Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Heldefolksingers

Planera rutter på ipad program.

Rekommendera Poster

Jo, det var så att jag tänkte göra resan Göteborg- Stockholm i sommar och har till min ipad skaffat isailor och Eniro på sjön med förhoppningen om att i förväg rita upp rutten och kunna se avstånden. Detta lyckas jag dock inte med. Vet någon om det är möjligt att rita upp och se avstånd, och när ämnet ändå är uppe. Är det något speciellt man ska se upp med på den rutten? (runt Skåne)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra med iSailor som fö är den bästa pad-appen för navigering. Du kan sen också ladda upp rutten på Googlemaps för att andra ska kunna se. Ska man vara riktigt ärlig så är nog Navionics den enklaste appen att planera rutter med, i synnerhet om man köper till den avancerade ruttplaneringen. Jag låter ofta appen själv göra en rutt, sen går jag in och korrigerar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag en Android läsplatta med Navionics sjökort och program. 

Testade hur det var att lagga upp en rutt i den och det var ganska enkelt jämfört med min plotter, som också har navionics sjökort. Men - jag gillar nog ruttplaneringen i plottern och i SeaClear i datorn bättre. Startar nog en ny tråd i  det ämnet.

Vad man skall se upp för mellan Göteborg och Stockholm.

Om man klarar sig förbi Hallands Väderö utan att gå i land så sparar man många dar på resan.

Nu tycker jag visserligen att man skall gå iland på Hallands Väderö om man seglar förbi, men risken är ju att man blir kvar där några dar.

Ön har allt vad västkusten har att bjuda av värde. Dit räknar jag varken Smögen eller Marstrand

Ja Hallands sandstränder är kanske inget jag personligen värdesätter, men man kan ju inte bara tänka på sig själv, och fina sådana finns det på Ön. En fantastisk natur och för den som är insatt i växternas förunderliga värld måste det va en guldgruva. En annan får bara njuta. Att komma dit när björnbären är mogna är för mig en höjdpunkt. Man kan vandra över hela ön och äta björnbär precis hela tiden.

Jag har en väldigt gammal hamn och farledsbeskrivning i PDF-format, som jag gärna delar med mig om ni skickar mig ett mail på thallatha(alfakrull)hotmail.com. Annars har Hydrografica en special över ön.

En cykeltur på Ven är väl inte heller fy skam.

Sen kan  man ju behöva vänta på broöppning i Falsterbokanalen om man kommer i rusningstid.

post-53310-0-03933100-1397916488_thumb.jpg

Kåseberga är väl en naturligt stopp antingen man sen drar vidare mot Bornholm, Christiansö. Utklippan och upp i Kalmarsund eller går till Hanö och genom Blekingekusten.

post-53310-0-38301700-1397916566_thumb.jpg

Man måste bara akta sig för häxor som kan utföra sin rituella dans i Ale Stenar.

post-53310-0-83028600-1397916831_thumb.jpg

Kommer man upp en bit i Kalmarsund finns det risk att man tycker sig sikta en ubåt på insidan  Dämmans fyr.

Den som älskar att segla ute till havs går naturligtvis miste om den fantastiska skärgården som sträcker sig från strax norr om Oskarshamn upp till där Stockholms skärgård tar vid.

Håller själv på att förbereda  mig för en seglats i det området. Har lagt in ett styvt hundratal waypoints i innomskärsleden i Gryts och St Annas skärgård och vidare förbi Oxelösund och upp mot Öja. Leden är inte direkt nån rak motorväg utan ganska slingrig.

Har lagt upp ett par  rutter för att ta mig ur denna fantastiska skärgård och segla på utsidan upp mot Landsorts Angöring.  :( Egentligen inget att rekommendera, men kanske det jag hoppas på.  :huh:  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för en fantastisk redogörelse med bilder och allt.

Nu har jag en Android läsplatta med Navionics sjökort och program.

Testade hur det var att lagga upp en rutt i den och det var ganska enkelt jämfört med min plotter, som också har navionics sjökort. Men - jag gillar nog ruttplaneringen i plottern och i SeaClear i datorn bättre. Startar nog en ny tråd i det ämnet.

Vad man skall se upp för mellan Göteborg och Stockholm.

Om man klarar sig förbi Hallands Väderö utan att gå i land så sparar man många dar på resan.

Nu tycker jag visserligen att man skall gå iland på Hallands Väderö om man seglar förbi, men risken är ju att man blir kvar där några dar.

Ön har allt vad västkusten har att bjuda av värde. Dit räknar jag varken Smögen eller Marstrand

Ja Hallands sandstränder är kanske inget jag personligen värdesätter, men man kan ju inte bara tänka på sig själv, och fina sådana finns det på Ön. En fantastisk natur och för den som är insatt i växternas förunderliga värld måste det va en guldgruva. En annan får bara njuta. Att komma dit när björnbären är mogna är för mig en höjdpunkt. Man kan vandra över hela ön och äta björnbär precis hela tiden.

Jag har en väldigt gammal hamn och farledsbeskrivning i PDF-format, som jag gärna delar med mig om ni skickar mig ett mail på thallatha(alfakrull)hotmail.com. Annars har Hydrografica en special över ön.

En cykeltur på Ven är väl inte heller fy skam.

Sen kan man ju behöva vänta på broöppning i Falsterbokanalen om man kommer i rusningstid.

attachicon.gifzzx050527-1396-x.jpg

Kåseberga är väl en naturligt stopp antingen man sen drar vidare mot Bornholm, Christiansö. Utklippan och upp i Kalmarsund eller går till Hanö och genom Blekingekusten.

attachicon.gifzzx050527-1405-x.jpg

Man måste bara akta sig för häxor som kan utföra sin rituella dans i Ale Stenar.

attachicon.gifzzx050522-1244-x.jpg

Kommer man upp en bit i Kalmarsund finns det risk att man tycker sig sikta en ubåt på insidan Dämmans fyr.

Den som älskar att segla ute till havs går naturligtvis miste om den fantastiska skärgården som sträcker sig från strax norr om Oskarshamn upp till där Stockholms skärgård tar vid.

Håller själv på att förbereda mig för en seglats i det området. Har lagt in ett styvt hundratal waypoints i innomskärsleden i Gryts och St Annas skärgård och vidare förbi Oxelösund och upp mot Öja. Leden är inte direkt nån rak motorväg utan ganska slingrig.

Har lagt upp ett par rutter för att ta mig ur denna fantastiska skärgård och segla på utsidan upp mot Landsorts Angöring. :( Egentligen inget att rekommendera, men kanske det jag hoppas på. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den här länken ska det nog lösa sig.

isailor.us/faq/i/Transas_iSailor_User_Manual.pdf

Jag brukar börja med att göra rutten i stora drag för att sedan gå in på detaljer och finjustera.

post-102146-0-39291400-1398066893_thumb.jpg

post-102146-0-61533100-1398066942_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...