen utredas år 2047 om medel anslås till sådant.

 

Er alltid lika ödmjuka Krabban. :wub:  :wub:  :wub:

Glad Påsk på er alla som inte drog iväg till Blåkulla. Nä nä så kul ska det inte vara att ni blev av med mig.  :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt obekräftade källor rejält berusad och han hade 0,3 promille. Samma källa uppger att föraren gormat "IN I DIMMAN" när han svept lättölen han hade före han drog iväg i 40 knop. Ja jösses då.

 

Transportstyrelsen kommer utreda olyckan då de äntligen hittat ett fall där alkohol borde vara orsaken. Även Coca Cola kommer utredas då hög kolhydratladdning anses som beroende och kan ge hallucinationer. (en tom cola burk hittades ombord)

 

Dimma som orsakande till olyckor känner man inte till skulle vara ett problem och kommer möjligen utredas år 2047 om medel anslås till sådant.

 

Er alltid lika ödmjuka Krabban. :wub:  :wub:  :wub:

Glad Påsk på er alla som inte drog iväg till Blåkulla. Nä nä så kul ska det inte vara att ni blev av med mig.  :)

 

Vägga ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att Krabban är tillbaks tycker jag.

 

Olyckan inträffade precis söder om Kapellskär.

Taxibåten verkar ha kört rakt in i sidan på Viking Grace i dimma.

 

Inget har nämnts om någon alkohol eller Coca Cola, men konstigt vore det om det inte var så...

Ingen kör väl rakt in i sidan på en färja utan att ha druckit Coca Cola...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt obekräftade källor rejält berusad och han hade 0,3 promille. Samma källa uppger att föraren gormat "IN I DIMMAN" när han svept lättölen han hade före han drog iväg i 40 knop. Ja jösses då.

 

Transportstyrelsen kommer utreda olyckan då de äntligen hittat ett fall där alkohol borde vara orsaken. Även Coca Cola kommer utredas då hög kolhydratladdning anses som beroende och kan ge hallucinationer. (en tom cola burk hittades ombord)

 

Dimma som orsakande till olyckor känner man inte till skulle vara ett problem och kommer möjligen utredas år 2047 om medel anslås till sådant.

 

Er alltid lika ödmjuka Krabban. :wub::wub::wub:

Glad Påsk på er alla som inte drog iväg till Blåkulla. Nä nä så kul ska det inte vara att ni blev av med mig. :)

Hallå där Krabban,

Har du redan hunnit få i dig några påskstänkare? Hoppas du har det bra, visste inte att vi stod med risken att ha blivit av med dig men skönt att så inte är fallet. Ha en störtskön påsk så hörs vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taxibåt eller fritidsbåt? Dimma eller sjörök? Nykter eller inte? Ja, vad ska man tro?

Eftersom inte ens de stora nyhetsmedierna kan enas om det var en taxibåt eller fritidsbåt tror jag att man konstatera att kraven på hastigheten på nyhetsrapporteringen är nu viktigare än att berätta sanningen om det som verkligen hände :(

Även jag har väl fallit lite för tidens tand eftersom jag var så snabb att kommentera ämnet.

 

Men oavsett vilken typ av båt eller skeppare det var, så tyder det väl ändå på rätt dåligt omdöme kan man väl ändå rätt snabbt konstatera?!

Det vore väl väldigt konstigt om de inte i alla fall hade plotter, sjökort, kompass och mobiltelefon.ombord!?

Med de hjälpmedlen skulle de i alla fall ha kunnat se till att de inte körde precis där fartygen går. Hade de fått motorstopp och förstod att de låg precis i farleden hade de kunnat ringa 112 och varnat att de låg i vägen och utgjorde en stor fara.

Visst är det så att 112 kan man ringa även där inte telefonen verkar ha någon täckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det så att 112 kan man ringa även där inte telefonen verkar ha någon täckning?

Nja, du måste ha kontakt med NÅGOT nät, men inte nödvändigtvis med den operatör du använder i vanliga fall. Utan kontakt med basstation är det svårt att ringa....

Sen återstår att försöka få SOS-operatören att förstå var du befinner dig, något som kan vara svårare än man kanske vill tro.

 

Gällande övrig rapportering. Ja, det verkar vara mycket gissning och spekulation men så ser medieklimatet nog ut i dagsläget. Tyvärr verkar polisens presstalesman uttala sig i frågor han inte har koll på också, men så är ju Polisen av den nästan unika uppfattningen att just poliser är bättre lämpade som kommunikatörer än någon med relevant utbildning för just jobbet som kommunikatör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löneutvecklingen inom poliskåren är ju inte något som direkt uppmuntrar eller belönar dem.

En patrullerande polis som vi känner har jobbat tre år nu och tjänar 23000.- i månaden:(

Jag är glad och tacksam att både han och andra vill jobba som poliser.

Både på land och till sjöss :)

Det vore intressant med en attitydsundersökning bland båtfolket här angående olyckan som hände idag.

Kan samma typ av olycka även inträffar vid  möten av mindre passagerarbåtar?

Vem ska då väja i så fall?

1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?

2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?

3. Var  och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?

4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?

5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?

6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?

7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?

8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löneutvecklingen inom poliskåren är ju inte något som direkt uppmuntrar eller belönar dem.

En patrullerande polis som vi känner har jobbat tre år nu och tjänar 23000.- i månaden:(

Jag är glad och tacksam att både han och andra vill jobba som poliser.

Både på land och till sjöss :)

Det vore intressant med en attitydsundersökning bland båtfolket här angående olyckan som hände idag.

Kan samma typ av olycka även inträffar vid  möten av mindre passagerarbåtar?

Vem ska då väja i så fall?

1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?

2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?

3. Var  och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?

4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?

5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?

6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?

7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?

8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?

Försöker att slippa sådana situationer genom att hålla mig på land. :D

 

Allvarligt talat, jag försöker att undvika väjningssituationer genom att hålla god uppsikt åt alla håll. Ser jag en seglare komma kryssande så väljer jag att i god tid se till så att jag håller en kurs som hamnar en bra bit akter om mötande segelbåt. Hur svårt kan det vara egentligen? Om man lägger prestigen kvar på bryggan så finns det nästan alltid gott om plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löneutvecklingen inom poliskåren är ju inte något som direkt uppmuntrar eller belönar dem.

En patrullerande polis som vi känner har jobbat tre år nu och tjänar 23000.- i månaden:(

Jag är glad och tacksam att både han och andra vill jobba som poliser.

Både på land och till sjöss :)

Nu var det ju egentligen inte den enskilda polisens kompetens som jag kommenterade utan et faktum att de borde anställa nån med rätt kompetens istället. Sen är det skamligt dåligt betalt om de siffror du skriver stämmer. Precis som för ett antal andra viktiga yrkesgrupper i samhället.

 

Det vore intressant med en attitydsundersökning bland båtfolket här angående olyckan som hände idag.

Kan samma typ av olycka även inträffar vid  möten av mindre passagerarbåtar?

Vem ska då väja i så fall?

1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?

2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?

3. Var  och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?

4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?

5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?

6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?

7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?

8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?

Jag förstår inte riktigt hur du menar, jag tror inte de olika frågorna riktigt hänger ihop.

"Kan samma typ av olycka hända även vid möten av mindre passagerarbåtar?"

-Ja, såklart att även mindre båtar kan krocka, eller vad menar du?

 

Jag tror inte alls att det här har med attityder att göra. Det här handlar rimligtvis om någon annan sort miss eller felbedömning. Av erfarenhet vet jag att det är rätt svårt att bedömma hur fort färjorna rör sig.

 

Därmed inte sagt att diskussionen kring attityder inte är intressant. Det är den!! Jag är dock osäker om den hänger ihop med den aktuella olyckan och tycker att den kanske förtjänar en egen tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är mina svar som seglare i en 9,5 m lång segelbåt eller förare av en nästan lika lång motorbåt.

  1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?
    Ja, jag väjer för finlandsfärjor, kryssningsfartyg och liknande, men för vaxholmsbåtar låter jag väjningsreglerna gälla.
    Vägfärjor väjer jag för.
  2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?
    Jag väjer som sagt för vägfärjor som fritidsskeppare då vägfärjor ofta har sämre manövrerbarhet och/eller får svårt att träffa sin ramp rätt om de inte kan hålla sin kurs och fart.
  3. Var och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?
    Egentligen aldrig, men manövrerbarheten på ett större fartyg är sämre än på en mindre båt varför den mindre bör hålla sig undan.
  4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?
    Ja, och jag håller långt ifrån också, minst 25 m (om utrymme finns) även om jag förlorar tre sekunder på det.
  5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?
    Egentligen aldrig, men om jag förstår att motorbåten får problem om jag inte väjer så väjer jag.
  6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?
    Ja, om jag seglar och storleken på motorbåten gör att manövrerbarheten i det aktuella läget påverkar motorbåten (fritidsbåt) negativt väjer jag. Gäller även om jag kör en mindre motorbåt.
  7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?
    Nej, absolut inte. Ibland har dock motorbåtsförare svårt att förstå att en segelbåt för motor fortfarande har ett större djupgående och därför inte alltid kan väja.
  8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?
    Kappsegling går ut på att utnyttja reglerna maximalt för att vinna.
    Väjningsreglerna när man fritidsseglar är till för att underlätta så att alla vet vem som ska väja, men om jag slörar för styrbords halsar väjer jag för en som kryssar för babords halsar även om jag inte ska/måste. Jag visar tidigt min avsikt, annars är det ju inte till någon nytta.

Kul att se hur andra resonerar.

Men som sagt, det kanske borde vara en egen tråd. :P

 

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst går först är en skriven regel. Sjövägsregel 9 som gäller för trånga farleder och trångt farvatten tillämpas juridiskt på allt svenskt inre vatten är vad jag fått lära mig. Förenklat/slarvigt/praktiskt innebär den att oavsett fartygstyp (segel/motor m.m.) så skall man alltid med ett fartyg som är kortare än 20 meter, väja för fartyg som är längre än 20 meter.

 

Bortom detta gäller sunt förnuft, vilket för mig innebär att aldrig provocera fram en situation där väjning måste ske i sista sekund, oavsett om jag seglar eller går för motor. Kappsegling är en helt annan femma som också sägs tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Löneutvecklingen inom poliskåren är ju inte något som direkt uppmuntrar eller belönar dem.

En patrullerande polis som vi känner har jobbat tre år nu och tjänar 23000.- i månaden:(

Jag är glad och tacksam att både han och andra vill jobba som poliser.

Både på land och till sjöss :)

Nu var det ju egentligen inte den enskilda polisens kompetens som jag kommenterade utan et faktum att de borde anställa nån med rätt kompetens istället. Sen är det skamligt dåligt betalt om de siffror du skriver stämmer. Precis som för ett antal andra viktiga yrkesgrupper i samhället.

 

Det vore intressant med en attitydsundersökning bland båtfolket här angående olyckan som hände idag.

Kan samma typ av olycka även inträffar vid  möten av mindre passagerarbåtar?

Vem ska då väja i så fall?

1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?

2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?

3. Var  och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?

4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?

5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?

6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?

7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?

8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?

Jag förstår inte riktigt hur du menar, jag tror inte de olika frågorna riktigt hänger ihop.

"Kan samma typ av olycka hända även vid möten av mindre passagerarbåtar?"

-Ja, såklart att även mindre båtar kan krocka, eller vad menar du?

 

Jag tror inte alls att det här har med attityder att göra. Det här handlar rimligtvis om någon annan sort miss eller felbedömning. Av erfarenhet vet jag att det är rätt svårt att bedömma hur fort färjorna rör sig.

 

Därmed inte sagt att diskussionen kring attityder inte är intressant. Det är den!! Jag är dock osäker om den hänger ihop med den aktuella olyckan och tycker att den kanske förtjänar en egen tråd!

 

Klart att olycksrisken ökar med felaktig attityd JonasP!

För xx antal år sedan var det en "Flybridgeåkare" utanför Lidingö som hävdade sin rätt till väg framför en Vaxholmsbåt. Tilläggas bör att det finns många bryggor längs Lidingö där

Vaxholmsbåtar ofta lägger till och de ha en tidtabell att hålla. Flybridgeåkaren blev så förbannad att det slutade med en rejäl krock. Till råga på allt hade han någon promille alkohol i kroppen. Han fortsatte och vara kaxig och förlorade givetvis i rätten.

Vet ej vilket straff han fick.

Nog tror jag att framgång och framförandet av fina båtar kan få EN DEL att ställa sig över lagar, tappa säkerhetstänket, ödmjukheten och strunta i väjningsregler på sjön!

 

Med lite fantasi kan olyckan som hände idag dra igång en diskussion om attityder till sjöss.

 

Jag har för mig att man uppmuntrar körskoleelever till att fundera på vad som finns bakom varje krön och även försöka även tänka ut hur sina närmaste medtrafikanter kommer bete sig vid kommande tänkbara trafiksituationer. Det betyder inte att man ska vara rädd i trafiken och köra mesigt. Man skall ta sin plats där det verkligen behövs, men ändå köra defensivt .

Bör man bete sig likadant till sjöss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Medtrafikanter, vad är det för veloursnack?

Mottrafikanter är det enda jag sett till. :)

 

Det är klart att man håller undan för vaxholmsbåtar/skärgårdstrafik som är på väg till brygga, precis som man håller undan för bilfärjor i samma läge (vilket de alltid är). Sunt förnuft löser 99,9 % av alla problem.

 

Det som glädjer mig är att attityden har ändrats på skärgårdsbåtarna. Idag väjer de nästan alltid när de ska (och kan) väja. Så var det inte för 30 år sedan. Då fanns bara räta linjer mellan bryggorna även om det fanns hur mycket fritt vatten som helst.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medtrafikanter, vad är det för veloursnack?

Mottrafikanter är det enda jag sett till. :)

 

Det är klart att man håller undan för vaxholmsbåtar/skärgårdstrafik som är på väg till brygga, precis som man håller undan för bilfärjor i samma läge (vilket de alltid är). Sunt förnuft löser 99,9 % av alla problem.

 

Det som glädjer mig är att attityden har ändrats på skärgårdsbåtarna. Idag väjer de nästan alltid när de ska (och kan) väja. Så var det inte för 30 år sedan. Då fanns bara räta linjer mellan bryggorna även om det fanns hur mycket fritt vatten som helst.

 

Mackey

Om skärgårdsbåtarna väjer mer nu än förr är (vilket inte är min ödmjuka observation - tvärtom) är nog en rent pragmatisk hållning till följd av fritidsskepparnas bristande kompetens i sjövägsregler i kombination med ökad trafik. Du är i normalfallet juridiskt skyldig att väja med din Comfort32'a i Stockholms skärgård. Så även Flybridgegubben utanför Lidingö som nämns tidigare. Nian gäller.

 

Alla skärgårdsbåtar är på väg till brygga. Var drar du gränsen? 10, 50, 100, 500 eller hur många meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst går först är en skriven regel. Sjövägsregel 9 som gäller för trånga farleder och trångt farvatten tillämpas juridiskt på allt svenskt inre vatten är vad jag fått lära mig. Förenklat/slarvigt/praktiskt innebär den att oavsett fartygstyp (segel/motor m.m.) så skall man alltid med ett fartyg som är kortare än 20 meter, väja för fartyg som är längre än 20 meter.

 

Bortom detta gäller sunt förnuft, vilket för mig innebär att aldrig provocera fram en situation där väjning måste ske i sista sekund, oavsett om jag seglar eller går för motor. Kappsegling är en helt annan femma som också sägs tidigare.

 

Trång farled tillämpas inte generellt på inre vatten. Däremot är stora delar av vår skärgård "trång farled" vid möte med ett stort fartyg. Till detta kommer §2b enl den ska tex en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enl andra regler inte är väjningsskyldig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Störst går först är en skriven regel. Sjövägsregel 9 som gäller för trånga farleder och trångt farvatten tillämpas juridiskt på allt svenskt inre vatten är vad jag fått lära mig. Förenklat/slarvigt/praktiskt innebär den att oavsett fartygstyp (segel/motor m.m.) så skall man alltid med ett fartyg som är kortare än 20 meter, väja för fartyg som är längre än 20 meter.

 

Bortom detta gäller sunt förnuft, vilket för mig innebär att aldrig provocera fram en situation där väjning måste ske i sista sekund, oavsett om jag seglar eller går för motor. Kappsegling är en helt annan femma som också sägs tidigare.

Trång farled tillämpas inte generellt på inre vatten. Däremot är stora delar av vår skärgård "trång farled" vid möte med ett stort fartyg. Till detta kommer §2b enl den ska tex en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enl andra regler inte är väjningsskyldig.

Medveten om att jag uttryckte mig lite slarvigt, men om man vänder på det - var i Stockholms skärgård gäller nian? Kanholmsfjärden - kanske inte, Saxarfjärden - sannolikt, Furusundsleden där olyckan som tråden handlar om - absolut. Min poäng var vad som händer i rätten, och vill du då gå säker så tillämpar du nian "rätt" i alla farleder som är markerade i sjökort på svenskt inre vatten (välj ordet skärgård om det passar bättre, men jag tror det har marginell praktisk betydelse när det gäller väjningsbeteenden). 2b är lite mer uppenbar. Nian är det färre som känner till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Löneutvecklingen inom poliskåren är ju inte något som direkt uppmuntrar eller belönar dem.

En patrullerande polis som vi känner har jobbat tre år nu och tjänar 23000.- i månaden:(

Jag är glad och tacksam att både han och andra vill jobba som poliser.

Både på land och till sjöss :)

Nu var det ju egentligen inte den enskilda polisens kompetens som jag kommenterade utan et faktum att de borde anställa nån med rätt kompetens istället. Sen är det skamligt dåligt betalt om de siffror du skriver stämmer. Precis som för ett antal andra viktiga yrkesgrupper i samhället.

 

Det vore intressant med en attitydsundersökning bland båtfolket här angående olyckan som hände idag.

Kan samma typ av olycka även inträffar vid  möten av mindre passagerarbåtar?

Vem ska då väja i så fall?

1. Har storleken betydelse för vilka båtar/fartyg som du väjer för?

2. Är fartygsskeppare beredda att väja för en vägfärja om de kommer från babord?

3. Var  och när gäller den oskrivna regeln : Störst  går först?

4. Väjer du  för alla som seglar om du  kör motorbåt?

5. När är du som seglare beredd att väja för en motorbåt?

6. Har storleken på motorbåten någon betydelse för när du är beredd att väja?

7. Ser du dig som en seglare med förkörsrätt när du går för motor?

8. Är du lika benhård på väjningsreglerna när du kappseglar som när du nöjesseglar, seglar till havs eller i skärgård/leder?

Jag förstår inte riktigt hur du menar, jag tror inte de olika frågorna riktigt hänger ihop.

"Kan samma typ av olycka hända även vid möten av mindre passagerarbåtar?"

-Ja, såklart att även mindre båtar kan krocka, eller vad menar du?

 

Jag tror inte alls att det här har med attityder att göra. Det här handlar rimligtvis om någon annan sort miss eller felbedömning. Av erfarenhet vet jag att det är rätt svårt att bedömma hur fort färjorna rör sig.

 

Därmed inte sagt att diskussionen kring attityder inte är intressant. Det är den!! Jag är dock osäker om den hänger ihop med den aktuella olyckan och tycker att den kanske förtjänar en egen tråd!

 

Klart att olycksrisken ökar med felaktig attityd JonasP!

För xx antal år sedan var det en "Flybridgeåkare" utanför Lidingö som hävdade sin rätt till väg framför en Vaxholmsbåt. Tilläggas bör att det finns många bryggor längs Lidingö där

Vaxholmsbåtar ofta lägger till och de ha en tidtabell att hålla. Flybridgeåkaren blev så förbannad att det slutade med en rejäl krock. Till råga på allt hade han någon promille alkohol i kroppen. Han fortsatte och vara kaxig och förlorade givetvis i rätten.

Vet ej vilket straff han fick.

Nog tror jag att framgång och framförandet av fina båtar kan få EN DEL att ställa sig över lagar, tappa säkerhetstänket, ödmjukheten och strunta i väjningsregler på sjön!

 

Med lite fantasi kan olyckan som hände idag dra igång en diskussion om attityder till sjöss.

 

Jag har för mig att man uppmuntrar körskoleelever till att fundera på vad som finns bakom varje krön och även försöka även tänka ut hur sina närmaste medtrafikanter kommer bete sig vid kommande tänkbara trafiksituationer. Det betyder inte att man ska vara rädd i trafiken och köra mesigt. Man skall ta sin plats där det verkligen behövs, men ändå köra defensivt .

Bör man bete sig likadant till sjöss?

 

Har jag skrivit att olycksrisk inte ökar med felaktig attityd? Nej, det har jag inte. Jag skrev att jag inte tror att DEN HÄR olyckan nödvändigtvis har med dålig attityd att göra!

 

Därför skrev jag som jag gjorde att diskussionen kring attityder kan vara intressant men kanske ska få en egen tråd. Ett annat problem är att det blir lite som att predika för de redan frälsta här. Så det slutar gärna med skepparhistorier om andras tillkortakommanden för att visa hur duktig man själv är men det ger egentligen inte så mycket mer än just det. Känslan att vi - vi är minsann lite bättre.

 

Med lite fantasi kan man hitta på vad som helst! Men det är kontraproduktivt.

En slutsats som jag har dragit när jag har studerat faktiska incidenter till sjöss med riskförståelsen(som till del ligger till grund för attityden) hos befälhavare är att just fantasin ställer till det för oss människor.

Vi försöker alltid att fylla i luckor i vår kunskap. Det kan leda till att en lär sig "fel" saker när man drar slutsatser baserat på spekulation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du på allvar att alla fritidsbåtar är väjningsskyldiga för t.ex. Sjöbris ( http://www.skargardsbatar.se/sjobris_1987/ ) på hennes turer i Furusundsleden?

 

Det måste väl finnas lite förnuft i hur bedömningen trång farled tillämpas i förhållande till hur stort fartyget är som kan hävda rätt till fri väg. Självklart så har de stora färjorna väjningssvårigheter i Furusundsleden men en passagerarbåt på, som i mitt exempel, 38 meter (nästan dubbelt så långt som du anser har rätt till fri väg) - så har jag i alla fall inte den uppfattningen. (Kan väl tillägga att inte heller skepparna på nämnda fartyg verkar ha krav på fri väg för de uppträder inte som om de har den rätten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Medtrafikanter, vad är det för veloursnack?

Mottrafikanter är det enda jag sett till. :)

 

Det är klart att man håller undan för vaxholmsbåtar/skärgårdstrafik som är på väg till brygga, precis som man håller undan för bilfärjor i samma läge (vilket de alltid är). Sunt förnuft löser 99,9 % av alla problem.

 

Det som glädjer mig är att attityden har ändrats på skärgårdsbåtarna. Idag väjer de nästan alltid när de ska (och kan) väja. Så var det inte för 30 år sedan. Då fanns bara räta linjer mellan bryggorna även om det fanns hur mycket fritt vatten som helst.

 

Mackey

Om skärgårdsbåtarna väjer mer nu än förr är (vilket inte är min ödmjuka observation - tvärtom) är nog en rent pragmatisk hållning till följd av fritidsskepparnas bristande kompetens i sjövägsregler i kombination med ökad trafik. Du är i normalfallet juridiskt skyldig att väja med din Comfort32'a i Stockholms skärgård. Så även Flybridgegubben utanför Lidingö som nämns tidigare. Nian gäller.

 

Alla skärgårdsbåtar är på väg till brygga. Var drar du gränsen? 10, 50, 100, 500 eller hur många meter?

Jag vet inte varför skärgårdsbåtarna oftare visar mig som seglare gott sjömanskap nu än tidigare, men det är min uppfattning i alla fall. Oftast visar man i mycket god tid sin avsikt att passera för eller akter (eller styrbord/babord) om mig som seglare vilket gör att jag kan planera mina slag så att jag stör så lite som möjligt. Kanske agerar de annorlunda mot motorbåtar som ju har betydligt lättare att hålla undan?

 

Vad är definitionen på en "trång farled"?

Vad som menas med trång farled förklaras inte i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler (TSFS 2009:44) och ingen annan stans heller.

 

Det finns rättsfall där Göta Älv, Kilkanalen och smala passager i skärgården bedömts som trånga farleder och även där en 700 m bred farled bedömts som trång. Vad som bedöms som en trång farled beror på det större fartygets manövrerbarhet. När ett fartyg inte obehindrat - t.ex. på grund av sitt djupgående eller sin storlek - kan manövreras i farleden är farleden trång.

 

Farlederna över Västra och Östra saxarfjärden (norr om Vaxholm i Stockholms skärgård) )lär inte bedömas som trång för en skärgårdsbåt, medan lederna är trånga - eller mycket trånga - för kryssningsfartyg och lastfartyg.

 

Regel 9 ska även användas i anslutning till den trånga farleden så att fartyg på väg in i den trånga farleden har möjlighet att i god tid hålla lämplig kurs och fart.

 

På samma sätt som ovan blir det en bedömning när en skärgårdsbåt är på väg till en brygga. När farten minskas och fartyget börjar girar in mot bryggan är det tydligt att fartyget är på väg till bryggan. Det är inget fixt avstånd utan beror på förutsättningarna på platsen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt enkelt att tolka regler. Läs gärna Hugo Tibergs kommentarer i "Sjötrafikföreskrifter mm". Det är ju heller inte rätt att väja när man inte ska. Det är egentligen först tingsrätten man vet säkert vem som borde ha väjt. Ibland inte förrän i hovrätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klok man sa en gång till mig: "Lämna företräde åt den som seglar för sitt bröd." Det brukar jag hålla på, som nöjesseglare försöker jag hålla mig undan alla båtar i yrkestrafik oavsett om det är mindre färjor eller små fiskebåtar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klok man sa en gång till mig: "Lämna företräde åt den som seglar för sitt bröd." Det brukar jag hålla på, som nöjesseglare försöker jag hålla mig undan alla båtar i yrkestrafik oavsett om det är mindre färjor eller små fiskebåtar.

Det är en bra grundregel att följa, så är jag uppväxt att agera även om det inte står skrivet i någon regel.

Har man möjlighet att tidigt visa sin avsikt för att underlätta för sk. brödseglare bör man göra det.

 

Som seglare är det inte alltid så lätt att visa sin avsikt tydligt eftersom man ofta har låg fart och är beroende av vad vinden vill. Den tydligaste avsikten är .ofta att fortsätta på den kurs man har.

 

Det brukar lösa sig från fall till fall tycker jag, bara båda parter - och framför allt den som är väjningsskyldig - tydligt och i god tid visar vad de tänker göra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En klok man sa en gång till mig: "Lämna företräde åt den som seglar för sitt bröd." Det brukar jag hålla på, som nöjesseglare försöker jag hålla mig undan alla båtar i yrkestrafik oavsett om det är mindre färjor eller små fiskebåtar.

 

Jo, det hör ju till god sed och är tradition. Många, till exempel polisens presstalesman som uttalade sig i DN, verkar också tro att det är en regel.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför ska man förstöra både sitt eget och andra humör på sjön genom strikt praktisera någon lagtext om väjningsregler som man har lärt sig utantill Jonas P?

Vi vet alla att det är väldigt liten risk att alla dumheter, tveksamma situationer och rena lagbrott till sjöss kommer att lagföras så varför då inte vara pragmatisk istället genom att tillämpa : minsta motståndets lag?!

Jag tror snara det är viktigare att man försöker att anpassa sig efter den "väjningskultur" som verka råda på platsen. Jag vågar faktiskt påstå att det råder även olika väjningskulturer i "landtrafiken"i olika städer  trots att vi har  samma vägtrafikförordningar i hela landet.

I Södertälje verkar väldigt många fler hålla på högerregeln även fast det kan störa trafikflödet.

Det  gör man oftast inte i  Stockholm t ex . De bilister som kommer från Tussmötevägen och ska svänga höger på Östbergavägen verkar i regel strunta i att de har företräde mot bilisterna som kommer ftån vänster (Årstafältet) Östbergavägen.

Det verkar  ha blivit en sådan kultur  där, men smäller det så är det högerregeln som gäller!

En annan "trafikkultur-krock" som jag upptäckte  för  x antal år sedan var att det inte verkade finnas en enda bilist i Västervik som stannade  för en fotgängare  vid ett obevakat  övergångsställe vilket  jag tycker att man är riktigt  bra på i Stockholm redan på den tiden. Inte ens polisbilarna släppte över fotgängarna där! Det var bara för  mig att gilla läget och anpassa mig! Råder det olika trafikregler i olika städer inom landet?

 

Ursäkta min utsvävning i ämnet och jag hoppas att ni klarar av det: Jag tror faktiskt att det inte blir så mycket till diskussion i ett ämne om man inte får sväva ut lite: Ett ämne här ingår ju inte precis i en dagordning där man skall komma fram till ett gemensamt resultat i frågan. Det är fritt  för var och en att engagera sig i ämnet och även låta bli när man känner för det.

För övrigt så tror jag faktiskt inte att man når någon av de mera hänsynslösa skepparna i något båtforum. Jag inbillar mig att friheten till sjöss väger tyngst för dem  och är inte villiga till att diskutera för än de hamnat i rätten.

Jag anser ändå inte att "vi" framstår som en enad klubb med inbördes beundran i ämnet.

Om man lusläser inläggen så kan man ju faktiskt märka att vi kan tycka olika i ämnet vilket jag självklart  tycker är okay.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför ska man förstöra både sitt eget och andra humör på sjön genom strikt praktisera någon lagtext om väjningsregler som man har lärt sig utantill Jonas P?

 

Va? Var har jag förespråkat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En klok man sa en gång till mig: "Lämna företräde åt den som seglar för sitt bröd." Det brukar jag hålla på, som nöjesseglare försöker jag hålla mig undan alla båtar i yrkestrafik oavsett om det är mindre färjor eller små fiskebåtar.

 

Jo, det hör ju till god sed och är tradition. Många, till exempel polisens presstalesman som uttalade sig i DN, verkar också tro att det är en regel.

 

Okay..Jag kanske var lite väl pragmatisk i det här fallet. Förlåt Jonas P!

Men å andra sidan kanske det inte är helt fel att just vara pragmatisk och ödmjuk till sjöss när kompetensen tydligen även kan brista hos polisen.

Det säkraste kanske är att kontakta Robert Aschberg eller Uppdrag granskning om man råkat ut för någon incident till sjöss och är säker på att man verkligen blivit orättvist behandlad.

Men det är nog ändå fel att vara defensiv och prestigelös till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så här  skulle  det stå givetvis:

Men det är nog ändå INTE fel att vara defensiv och prestigelös till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så här  skulle  det stå givetvis:

Men det är nog ändå INTE fel att vara defensiv och prestigelös till sjöss.

 

Nej det är inte fel.

 

Försöker alltid anpassa min segling så jag håller mig undan så gott det går.

 

Har både på utsidan Vinga (Göteborgs hamninlopp) och precis vid Kapelskärs hamninlopp hamnat alldeles för nära (enligt mitt tycke) ett antal färjor. De kommer ju alltid flera stycken på en gång. Å så stora dom är och så snabbt de kommer på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det  klarna lite kring olyckan!

Det var en taxibåt med en mycket erfaren skeppare.  I Aftonbladet.se berättar han att han har gått denna rutt tusentals gånger i alla väder.

Straxt innan olyckan hade han visat en av kunderna radarn. De hade tydligen sett ett fartyg på skärmen straxt innan olyckstillfället men inte då de krockade. Taxibåtföraren är helt  förbryllad över  varför han inte kunde  se fartyget på skärmen när de  smällde.

Min teori: Kan det  möjligtvis vara samma fenomen som faran med gps-plottrar?

Man litar så totalt på tekniken och positionerna att man tummar för mycket  på säkerhetsmarginalen till öar, grund samt då i det här fallet mötande fartyg?

Taxibåtföraren var över 70 år och då kanske även hans fysiska tillstånd som ,syn hörsel , hjärta mm är något som man bör titta skeptiskt  på. För yrkesförare på vägarna ställer man krav på regelbundna hälsokontroller när man börjar komma lite till åren. Vet ej vid  vilken ålder o regelbundenheten.

Jag är även rätt säker på att man kan bli hemmablind och inte inse faror när man både är ute till sjöss och i trafiken. Det här lär man faktiskt i Körskolorna idag.

Så håll god marginal till både öar, grund och andra båtar är  mitt råd att ge samt lita inte för mycket på tekniken! Samt man är inte säker för än man är framme!

För xx antal år sedan krockade en granne på landet med en lastbil som stod parkerad på fel sida av vägen ett par hundra meter från deras hus!! Det var rejält halt, smällen var kraftig och han fick amputera ena benet.

Bee carefull out there, säger de visst i någon gammal amerikansk polisserie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...